PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 17 | 129--145
Tytuł artykułu

Regime-dependent Assessment of Risk Concerning the International Aviation Inclusion Into the EU ETS

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Reżimowo-zależna ocena ryzyka zmian cen unijnych uprawnień lotniczych do emisji CO2
Języki publikacji
EN
Abstrakty
W artykule oszacowano ryzyko zmian cen unijnych uprawnień lotniczych do emisji CO2, które towarzyszy działalności operatorów statków powietrznych wykonywanej w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w okresach niskiej i wysokiej zmienności występujących na tym rynku. Pokazano, że reżimy zmienności na rynku kontraktów futures na uprawnienia lotnicze zostały prawidłowo zidentyfikowane, zarówno dla dwustanowego, jak i trzystanowego przełącznikowego modelu Markowa, a oszacowane miary ryzyka różnią się w reżimach. Występowanie różnych reżimów zmienności na tym rynku można wyjaśnić modyfikowaniem zasad funkcjonowania europejskiego systemu handlu emisjami oraz wprowadzaniem zmian zarówno w polityce klimatycznej UE, jak i w globalnych regulacjach dotyczących emisji CO2 przez lotnictwo międzynarodowe. (abstrakt oryginalny)
EN
In this article the European Union Aviation Allowances (EUAA) price risk, associated with the activity of aircraft operators within the European Economic Area (EEA), has been evaluated across the low and high volatility periods occurring on the carbon permits market. It is found that Markov-switching heteroscedasticity models distinguish well between two volatility regimes, as well as three volatility regimes on the EUAA futures market, and that the assessments of EUAA price risk are clearly different in the regimes. These findings may be explained by the European Union Emission Trading Scheme (EU ETS) design and the changes in both the EU climate policy rules and global regulations in the scope of CO2 emissions by international aviation. (original abstract)
Rocznik
Tom
17
Strony
129--145
Opis fizyczny
Twórcy
  • Czestochowa University of Technology, Poland
Bibliografia
  • Ang, A., Bekaert, G. (2002), Regime Switches in Interest Rates, Journal of Business & Eco-nomic Statistics, 20(2), 163-182, DOI: http://dx.doi.org/10.1198/073500102317351930.
  • Booth, P., Chadburn, R., Haberman, S., James, D., Khorasanee, Z., Plumb, R., Rickayzen, B. (2005), Modern Actuarial Theory and Practice, CRC Press, Boca Raton.
  • Chin, A. T. H., Zhang, P. (2013), Carbon Emission Allocation Methods for Aviation Sector, Journal of Air Transport Management, 28, 70-76, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jairtraman.2012.12.013.
  • Commission Regulation (EU) No 601/2012 of 21 June 2012 on the monitoring and reporting of greenhouse gas emissions pursuant to Directive 2003/87/EC of the European Parliament and of the Council, http://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2012/601/oj (12.09.2017).
  • Decision No 377/2013/EU of the European Parliament and of the Council of 24 April 2013 derogating temporarily from Directive 2003/87/EC establishing a scheme for green-house gas emission allowance trading within the Community, http://eur-lex.europa.eu/eli/dec/2013/377(1)/oj (12.09.2017).
  • Directive 2008/101/EC of the European Parliament and of the Council of 19 November 2008 amending Directive 2003/87/EC so as to include aviation activities in the scheme for greenhouse gas emission allowance trading within the Community, http://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2008/101/oj (12.09.2017).
  • Doornik, J. A. (2013), Econometric Analysis with Markov Switching Models. PCGiveTM14, vol. 4, Timberlake Consultants Ltd., London.
  • Dyduch, J. (2013), Handel uprawnieniami do emisji zanieczyszczeń powietrza (Trading of Air Pollution Emission Allowances), PWE, Warszawa.
  • Hamilton, J. D. (1990), Analysis of Time Series Subject to Changes in Regime, Journal of Econometrics, 45(1-2), 39-70, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/0304-4076(90)90093-9.
  • Jajuga, K. (2007), Teoretyczne podstawy zarządzania ryzykiem (Theoretical Foundations of Risk Management), in Jajuga K. (ed.), Zarządzanie ryzykiem (Risk Management), PWN, Warszawa.
  • Ko, Y. D., Jang, Y. J., Kim, D. Y. (2017), Strategic Airline Operation Considering the Carbon Constrained Air Transport Industry, Journal of Air Transport Management, 62, 1-9, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jairtraman.2017.02.004.
  • Kuziak, K. (2011), Pomiar ryzyka przedsiębiorstwa: modele pomiaru i ich ryzyko (Measure-ment of Enterprise Risk - Measurement Models and their Risk), Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 160, Seria: Monografie i Opracowania, 187, Wrocław.
  • Lawrence, C. T., Tits, A. L. (2001), A Computationally Efficient Feasible Sequential Qua-dratic Programming Algorithm, SIAM Journal of Optimization, 11(4), 1092-1118, DOI: http://dx.doi.org/10.1137/S1052623498344562.
  • Liu, J., Chen, Z. (2014), Regime-dependent Robust Risk Measures with Application in Portfolio Selection, Procedia Computer Science, 31, 344 - 350, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.procs.2014.05.277.
  • Meleo, L., Nava, C. R., Pozzi, C. (2016), Aviation and the Costs of the European Emission Trading Scheme: The Case of Italy, Energy Policy, 88, 138-147, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.enpol.2015.10.008.
  • Psaradakis, Z., Sola, M. (1998), Finite-sample Properties of the Maximum Likelihood Estimator in Autoregressive Models with Markov Switching, Journal of Econometrics, 86(2), 369 - 386, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S0304-4076(98)00010-4.
  • Regulation (EU) No 421/2014 of the European Parliament and of the Council of 16 April 2014 amending Directive 2003/87/EC establishing a scheme for greenhouse gas emission allowance trading within the Community, in view of the implementation by 2020 of an international agreement applying a single global market-based measure to inter-national aviation emissions, http://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2014/421/oj (12.09.2017).
  • Sanin, M. E., Mansanet-Bataller, M., Violante, F. (2015), Understanding Volatility Dynamics in the EU-ETS Market, Energy Policy, 82, 321-331, DOI: https://doi.org/10.1016/j.enpol.2015.02.024.
  • Stawicki, J. (2004), Wykorzystanie łańcuchów Markowa w analizie rynku kapitałowego (The Use of Markov Chains in the Analysis of the Capital Market), Wydawnictwo UMK, Toruń.
  • Tłoczyński, D. (2015), Rola państwa w kształtowaniu konkurencji na polskim rynku transportu lotniczego (The Role of State in Shaping the Competition in the Polish Air Transport Market), Research Papers of Wrocław University of Economics, 401, 525-534.
  • Trzpiot, G. (ed.) (2010), Wielowymiarowe metody statystyczne w analizie ryzyka inwestycyjnego (Multidimensional Statistical Methods in Investment Risk Analysis), PWE, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171495202

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.