PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 13 Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości = Conditions for Development of Entrepreneurship | 275--288
Tytuł artykułu

Bezpieczeństwo konsumenta w transakcjach kredytowych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Consumer Safety in Loan Contracts
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest ocena poziomu bezpieczeństwa konsumenta w transakcjach kredytowych. Rozważania dotyczą postanowień zawartych w umowach kredytowych w kontekście niedozwolonych klauzul umownych oraz wygórowanych opłat. Ocena bezpieczeństwa konsumenta dokonana została na podstawie danych pochodzących z raportów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w kontekście nowych przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym. Z przeprowadzonych badań wynika, iż naruszenia praw konsumentów polegają głównie na niejasnych zapisach umów i wygórowanych opłatach. Wnioski zawarte w artykule określają wpływ zmian prawnych na poziom bezpieczeństwa konsumenta oraz stabilność systemu finansowego. W zakończeniu znajdują się sugestie dotyczące rozwiązań podnoszących poziom bezpieczeństwa konsumenta w sektorze finansowym, opartych na edukacji konsumentów. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper is aimed at the identification and evaluation of consumer safety in the loan contract. It is focused on the loan contracts in aspect of abuse contract terms and excessive charges. The research used current data coming from reports published by Office of Competition and Consumer Protection and the new norms provided by the Act on competition and consumer protection and the Act on supervision on financial markets. The results of research show that the main infringements are based on the terms having more then one meaning referring to the rules of imposing charges. The conclusions of paper identify the influences of institution and law changes on consumer safety and the consequences for consumer protection system. There are also the recommendation for solutions increasing consumer safety on financial markets based on consumer education. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Czapiński, J., Panek, T. (2015). Diagnoza społeczna 2015. Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego.
  • Dobre wyniki firm pożyczkowych w I półroczu 2016 (2017, 7 lipca). Pozyskano z: https://kpf.pl/dobre-wyniki-firm-pozyczkowych-w-i-polroczu-2016/
  • Federacja Konsumentów. Pismo FK/MB/LGS//146/2016. (2017, 7 lipca). Pozyskano z: https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12292908/12397482/12397485/dokument267566.pdf
  • Gafrikova, V. (2016). Koszty kredytu konsumenckiego w świetle regulacji prawnych. Przedsiębiorstwo Przyszłości, 4(29), 60-75.
  • Garncarczyk, J., Mocek, M., Skikiewicz, R. (2014). Zachowania gospodarstw domowych na rynku usług finansowych w warunkach zmiennej koniunktury. Warszawa: CeDeWu.
  • Gnela, B. (2012). Prawo handlowe dla ekonomistów. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
  • Gnela, B. (2013). Umowa konsumencka w polskim prawie cywilnym i prywatnym międzynarodowym. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
  • Gnela, B. (red.) (2007). Ochrona konsumenta usług finansowych. Wybrane zagadnienia prawne. Warszawa: Wolters Kluwer Polska, 53-59.
  • Knehans-Olejnik, A.M. (2015). Ochrona i edukacja konsumentów na rynku kredytów hipotecznych i konsumpcyjnych. Warszawa: DeCeWu.
  • Namysłowska, M., Piszcz, A. (2015). Ustawa o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów z 5.8.2015r. Komentarz. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
  • Nowińska, E. (2014). Ochrona konsumentów przed nieuczciwymi działaniami przedsiębiorców. W: M. Gancarz, E. Sługocka-Krupa (red.), Ochrona konsumentów i jej współczesne wyzwania. Lublin: Wydawnictwo KUL, 33-45.
  • Ofiarski, Z. (2014). Ustawa o kredycie konsumenckim. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
  • SKOK w liczbach. (2016, 10 października). Pozyskano z: http://www.skok.pl/o-skok/skok-w-liczbach
  • Sługocka-Krupa, E. (2014). Ochrona konsumentów na rynku usług kredytowych - wybrane problemy. W: M. Gancarz, E. Sługocka-Krupa (red.), Ochrona konsumentów i jej współczesne wyzwania. Lublin: Wydawnictwo KUL. 297-315.
  • Szuma, K. (2007). Realne możliwości zapoznania się klientów z wzorcami umownymi. W: B. Gnela (red.), Ochrona konsumenta usług finansowych. Wybrane zagadnienia prawne. Warszawa: Wolters Kluwer Polska, 53 i n.
  • Świecka, B. (2008). Bankructwa gospodarstw domowych. Perspektywa ekonomiczna i społeczna. Warszawa: Difin.
  • Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (2016). Raport o sytuacji banków w 2015 roku. Warszawa. Pozyskano z: https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/RAPORT_O_SYTUACJI_BANKOW_2015_47215.pdf
  • Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (2013a). Opłaty stosowane przez instytucje parabankowe. Raport. Warszawa.
  • Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (2013b). Raport z kontroli przedsiębiorców udzielających kredytów konsumenckich w 2012 r. Pozyskano z: https://uokik.gov.pl/raporty2.php
  • Wałęga, G. (2013). Kredytowanie gospodarstw domowych. Warszawa: PWE.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171495886

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.