PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 119 | 165--179
Tytuł artykułu

Determinants Underlying the Selection of Certain Food Products in Urban Households of Seniors in Poland

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Uwarunkowania wyboru wybranych produktów spożywczych w wielkomiejskich gospodarstwach domowych seniorów w Polsce
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Artykuł podejmuje problem konsumpcji produktów żywnościowych w gospodarstwach domowych seniorów. Podstawowym celem tekstu jest przeanalizowanie wydatków na żywność gospodarstw domowych seniorów, częstotliwości robienia zakupów oraz kluczowych czynników wpływających na decyzje osób starszych w tym zakresie. Podstawą analizy jest wywiad kwestionariuszowy przeprowadzony przez autora w latach 2014-2015 wśród osób w wieku 65+ w Polsce. Struktura artykułu jest następująca. Po syntetycznym omówieniu metodologii i założeń badania oraz charakterystyki próby badawczej, w ujęciu teoretycznym, naświetlono, w sposób bardzo ogólny, zagadnienie konsumpcji żywności w gospodarstwach domowych osób starszych. W dalszej części tekstu skoncentrowano się na przeanalizowaniu spożycia żywności w badanych gospodarstwach seniorów, częstotliwości dokonywania zakupów, a następnie na kluczowych determinantach branych pod uwagę przez osoby w wieku 65+ przy podejmowaniu decyzji zakupu produktów żywnościowych. (abstrakt oryginalny)
EN
This article addresses consumption of food products in seniors' households. The primary goal is to analyse their food expenditure, shopping frequency and the key factors affecting their decisions in this regard. The analysis is based on the questionnaire survey conducted by the author in 2014-2015 among people aged 65+ in Poland. The structure of the article is as follows. After a synthetic discussion of the research methodology, assumptions, and the characteristics of the research sample, a very broad theoretical outline of food consumption in seniors' households is presented. Further, the focus is on examining food consumption in the seniors' households surveyed, shopping frequency, and the key determinants taken into consideration by people aged 65+ when deciding to buy food products. (original abstract)
Twórcy
  • University of Warsaw, Poland
Bibliografia
  • ALDERFER C.P., 1972: Existence, Relatedness and Growth, Free Press, New York.
  • GUTKOWSKA K., OZIMEK I., LASKOWSKI W., 2001: Uwarunkowania konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych [Determinants of Consumption in Polish Households], Wydawnictwo Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Warsaw.
  • MASLOW A.H., 1954: Motivation and Personality, Harper and Row, New York.
  • MAX-NEEF M.A., 1991: Human Scale Development. Conception, Application and Further Reflections, The Apex Press, New York - London.
  • MEULENBERG M.T.G., 2003: Consumer and Citizen. Meaning for the Market of Agricultural Products and Food Products, Tijdschrift voor Sociaal Wetenschappelijk Onder- zoek van de Landbouw, 18 (1), 43-56.
  • McCLELLAN D.C., 1975: Power: The Inner Experience, Halstead, New York.
  • MINTEER B.A., CORLEY E.A., MANNING R.E., 2004: Environmental Ethics Beyond Principle? The Case for a Pragmatic Contextualism, Journal of Agricultural and Environmental Ethics, 17 (2), 131-156.
  • TSAI A.C., LIOU J-C., CHANG M-C., 2006: Food Patterns that Correlate to Health and Nutrition Status in Elderly Taiwanese, Nutrition Research, 26 (2), 71-76.
  • VERMEIR I., VERBEKE W., 2004: Sustainable Food Consumption, Involvement, Certainly and Values: an Application of the Theory of Planned Behavior, Working Paper, Department of Agricultural Economics, Ghent University, Ghent.
  • VERMEIR I., VERBEKE W., 2006: Sustainable Food Consumption: Exploring the Consumer, "Attitude - Behavioral Intention " Gap, Journal of Agricultural and Environmental Ethics 19.
  • ZALEGA T., 2011: Spożycie żywności w gospodarstwach domowych z osobami bezrobot-nymi na Mazowszu [Food Consumption in Masovian Households with Unemployed Members], Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej 93, 119-135.
  • ZALEGA T., 2012: Konsumpcja. Determinanty, teorie, modele [Consumption. Determinants, Theories and Models], PWE, Warsaw.
  • ZALEGA T., 2013: Spożycie produktów żywnościowych w wielkomiejskich gospodarstwach domowych w Polsce w okresie kryzysu finansowo-ekonomicznego [The Consumption ofFoodstuffs of Large-city Households in Poland During Financial and Economic Crisis], Problemy Zarządzania 11, 1 (40), 1, 68-87.
  • ZALEGA T., 2016: Segment osób w wieku 65+ w Polsce. Jakość życia, konsumpcja, zachowania konsumenckie [People Aged 65+ in Poland. Quality of Life, Consumption, Consumer Behaviour], Wydawnictwo Naukowe WZ UW, Warsaw.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171504537

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.