PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 22 (XXII) | nr 24 (2) | 117--130
Tytuł artykułu

Integracja informatyczna w obszarze zarządzania kryzysowego

Warianty tytułu
Integration Based on Informatics in the Area of Crisis Management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Specyfika zarządzania kryzysowego polega w dużej mierze na poszukiwaniu możliwości ograniczania skutków zdiagnozowanych zagrożeń oraz na podążaniu z akcjami reagowania do miejsc ich materializacji. Idąc dalej w tych rozważaniach trzeba dostrzec, że pakietowość występujących zagrożeń, ich nieprzewidywalność zarówno co do charakteru, jak i co do skali sprawiają, że koszty działań zawsze przerastają zaplanowane na ich realizację środki budżetowe. Trzeba więc szukać sposobów, żeby ta dysproporcja była jak najmniejsza. Służyć temu mogą informatyczne systemy integrujące zasoby procesu zarządzania kryzysowego. Środowisko podmiotów uczestniczących w systemie zarządzania kryzysowego w Polsce ma charakter hybrydowego klastra. Oprócz organów administracji publicznej, służb, straży i inspekcji, które są do tego zobligowane zapisami odpowiednich ustaw, uczestniczą w nim także podmioty komercyjne (działające dla osiągnięcia zysku) oraz organizacje społeczne z tak zwanego trzeciego sektora. Taka specyfika uczestników naraża system na trudności w godzeniu partykularnych interesów poszczególnych podmiotów, co może utrudniać uzyskanie optymalnej sprawności i skuteczności. Z uwagi na istotne znaczenie dostępności i przepływu informacji w procesach zarządzania kryzysowego, można się spodziewać, że wdrożenie informatycznych narzędzi i procedur integrujących środowisko może mieć pozytywny wpływ zminimalizowanie takich zagrożeń. Chodzi o zorganizowanie współpracy w środowisku podmiotów działających w systemie zarządzania kryzysowego poprzez wykorzystanie zasobów informatycznych i teleinformatycznych (sprzętowych, aplikacyjnych, sieciowych i personalnych) do sprawniejszego pozyskiwania danych niezbędnych do właściwej oceny przebiegu zdarzeń, inwentaryzacji dostępności i zużycia zasobów oraz planowania i prowadzenia akcji w sytuacjach kryzysowych. (abstrakt oryginalny)
EN
Crisis management in a large part it is searching for possibilities to reduce effects of diagnosed hazards and also to reach with the activities to places where they will materialized. Going further in these considerations one needs to see that existing threats usually are in bundle and they are unpredictably both as to the nature and to the scale. It makes that costs of actions always overwhelm resources scheduled for their realization. It is, therefore, necessary to seek for ways that this disproportion would be as small as possible. Informatics systems for integration are very suitable for that process. Environmental of entities participating in the crisis management system in Poland is a hybrid cluster. Such specificity of participants makes the system vulnerable to difficulties in reconciling the particular interests of individual entities, which can make it difficult to achieve optimum efficiency and effectiveness. Due to the importance the availability and flow of information in the process of crisis management, it is expected that the implementation of informatics technology, tools and procedures for integrating environment can have a positive impact to minimize such risks. The idea is to organize cooperation in the environment of crisis management system participants through the use of resources and ICT (hardware, application, network, and personnel) to efficiently obtain necessary data for the proper assessment of the situation of events, availability and consumption of resources and inventories and planning and carrying out actions in crisis situations. (original abstract)
Rocznik
Tom
Numer
Strony
117--130
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • [1] Niesler A., Integracja systemów informatycznych przedsiębiorstwa w architekturze z autonomicznym rejestrem usług sieciowych, http://www.dbc.wroc.pl/Content/15602/Niesler_Integracja_systemow_informatycznych_przedsiebiorstwa_w_architekturze.pdf (dostęp: 17.10.2016 r.).
  • [2] Rysz S.J., Zarządzanie kryzysowe zintegrowane, Difin S.A., Warszawa 2016.
  • [3] Sasak J., Kożuch A.J., Modelowanie procesów organizacyjnych jako narzędzie integracji systemów informatycznych administracji publicznej, http://8723.indexcopernicus.com/fulltxt.php?ICID=1063271 (dostęp: 8.02.2017 r.).
  • [4] Ziemba E., Obłąk I., Systemy informatyczne w organizacjach zorientowanych procesowo, https://pz.wz.uw.edu.pl/sites/default/files/artykuly/ziemba_oblak.pdf (dostęp: 19.10.2016 r.).
  • [5] Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 209).
  • [6] http://fakty.ngo.pl/trzeci-sektor (dostęp: 20.10.2016 r.).
  • [7] http://sjp.pl/inkluzja (dostęp: 18.10.2016 r.).
  • [8] http://sjp.pwn.pl/sjp/ekskluzywny;2456503.html (dostęp: 18.10.2016 r.).
  • [9] http://sjp.pwn.pl/slowniki/ekskluzja.html (dostęp: 18.10.2016 r.).
  • [10] http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=2E6A4613 (dostęp: 18.10.2016 r.).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171490492

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.