PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2017 | nr 11 (CD) | 666--676
Tytuł artykułu

Miejsce CSR w modelu biznesowym przedsiębiorstwa

Warianty tytułu
The Place of CSR in the Business Model of an Enterprise
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego opracowania jest identyfikacja miejsca CSR w modelu biznesowym przedsiębiorstwa. Postawione w ten sposób zadanie badawcze uszczegóławia zestaw pytań badawczych. W artykule omówiono najbardziej popularne modele biznesowe (BCG, Lean Canvas, Business Model Canvas). Wprowadzenie CSR do modelu biznesowego wymaga jego radykalnej zmiany. Zmiana polega na stworzeniu i dostarczeniu unikalnej propozycji wartości, która sprosta wyzwaniom społecznym i/lub środowiskowym. Zdefiniowano taki katalog propozycji wartości, zagrożenia w procesie wdrożenia modelu biznesowego oraz wskazówki, które mówią w jaki sposób wdrożyć model biznesowy oparty o CSR, zwiększając szansę na jego implementację. Wartością dodaną opracowania jest wskazanie katalogu propozycji wartości i pokazanie jego odmienności w stosunku do wartości oferowanych w modelach biznesowych bez wprowadzonego CSR. (abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of this paper is to identify the location of CSR in the enterprise business model. The research task set out in this way details the set of research questions. The article discusses the most popular business models (BCG, Lean Canvas, Business Model Canvas). Introducing CSR to a business model requires a radical change. The change is to create and deliver a unique value proposition that addresses social and / or environmental challenges. A catalog of value propositions, threats to the business model implementation process, and tips on how to implement a CSR business model have been defined, increasing the likelihood of its implementation. The added value of the study is to indicate the catalog of value propositions and to show the difference between the values offered in business models without CSR. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
666--676
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Warszawska
Bibliografia
  • Bruntland, G. (1987). Our Common Future: The World Commission on Environment and Development. Oxford: Oxford University Press.
  • Dentchev, N.A. (2005). Integrating Corporate Social Responsibility in business models, Universiteit Gent, Working paper 2005/284.
  • Jawahar, I. M., McLaughlin, G. L. (2001). Toward a descriptive stakeholder theory: An organizational life cycle approach. Academy of Management Review, 26(3).
  • Koźmiński, A.K. (2004). Management under uncertainty. Manual for advanced, Scientific Publishing, Warsaw: PWN.
  • Lindgardt, Z., M. Reeves, G. Stalk, Deimler, M.S. (2009). Business Model Innovation, The Boston Consulting Group.
  • Mauraya, A., http://practicetrumpstheory.com/why-lean-canvas/ (20.05.2017).
  • Margolis, J. D., Walsh, J. P. (2001). People and Profits? The Search for a Link between a Company's Social and Financial Performance. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Noked N. (2011). Investing in Corporate Social Responsibility to Enhance Customer Value, HLS Forum on Corporate Governance and Financial Regulation, https://corpgov.law.harvard.edu/2011/02/28/investing-in-corporate-social-responsibility-to-enhance-customer-value/ (23.05.2017).
  • Osterwadler, A. (2004). Doctoral thesis The business model ontology. A proposition in design science approach. Lausanne: University de Lausanne.
  • Ostervadler, A., http://www.businessmodelgeneration.com (21.05.2017).
  • Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation, New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Pucher, J. How to create a good Business Model Canvas, http://web.gov.pl (21.05.2017).
  • Rangan, V.K., Chase, L.A., Karim, S. (2012). Why Every Company Needs a CSR Strategy and How to Build It. Harvard Business School, Working paper 12-088.
  • Raczkowski, K., Sułkowski, Ł., Fijałkowska, J. (2016). Comparative critical review of corporate social responsibility business management models. International Journal of Contemporary Management, 15(2).
  • Rangan, V.K., Chase, L.A., Karim, S. (2015). The Truth About CSR. Harvard Business Review, January-February.
  • Sadoulet, L. (2014). From Corporate Social Responsibility to Business Model Innovation, https://knowledge.insead.edu/strategy/from-corporate-social-responsibility-to-business-model-innovation-3704 (22.05.2017).
  • Teece, D. J. (2010). Business Models. Business Strategy and Innovation, Long range planning, 43.
  • Welch, J., Welch, S. (2005). Winning Hardcover, HarperBusiness.
  • Wojtachnik, R. (2015). Designing of Business Models for ICT Products. W: S. Strzelczak (red), Open Knowledge-Driven Manufacturing & Logistics The eScop Approach. Warsaw: University of Technology Publishing House.
  • Nowak, M. (2009). Zasobowa teoria firmy. W: J. Kowalski (red.), Rynek pracy. Warszawa: PWE.
  • Żychlewicz, M. (2015). Społeczna odpowiedzialność biznesu jako strategia prowadzenia działalności polskich przedsiębiorstw. Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 858.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171494892

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.