PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 481 Efektywność - rozważania nad istotą i pomiarem | 63--72
Tytuł artykułu

Ocena stopnia wykorzystania wewnętrznych systemów zapewnienia jakości kształcenia w procesach zarządzania w polskich szkołach wyższych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Assessment of the Use of Internal Quality Assurance Systems in the Management Processes at Polish Higher Education Institutions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jednym z zadań Procesu Bolońskiego jest zapewnienie wysokiej jakości kształcenia w szkołach wyższych. Oznacza to konieczność budowania wewnętrznych i zewnętrznych systemów zapewnienia jakości w oparciu o określone standardy. W artykule zaprezentowano europejskie standardy z zakresu wewnętrznego zapewnienia jakości kształcenia. Omówiono także wyniki badań empirycznych, które zostały przeprowadzone w 100 wydziałach polskich uczelni. Celem badań było udzielenie odpowiedzi na pytanie: Czy i jeżeli tak, to w jakim stopniu w polskich uczelniach wewnętrzne systemy zapewnienia jakości kształcenia są wykorzystywane w procesie zarządzania? Wyniki badań wskazują, że działania realizowane w ramach wewnętrznych systemów zapewnienia jakości kształcenia są wykorzystywane w procesie realizowania funkcji kierowniczych w stopniu średnim (planowanie i podejmowanie decyzji dotyczących zasobów, klientów, dostawców, organizowanie kierunków i programów kształcenia, kontrolowanie działań i realizacji celów) oraz wysokim (planowanie i podejmowanie decyzji w zakresie prowadzenia kierunków studiów, motywowanie pracowników).(abstrakt oryginalny)
EN
One of the purposes of the Bologna process is to ensure high quality education in higher education institutions. This implies the need to build internal and external quality assurance systems based on specific standards. The article presents European standards for internal quality assurance in higher education. The results of empirical research were also discussed. The research was conducted in 100 faculties of Polish higher education institutions. The aim of the research was to answer the question: whether and to what degree internal quality assurance systems are used in the management process in Polish universities? The results of the research indicate that activities within internal quality assurance systems are used in the process of planning and decision making about resources, customers, suppliers, organization of courses and programs, controlling activities and achieving goals (to average degree) and planning and decision making regarding courses of studies, motivating employees (to high degree).(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Bibliografia
  • Kraśniewski A., 2011, Jak przygotowywać programy kształcenia zgodnie z wymaganiami krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego?, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.
  • Piasecka A., 2015, Systemy zapewnienia jakości kształcenia w polskich szkołach wyższych w świetle Procesu Bolońskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
  • Ramowa struktura kwalifikacji Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego, 2005, Duńskie Ministerstwo Nauki, Techniki i Innowacji, Warszawa.
  • Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG), 2015, Approved by the Ministerial Conference in Yerevan, 14-15 May 2015, European Association for Quality Assurance in Higher Education, European Students' Union, European University Association, European Association of Institutions in Higher Education, International BUSINESSEUROPE, European Quality Assurance Register for Higher Education, http://www.nauka.gov.pl/g2/ oryginal/2016_02/abb3867fe4ab573b62e8b6eaa82b2440.pdf (20.03.2017) .
  • Standardy i wskazówki dotyczące zapewnienia jakości kształcenia w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego, 2005, Materiały z konferencji europejskich ministrów do spraw szkolnictwa wyższego, Bergen, 19-20 maja 2005 r., Europejskie Stowarzyszenie na rzecz Zapewnienia Jakości w Szkolnictwie Wyższym, Warszawa.
  • Tutko M., 2016, Internal quality assurance systems in Polish higher education institutions in the light of the ESG 2015, Zarządzanie Publiczne, nr 4 (36), s. 277-287, http://www.ejournals.eu/Zarzadzanie- Publiczne (24.03.2017).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171493054

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.