PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | t. 18, z. 4, cz. 2 Agile Commerce - technologie przyszłości | 69--83
Tytuł artykułu

Model dojrzałości projektowej jako narzędzie zarządzania w uczelni wyższej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Project Management Maturity Model as a Management Tool for University
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym artykule podjęto próbę omówienia najważniejszych aspektów budowania dojrzałości projektowej w specyficznej organizacji, jaką jest uczelnia wyższa. Niewątpliwie ten typ instytucji będzie wykazywał rosnące zainteresowanie rozwijaniem własnych modeli dojrzałości projektowej, co wynika z wykazanych w artykule przesłanek rozwojowych związanych z ewolucją modelu funkcjonowania uniwersytetu (uczelni wyższej) we współczesnej rzeczywistości gospodarczej. Uczelnie mogą skorzystać z różnych rozwiązań, gdyż modele dojrzałości projektowej są tworzone przez wiodące organizacje metodologiczne w obszarze zarządzania projektami. W tym kontekście jedną z interesujących propozycji jest IPMA Project Excellence Model, w kontekście którego dokonano krótkiego przeglądu pożądanych rozwiązań organizacyjnych w uczelni wyższej. (fragment tekstu)
EN
This paper intends to analyze the opportunities to use the IPMA Project Excellence Model as a tool that supports management and development processes in universities or higher education institutions. It starts with presentation of project maturity concepts and models. Then, an overview of incentives encouraging adoption of a project management maturity model in a university is provided. These include not only an evolving paradigm of university role in the society and economy but also a diversity of project types that universities implement. Finally, the paper gives insights into the areas of university management that support adoption of the IPMA Project Excellence Model. (original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
Bibliografia
  • Andersen E.S., Jessen S.A. (2003), Project maturity in organizations, "International Journal of Project Management", z. 21, nr 6.
  • Baran M., Strojny J. (2013), Kompleksowe podejście do zarządzania projektami na przykładzie uczelni wyższej, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", t. XIV, z. 12, cz. I, ss. 247-262, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk.
  • Bourne L. & Tuffley A. (2007), Comparing Maturity Models: CMMI, OPM3 and P3M3, PMOZ Conference, Practical PM Pty Ltd.
  • Bukłaha E. (2012), Sukces, skuteczność i efektywność w zarządzaniu projektami, "Studia i prace Kolegium Zarządzania i Finansów", z. 113, s. 33.
  • Cooke-Davies T.J., Arzymanow A. (2003), The maturity of project management in different industries: An investigation into variations between project management models, "International Journal of Project Management", nr 21, ss. 471-478.
  • Demir C., Kocabas I. (2010), Project Management Maturity Model (PMMM) in educational organizations, Procedia Social and Behavioral Sciences, nr 9, ss. 1641-1645.
  • Dominiak P., Leja K. (2000), Czy uniwersytet potrzebuje strategii?, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe", nr 2/16/2000, ss. 26-42.
  • Du Vall M. (red.) (2011), Modele zarządzania uczelniami w Polsce. Raport końcowy, Uniwersytet Jagielloński, Centrum Badań nad Szkolnictwem Wyższym, Kraków.
  • Holmes S.J. & Walsh R.T. (2005), Conducting Effective Project Management Maturity Assessment Interviews, IMSI TECH, ss. 1-12.
  • Ibbs C.W., Kwak Y.H. (1997), The benefits of project management - Financial and organizational rewards to corporations, Project Management Institute, Upper Darby.
  • IPMA Project Excellence Baseline, Version 1.0 (2016), Amsterdam, International Project Management Association.
  • Juchniewicz M. (2009), Dojrzałość projektowa organizacji, Wyd. Bizarre, Warszawa.
  • Juchniewicz M. (2010), Dojrzałość projektowa organizacji jako narzędzie doskonalenia procesów zarządzania projektami [w:] S. Lachiewicz, M. Matejun (red.), Współczesne koncepcje zarządzania produkcją, jakością i logistyką, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
  • Kerzner H. (2001), Strategic Planning for Project management using a Project Management Maturity Model, John Willey & Sons, USA.
  • Kerzner H. (2005), Advanced Project Management, Edycja polska, Helion, Gliwice.
  • Leja K. (2011), Koncepcje zarządzania współczesnym uniwersytetem, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.
  • Piwowar-Sulej K. (2015), Kultura organizacyjna a dojrzałość projektowa organizacji, "Studia i Prace WNEiZ", t. 4, nr 39.
  • Project Management Institute (2013), Organizational Project Management Maturity Model OPM3: knowledge foundation, Newtown Square, Pennsylvania.
  • Schlichter J. (1999), Surveying Project Management Capabilities, "PM Network", z. 13, nr 4.
  • Skalik J. (2014), Problem doskonałości zarządzania projektami organizacyjnymi [w:] E. Głuszek, G. Bełz (red.), Management Forum 5, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 363, Wydawnictwo UE, ss. 29-39.
  • Skulmoski G. (2001), Project maturity and competence interface, "Cost Engineering", z. 43, nr 6.
  • Spałek S. (2014), Zwiększanie stopnia dojrzałości w zarządzaniu projektami: koncepcje, uwarunkowania i możliwe zastosowania praktyczne, "Marketing i Rynek", nr 5.
  • Strojny J. (2015), Dimensions of Project Orientation. Case-Study in Polish Local Government, "Procedia - Social and Behavioral Sciences", 213, ss. 787-793.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171495360

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.