PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 1 (18) | 5--19
Tytuł artykułu

Zmiany struktury potrzeb a rozwój kapitału ludzkiego

Warianty tytułu
Changes in the Structure of Needs and the Human Capital Development = Izmeneniâ struktury potrebnostej i razvitie čelovečeskogo kapitala
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem rozważań jest identyfikacja istoty i znaczenia zmian struktury potrzeb ludzkich dla rozwoju kapitału ludzkiego. Weryfikacji poddaje się hipotezę: względnie wysoki (rosnący) udział potrzeb samorozwoju i społecznych w strukturze zaspokajania potrzeb ogółem jest warunkiem rozwoju kapitału ludzkiego. Tok przyjętej narracji jest podporządkowany logice dedukcji. Opiera się na podejściu opisowym i oceniającym, studiach polskiej i anglojęzycznej literatury przedmiotu. W warstwie teoretycznej mieszczą się: istota, charakter, wybrane czynniki zmian struktury potrzeb ludzkich. Przedstawione wątki i zagadnienia wskazują, że zmiany struktury potrzeb odbywające się w określonych (zastanych) warunkach, pod wpływem działań podejmowanych przez jednostki, państwo i przedsiębiorstwa, są nośnikiem skutków pozytywnych i negatywnych, jak również szans i zagrożeń dla rozwoju kapitału ludzkiego. (abstrakt oryginalny)
EN
An aim of considerations is to identify the essence and importance of changes in the structure of human needs for the human capital development. There is verified the hypothesis: the relatively high (growing) share of self-development and social needs in the structure of meeting needs as a whole is a condition of the human capital development. The course of the adopted narration is subordinated to the logic of deduction. It is based on the descriptive and evaluative approach, studies of the Polish and English-language subject literature. In the theoretical layer, there are the essence, nature, and the selected factors of changes of the structure of human needs. The presented topics and issues indicate that changes of the structure of needs, occurring under the definite (existing) conditions, influenced by the measures undertaken by individuals, the state and enterprises, are the carrier of positive and negative effects as well as the opportunities and threats to the human capital development. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
5--19
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet w Białymstoku
Bibliografia
  • Alderfer C.P. (1972), Existence. Relatedness, and Growth. Human Needs in Organizational Settings, Free Press, New York, http://www.valuebasedmanagement.net/methods_alderfer_erg_theory.html [dostęp: 02.04.2014].
  • Bernheim D. B., Skinner J. S., Weinberg S. (2001), What Accounts for the Variation in Retirement Wealth Among U. S. Households?, "American Economic Review", Vol. 91(4).
  • Bywalec Cz. (2010), Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, C.H. Beck, Warszawa.
  • Bywalec Cz. (2012), Ekonomika i finanse gospodarstw domowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Bywalec Cz., Rudnicki L. (1992), Podstawy teorii i metodyki badania konsumpcji, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków.
  • Creamer M., Burgess P., Pattison P.(1992), Reaction to Trauma: A Cognitive Processing Model, "Journal of Abnormal Psychology", Vol. 101(3).
  • Czaja S. (2011), Czas w ekonomii. Sposoby interpretacji czasu w teorii ekonomii i w praktyce gospodarczej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Diagnoza Społeczna. Warunki i jakość życia Polaków, J. Czapiński, T. Panek (red.), Rada Monitoringu Społecznego, http://www.diagnoza.com/
  • Domański S.R. (1993), Kapitał ludzki i wzrost gospodarczy, PWN, Warszawa.
  • Engen E.M., Gale W.G., Uccello C.E. (2010), The Adequacy of Household Saving, Center for Retirement Research at Boston College, Boston.
  • Gardocka-Jałowiec A. (2015), Zmiany konsumpcji a kreowanie innowacji, Uniwersytet w Białymstoku, Białystok.
  • Godłów-Legiędź J. (2012), Ekonomia behawioralna: od koncepcji racjonalności do ustroju ekonomicznego, "Ekonomia", nr 4 (25).
  • Gomez-Salvador R., Lojschova A., Westermann T. (2011), Household Sector Borrowing in the Euro Area. A Micro Data Perspective, "European Central Bank", No. 125.
  • Hertz N. (2014), Oczy szeroko otwarte, MUZA SA, Warszawa.
  • Kahneman D. (2012), Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Wyd. Media Rodzina, Poznań.
  • Kieżel E. (red.) (2003), Zachowania konsumentów - determinanty, racjonalność, Akademia Ekonomiczna, Katowice.
  • Kieżel E. (red.), (2004), Racjonalność konsumpcji i zachowań konsumentów, PWE, Warszawa.
  • Kotler Ph. (1994), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie, kontrola, Gebethner & S-ka, Warszawa.
  • Krasiński Z., Piasny J., Szulce H. (1984), Ekonomika konsumpcji, PWE, Warszawa.
  • Lantz J. (1995), Frankl's Concept of Time: Existential Psychotherapy with Couples and Families, "Journal of Contemporary Psychotherapy", Vol. 25(2).
  • Łukaszewicz A. (1995), Wymiary racjonalności gospodarowania, "Ekonomista", nr 1-2. Marks K., Engels F. (1949), Dzieła wybrane, KiW, Warszawa.
  • Mróz B. (2013), Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Poskrobko B. (2011), Gospodarka oparta na wiedzy, Wyższa szkoła Ekonomiczna, Białystok.
  • Prognoza ludności na lata 2014-2050, Departament Badań Demograficznych i Rynku Pracy GUS, Warszawa 2014.
  • Rajan R.G. (2010), Fault lines: How Hidden Fractures Still Threaten the World Economy, Princeton University Press, Princeton - New York.
  • Rudnicki L. (2004), Zachowania rynkowe nabywców. Mechanizmy i uwarunkowania, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków.
  • Sadowski Z. (1981), Teoretyczne koncepcje racjonalności ekonomicznej, (w:) B. Kamiński, J. Kulig, Teorie ekonomiczne a współczesne społeczeństwo, PWE, Warszawa.
  • Schelling C. (2006), Rationality and Some of Its Alternatives, Jagiellonian University Press, Kraków.
  • Schwartz S.H., Bardi A. (2003), Values and Behavior: Strength and Structure of Relations, "Personality and Social Psychology Bulletin", No. 29.
  • Shermer M. (2009), Rynkowy umysł, Wydawnictwo CiS, Warszawa.
  • Smyczek S. Sowa I. (2005), Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje, Difin, Warszawa.
  • Sobocińska M. (2008), Zachowania nabywców na rynku dóbr i usług kultury, PWE, Warszawa.
  • Solomon M.R., Bamossy G., Askegaard S., Hogg M.K. (2010), Consumer Behavior. A European Perspective, Prentice Hall, New York - London.
  • Światowy G. (2006), Zachowania konsumentów, PWE, Warszawa.
  • Sztompka P. (1989), Pojęcie struktury społecznej: próba uogólnienia, "Studia Socjologiczne", nr 3.
  • Tissot P. (2004), Terminology of Vocational Training Policy. A Multilingual Glossary for an Enlarged Europe, Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg.
  • Tversky A., Kahneman D. (1974), Judgment under uncertainty: Heuristics and biases, "Science", Vol. 185.
  • Wiszniewski E. (1983), Ekonomika konsumpcji, PWN, Warszawa.
  • Zalega T. (2008), Hierarchia potrzeb konsumpcyjnych na przykładzie mazowieckich gospodarstw domowych dotkniętych bezrobociem, "Studia i Materiały", Wydział Zarządzania UW, Warszawa.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171489257

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.