PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | t. 17, z. 6, cz. 1 Firmy rodzinne - wyzwania współczesności | 109--119
Tytuł artykułu

Aktywność przedsiębiorcza kobiet w Polsce i na świecie w świetle badań regionalnych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Entrepreneurial Activity of Women in Poland and in the World in the Light of Regional Research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem głównym badania było przeprowadzenie diagnozy sytuacji kobiet - menedżerów i przedsiębiorców - oraz identyfikacja czynników ich zawodowego sukcesu. (fragment tekstu)
EN
Entrepreneurial activity of women is still at a lower level than entrepreneurial activity of men. Moreover, women`s road to success in business is more time-consuming and requires from women much more effort than is required in the case of men's career. This phenomenon also occurs in the field of family businesses, in which the majority of owners/co-owners are men. The causes of lower entrepreneurial activity of women in comparison with men lie in the attitude of women as well as (to a greater extent) in the low share of the partnership family model in relation to the patriarchal model and other external barriers (such as stereotypes, education, etc.). As shown by numerous studies, women have to face specific requirements to enhance their role in management. However, despite the existing both procedural and legal arrangements, women's access to leadership positions is still hampered. Additionally, analysing the situation in Poland, the change of the situation of women in the labour market, after the country's access into the European Union, is practically imperceptible or insignificant, despite the strongly emphasised policy of equal opportunities, especially in projects co-financed by the Structural Funds. The paper aims to (1) indicate factors motivating women to make decisions about running a business and managing a company/an organisational unit (2) identify barriers for women's professional success, and then answer the question how to eliminate the indicated problem and improve incentives. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Balcerzak-Paradowska B., Bednarski M., Głogosz D., i in. (2011), Przedsiębiorczość kobiet w Polsce, PARP, Warszawa.
  • Białek K. (2015), Przedsiębiorczość kobiet i mężczyzn w Polsce, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, https://depotuw.ceon.pl/handle/item/1304.
  • Borowska A. (2013), Determinanty i bariery przedsiębiorczości kobiet w Polsce, "Economics and Management", 3, Białystok.
  • Chane Wube M. (2010), FactorsAffecting the Performance of Women in Micro and Small Enterprises (the case of Dessie Town), Bahir Dar University, Female Enterpreneurship: Program Guidelines and Case Studies, http://siteresources.worldbank.org/EXTGENDER/Resources/FemaleEntrepreneurshipResourcePoint041113.pdf, dostęp: 17.03.2016.
  • Fransson B. (2011), Women's Entrepreneurship and Innovation. Country Report, Sweden, Power Lake AB.
  • Jakubowska D., Jakubowski J., Mączyńska M., i in. (2012), Firma w rodzinie czy rodzina w firmie. Metodologia wsparcia firm rodzinnych, PARP, Warszawa.
  • Jennings J.E., Brush C.G. (2013), Research on Women Entrepreneurs: Challenges to (and from) the Broader Entrepreneurship Literature?, ''The Academy of Management Annals", vol. 7, no. 1.
  • Kelley D.J., Brush C.G., Greene P.G., i in. (2012), Global Entrepreneurship Monitor 2012 Women's Report, Global Entrepreneurship Research Association.
  • Kupczyk T. (2009), Kobiety w zarządzaniu i czynniki ich sukcesów, Wyższa Szkoła Handlowa, Wrocław.
  • Tarnawa A., Węcławska D., Nieć M. i in. (2014), Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor - Polska 2014, PARP i UE w Katowicach, Warszawa.
  • Zgierska A. (red) (2015), Aktywność ekonomiczna ludności Polski, GUS, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171485387

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.