PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 4 | 103--120
Tytuł artykułu

Triangulacja technik badawczych w naukach o zarządzaniu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Triangulation of research techniques in management sciences
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Łączenie ze sobą różnych metod badawczych stało się dosyć "popularną" praktyką wśród współczesnych badaczy. Jest to efekt wzajemnego przenikania się poszczególnych dziedzin, a nawet dyscyplin nauki. Zjawisko to świadczy o pluralizmie i eklektyzmie badawczym. Triangulacja różnych metod dotyczy również różnych technik badawczych. Wymaga to jednak ze strony osób, które stosują podejście "mieszane", ogromnej wiedzy dotyczącej zarówno jego zalet, jak i wad, w tym istniejących ograniczeń. Przykładem triangulacji technik jest stosowanie CATI i CAWI (Computer Assisted Telephone Interview i Computer-Assisted Web Interview). Techniki te posiadają dwoisty charakter, co przejawia się, z jednej strony, ich substytucyjnością, z drugiej zaś - ich komplementarnością. Wydaje się jednak, że ta druga cecha jest w przypadku łącznego ich wykorzystywania znacznie bardziej istotna. Badania wskazują, że najlepsze wyniki z ich połączenia uzyskuje się wówczas, gdy CATI stanowi zasadnicze narzę- dzie pozyskiwania danych, natomiast CAWI odgrywa rolę jego wsparcia. Celem niniejszego artykułu jest dokonanie prezentacji głównych wad i zalet tych narzędzi oraz określenie roli, jaką pełni triangulacja tych technik w badaniach stosowanych w naukach o zarządzaniu. Źródłem danych do dokonanych porównań były badania przeprowadzone w trzech etapach w ramach grantu naukowego NCN.(abstrakt oryginalny)
EN
Combining different research methods has become quite "popular" practice among contemporary researches. This is the result of common interpenetration of the different fields and even scientific disciplines. This phenomenon demonstrates research pluralism and eclecticism. Triangulation of different methods, also applies to different research techniques. However, it requires vast knowledge among people who use the "mixed" approach deals with its advantages and disadvantages and existing restrictions. The use of CATI and CAWI is an example of triangulation these techniques. These techniques have a dual character, which manifests itself on the one hand their substitutability, on the other hand their complementarity. However, it seems that second feature is much more important in the case of combined techniques use. Research indicates that the best results from their connection are achieved if CATI is an essential tool for base data, and CAWI plays the role of its support. The purpose of this article is to present the main advantages and disadvantages of these tools and determine the role played by the triangulation of these techniques in the discipline of management sciences. The source of data for comparisons were research carried out in three stages in the framework of the project financed by NCN.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
103--120
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Łódzka
Bibliografia
  • Apanowicz J., Metodologia ogólna, Wydawnictwo Diecezjalne "Bernardinum", Gdynia 2002.
  • Bethlehem J., Automated Control Systems for Survey Processing, [in:] Lyberg L.E., Biemer P., Collins M., De Leeuw E., Dippo C., Schwarz N., Trewin D. (eds.), Survey Measurement and Process Quality, Wiley, New York 1997.
  • Burnewicz J., Metodologia badań ekonomicznych, Konspekt wykładu dla doktorantów Wydziału Ekonomicznego i Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego 2007/2008.
  • Burns A.C., Bush R.F., Marketing Research: Online Research Applications, Fourth Edition, Pearson Education Inc. Published by Prentice Hall Inc., New York 2003.
  • Couper M.P., Measuring Survey Quality in a CASIC Environment, Proceedings of the Survey Research Methods Section, "American Statistical Association" 1998.
  • de Leeuw E.D., Callegaro M., Hox J.J., Korendijk E., Lensvelt-Mulders G., The influence of advance letters on response in telephone surveys: A Meta-Analysis, "Public Opinion Quarterly" 2007, Vol. 71, No. 3.
  • de Leeuw E.D., Hox J., Kef S., van Hattum M., Computer assisted self-interviewing tailored for special populations; a guide on how to overcome the problems of special interviews and sensitive topics, Report on the conference, http://www.joophox.net/papers/ p022302.pdf (20.02.2017).
  • de Leeuw E.D., Hox J.J., Snijkers G., The effect of computer-assisted interviewing on data quality. A review, "Journal of the Market Research Society" 1995, Vol. 37, No. 4.
  • de Leeuw E., Hox J.J., Kef S., Computer-assisted self-interviewing tailored for special populations and topics, "Field Method" 2003, Vol. 15, No. 4.
  • Graville C.C., Mobile computer-assisted personal interviewing with handheld computer: The entryware system 3.0, "Field Method" 2002, Vol. 14, No. 3.
  • Groves R.M., Theories and methods of telephone surveys, "Annual Review of Sociology" 1990, No. 16.
  • Hołdakowski W., Nie(d)ocenione CATI, "One Way Mirror" 2006, nr 24.
  • Jabłoński W., Ankieterzy CATI o swoim zadowoleniu z pracy, "Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica" 2012, nr 42.
  • Lavrakas P.J., Encyclopedia of survey research methods, Sage Reference Publication, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore 2008.
  • Lisiński M., Współczesne problemy rozwoju metodologii nauk o zarządzaniu, "Zarządzanie i Finanse" 2013, vol. 1, nr 4.
  • Martin K., Wilko M., Answer Young people Just like old people? - impact and consequences of different household Ravel survey methods, NTTS - Conferences on New Techniques and Technologies for Statistics, Proceedings, Brussels 2013.
  • Matejun M., Absorpcja wsparcia w zarządzaniu rozwojem mikro, małych i średnich przedsiębiorstw - podejście strategiczne, "Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej" nr 1194, "Rozprawy Naukowe" z. nr 483, Politechnika Łódzka, Łódź 2015.
  • Mącik R., Ankiety internetowe w percepcji osób korzystających i niekorzystających z nich w pracy zawodowej, "Studia Ekonomiczne, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Metody ilościowe w badaniach marketingowych" 2014, nr 195.
  • PBS - Partner in business strategies: pbs.pl/x.php/1,840/cawi.html (15.07.2016).
  • Roberts C., Mixing modes of data collection in surveys: A methodological review, ESRC National Centre for Research Methods, NCRM Methods Review Papers, NCRM/008/2007.
  • Sowa P., Pędziński B., Krzyżak M., Maślach D., Wójcik S., Szpak A., The Computer-assisted Web interview method as used in the national study of ICT use in primary healthcare in Poland - reflections on a case study, "Studies in Logic, Grammar and Rhetoric" 2015, Vol.43, No. 56.
  • Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2014 r., GUS, Warszawa 2014.
  • Stańczyk S., Triangulacja - łączenie metod badawczych urzetelnienie badań, [w:] Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, W. Czakon (red.), wydanie II, Oficyna a Wolters Kluwer busines, Warszawa 2013, s. 78-79.
  • Sweet E., Ramos M., Evaluation results from a pilot test of a computerized self-administered questionnaire (CSAQ) for the 1994 industrial research and development (R&D) survey, Economic Statistical Methods Report Series ESM-9503, U.S. Department of Commerce, Washington D.C. 1995.
  • Szplit A., Szplit M., Paradygmat zarządzania wobec wyzwań nowej ekonomii instytucjonalnej i ładu gospodarczego teorii ordo, "Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów" 2014, Zeszyt Naukowy nr 135.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171496512

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.