PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 2 (19) | 16--28
Tytuł artykułu

Determinanty zjawiska "smart shopping" w Polsce

Warianty tytułu
Determinants of the Smart Shopping Phenomenon in Poland = Determinanty âvleniâ smart shopping v Polʹše
Języki publikacji
PL
Abstrakty
"Smart shopping" jest stosunkowo młodym zjawiskiem konsumenckim, które przez polskiego nabywcę zostało bardzo szybko zaadaptowane. Celem niniejszego artykułu jest analiza czynników, które wpłynęły na tak dynamiczny rozwój tego zjawiska w Polsce i jego implikacji zarówno dla producentów, jak i sieci detalicznych. W badaniu wykorzystano literaturę odnoszącą się do tego zjawiska oraz syntezę badań i raportów czołowych agencji monitorowania rynku. Jak dowiedziono, jednym z głównych czynników mających wpływ na wykształcenie u polskich nabywców zachowania "smart shopping" był szeroko rozpowszechniony w mediach kryzys finansowy, który skłaniał nabywców do oszczędzania. Narzędziem analizy ofert produktowych stał się Internet, ale dopiero rozwój urządzeń mobilnych z dostępem do Internetu zrewolucjonizował sposób, w jaki nabywca dokonuje zakupów w sklepie. Wraz z konsumentem ewoluował rynek i to właśnie zmiany w strukturze handlu oraz rozwój marek własnych sieci miały wpływ na zachowania konsumenckie i dynamiczny rozwój zjawiska "smart shoppingu". Główną implikacją praktyczną MARCIN GIERASIMIUK 27 jest zrozumienie istoty zachowania "nabywcy świadomego", który nie kieruje się w swoim wyborze tylko ceną. Jest to składowa kryteriów, z których jednym jest "kupić produkt wysokiej jakości w dobrej cenie". Zjawisko to powinno być jednak wykorzystywane przez sieci handlowe i producentów w celu uporządkowania oferty produktowej oraz jasnej komunikacji z konsumentem, a nie pogłębiania wojny cenowej. (abstrakt oryginalny)
EN
Smart shopping is a relatively new consumer phenomenon which has been quickly adapted by the Polish shopper. An aim of this article is to analyse the factors which have affected such a dynamic development of the smart shopping phenomenon in Poland and its implications both for producers and retail networks. In the survey, there was used the literature relating to this phenomenon and a synthesis of research and reports of leading market monitoring agencies. As it was proved, one of the main factors affecting education in Polish shoppers the smart shopping behaviour was the widely frequent in the mass media financial crisis which inclined the shopper to save. The Internet has become a tool for analysing product offers, but only the development of mobile devices with access to the Internet has revolutionised the way in which the purchaser makes his shopping in the store. Together with the consumer there was evolving the market and it is just the changes in the structure of trade and the development of private labels affected consumer behaviours and the dynamic development of the smart shopping phenomenon. The main practical implication is understanding the essence of behaviour of the aware shopper who is not being guided in their choice only by price. This is a component of the criteria one of which is "to buy a high-quality product in good price". This phenomenon should be, however, used by sales networks and producers in order to arrange their product offer as well as a clear communication with the consumer and not price war intensification. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
16--28
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • ARC Rynek i Opinia (2008), BTL Monitor 2008, http://www.arc.com.pl/mysle_wiec_kupuje..._racjonalnosc_polskiego_konsumenta- 41999222-pl.html [dostęp: 27.08.2016].
  • ARC Rynek i Opinia (2012), Promocje w rozkwicie, http://www.arc.com.pl/promocje_w_rozkwicie-41999454-pl.html [dostęp: 27.08.2016].
  • ARC Rynek i Opinia (2013), Strategia oszczędzania na artykułach codziennego użytku, http://www.arc.com.pl/strategia_oszczedzania_na_artykulach_codziennego_ uzytku-41999465-pl.html [dostęp: 27.08.2016].
  • ARC Rynek i Opinia (2015), Monitor promocji 2015, http://www.arc.com.pl/monitor_promocji_gawarancja_nagrody_najwazniejsza- 41999570-pl.html [dostęp: 27.08.2016].
  • Artus P., Virard M.P. (2008), Wielki kryzys globalizacji, Instytut Wydawniczy "Książka i Prasa", Warszawa.
  • Bank Światowy (2016), http://data.worldbank.org/indicator/IT.NET.USER.P2?locations=PL [dostęp: 20.08.2016].
  • Bombol M. (2011), Jak żyć w kryzysie?: zachowania polskich konsumentów, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Bombol M. (2012), Zachowania zakupowe przedstawicieli polskiej klasy wyższej - próba diagnozy (w:) Bombol M., Badania polskiej klasy wyższej, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • CBOS (2009), Odczuwane i przewidywane konsekwencje kryzysu, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2009/K_051_09.PDF [dostęp: 21.08.2016].
  • Expander (2016), Polacy na pierwszym miejscu w Europie w teście na "zakupowe IQ", http://www.expander.pl/aktualnosci/rynek_uslug_bankowych/594.wiadomosc.html [dostęp: 20.08.2016].
  • Kiba-Janiak M. (2014), The Use of Mobile Phones by Customers in Retail Stores: a Case of Poland, Economics & Sociology, Vol. 7, No. 1, http://www.economics-sociology.eu/files/15_36_Kiba-Janiak.pdf [dostęp: 23.08.2016].
  • Mano H, Elliott M.T. (1997), Smart Shopping: the Origins and Consequences of Price Savings (w:) Advances in Consumer Research Volume 24, Association for Consumer Research.
  • Mikowska M. (2015), Smarfonizacja w Polsce 2015 (w:) Raport Polska jest Mobi, http://www.tnsglobal.pl/coslychac/files/2015/05/POLSKA_JEST_MOBI_2015.pdf [dostęp: 20.08.2016].
  • Millward Brown SMG KRC (2012), Polska Oszczędna, http://www.millwardbrown.com/Libraries/Poland_News_Downloads/ PolskaOszczedna_raportMBSMGKRC.sflb.ashx [dostęp: 23.08.2016].
  • Nielsen (2016a), Dyskonty: w obliczu wyzwania, http://www.nielsen.com/pl/pl/press-room/2016/over-the-last-5-years-thenumber- of-branded-FMCG-products-discount-stores-in-increased-three-fold.html [dostęp: 27.08.2016].
  • Nielsen (2016b), Wskaźnik zadowolenia konsumentów w Polsce Q1 2016, http://www.nielsen.com/content/dam/nielsenglobal/eu/docs/pdf/Nielsen%20 2016%20Q1%20Global%20Consumer%20Confidence%20Report%20Poland_ PL.PDF [dostęp: 27.08.2016].
  • PMR (2014), Marki własne detalistów w Polsce 2015, https://www.pmrpublications.com/product/Marki-wlasne-detalistow-w-Polsce- 2014 [dostęp: 27.08.2016].
  • Shopping Monitor 2016 (2016), Raport Gfk Polonia.
  • Zorska A. (2002), Ekspansja inwestycyjna KMN w Polsce i jej wpływ na gospodarkę, (w:) A. Zorska, Korporacje międzynarodowe w Polsce. Wyzwania w dobie globalizacji i regionalizacji, Difin, Warszawa.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171489037

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.