PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 45 Narzędzia gospodarki cyfrowej | 285--298
Tytuł artykułu

Wykorzystanie testu parametrycznego Pearsona w ocenie inwestycji infrastruktury drogowej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Use of Persons Test in the Evaluation of Road Infrastructure Investments
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jednym z podstawowych stymulatorów poprawy aktywności gospodarczo-społecznej w gminie jest dobrze rozwinięta infrastruktura drogowa2. Niewystarczający dostęp do systemu transportowego stanowi podstawowy czynnik determinujący regionalną peryferyjność, jak również przeszkodę w rozwoju społeczno-gospodarczym. Z tego punktu widzenia dla województw Polski Wschodniej rozwój infrastruktury transportowej ma znaczenie priorytetowe. Rozbudowa infrastruktury transportu i sprawne funkcjonowanie rynku usług transportowych mogą w dużym stopniu przyczynić się do przezwyciężenia problemów związanych z peryferyjnością gospodarczą gmin. To dostępność transportowa ma decydujący wpływ na efektywność logistyczną, a tym samym operacyjną oraz kosztową przedsiębiorstw3.(fragment tekstu)
EN
Local development is a dynamic process, based primarily on quantitative and qualitative changes in the sphere of social and road infrastructure according to the needs of the local community. The main issue of road infrastructure investment is a method of evaluating its effectiveness. The article presents an evaluation model based on quantitative and qualitative indicators. In the quantitative area, the author defined 4 groups of indicators, while in the economic and social area, there was conducted a qualitative analysis based on a survey of residents of municipalities. The test results allow a multicriteria look at the realized investments by local governments.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • Borys T., Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, Ekonomia i Środowisko, Białystok 2005.
  • Handy S. L., Niemeier D. A., Measuring Accessibility: an Exploration of Issues and Alternatives, "Environment and Planning" 1997, vol. 29.
  • Kamińska T., Makroekonomiczna ocena efektywności inwestycji infrastrukturalnych na przykładzie transportu, Wydawnictwo UG, Gdańsk 1999.
  • Kozłowski W., Zarządzanie gminnymi inwestycjami infrastrukturalnymi, Difin, Warszawa2012.
  • Markowski T., Teoretyczne podstawy rozwoju lokalnego i regionalnego, w: Gospodarka regionalna i lokalna, red. Z. Strzelecki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 13-28.
  • Piontek B., Rozwój zrównoważony i trwały w miernikach oraz w systemach sprawozdawczości, Wydawnictwo WSEiA, Bytom 2002.
  • Raport z dróg 2014, Instytut Dróg i Mostów, Warszawa 2016.
  • Ratajczak M., Infrastruktura w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo AE, Poznań 1999.
  • Rek J., Transport lądowy, w: Podstawy geografii ekonomicznej, red. J. Wrona, J. Rek, PWE, Warszawa 2001.
  • Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K., Transport, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  • Sierpiński G., Miary dostępności transportowej miast i regionów, "Zeszyty Naukowe" Politechniki Śląskiej, z. 66, "Transport", 2010, s. 35-37.
  • Spiekermann K., Neubauer J., European Accesssibility and Peripherality: Concepts, Methods and Indicators, NORDREGIO Working Paper, Stockholm 2002.
  • Strategia rozwoju transportu do 2020 r., GDDKiA, Warszawa 2011.
  • Transport w UE, Eurostat, 2013.
  • Vickerman R. W., Accessibility, Attraction and Potential: a Review of Some Concepts and Their Use in Determining Mobility, "Environment and Planning" 1974, vol. 6, s. 45-46.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171497351

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.