PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 12 | 62--67
Tytuł artykułu

Reporting, Public Discourse and Devaluation of Corporate Social Responsibility

Autorzy
Warianty tytułu
Raportowanie, publiczny dyskurs i dewaluacja społecznej odpowiedzialności biznesu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
W prezentowanym artykule rozważana jest teza o zdominowaniu publicznego dyskursu na temat społecznej odpowiedzialności biznesu przez duże przedsiębiorstwa, które kreują narrację głównego nurtu w obszarze CSR przez coraz bardziej powszechne raportowanie oraz komunikowanie swoich społecznych inicjatyw. Społeczna odpowiedzialność biznesu została swoiście "zawłaszczona" przed duże firmy, dla których jest ona głównie strategią biznesową budowania wartości. Instrumentalne wykorzystanie CSR, przy jednoczesnej dominacji publicznej debaty na temat CSR przez korporacje, może prowadzić do sceptycznego postrzegania idei społecznej odpowiedzialności przez interesariuszy. W artykule rozważane są różnice w podejściach do CSR w firmach w zależności od ich rozmiaru oraz potencjał małych i średnich przedsiębiorstw dla bardziej efektywnego wykorzystania CSR. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper argues, that a public discourse on corporate social responsibility (CSR) has been dominated by large enterprises, which create a mainstream narrative on the subject through reporting and extensive communication of CSR initiatives. Corporate social responsibility has been somewhat "hijacked" by large enterprises, for which it serves largely as a value-building business strategy. Instrumental approach to CSR and a domination of public discourse on CSR by large enterprises may lead to skepticism in perceiving the concept of CSR. Differences in CSR approach depending on size of a firm are discussed indicating the potential of small and medium size enterprises (SMEs) to adopt a more effective approach to CSR. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
62--67
Opis fizyczny
Twórcy
  • Jagiellonian University
Bibliografia
  • [1] Baranowska-Prokop E. (2007), CSR Practices in Poland and some other CEE Countries, Conference Proceedings: 2007 International Conference Enterprise in Transition, pp. 1-10.
  • [2] Bonsón E., Bednärova M. (2015), CSR Reporting Practices of Eurozone Companies, "Revista de Contabilidad", Vol. 18, No. 2, pp. 182-193.
  • [3] Brammer S., Millington A., Rayton B. (2007), The Contribution of Corporate Social Responsibility to Organizational Commitment, "The International Journal of Human Resource Management", Vol. 18, No. 10, pp. 1701-1719.
  • [4] Carroll A.B. (2015), Corporate Social Responsibility: The Centerpiece of Competing and Complementary Frameworks, "Organizational Dynamics", Vol. 44, pp. 87-96, http://dx.doi. org/10.1016/j.orgdyn.2015.02.002.
  • [5] Castelo Branco M., Rodrigues L. (2006), Communication of Corporate Social Responsibility by Portuguese Banks: A Legitimacy Theory Perspective, "Corporate Communications: An International Journal", Vol. 11, No. 3, pp. 232-248.
  • [6] Collier J., Esteban R. (2007), Corporate Social Responsibility and Employee Commitment, "Business Ethics: A European Review", Vol. 16, No. l,pp. 19-33.
  • [7] Costas J., Kärreman D. (2013), Conscience as Control-managing Employees through CSR, "Organization" VoL 20, No. 3, pp. 394-415.
  • [8] Cowen S.S., Ferren L.B., Parker L.D. (1987), The Impact of Corporate Characteristics on Social Responsibility Disclosure: A Typology and Frequency-based Analysis, "Accounting, Organizations and Society", Vol. 12, No. 2, pp. 111-122.
  • [9] CSR w Polsce (2010), http://odpowiedzialnybiznes.pl, data dostępu: 29.03.2017 r.
  • [10] Curräs R. (2009), Effects of Perceived Identity Based on Corporate Social Responsibility: The Role of Consumer Identification with the Company, "Corporate Reputation Review", Vol. 12, pp. 177-191.
  • [11] Dadacz J. (2017), Raportowanie niefinansowe w Polsce - transpozycja dyrektywy 2014/95/UE, prezentacja 27.02.2017, http:// www.mf.gov.pl/c/document_library/get_file?uuid=cb8fe- 126-9807-4a38-b916-476cb793c3eb&groupld=764034, access date: 19.12.2017.
  • [12] Ellen, P.S., Webb, D.J., Mohr, L.A. (2006), Building Corporate Associations: Consumer Attributions for Corporate Socially Responsible Programs, "Journal of the Academy of Marketing Science", VoL 34, No. 2, pp. 147-157.
  • [13] EY (2013), The Value of Sustainability Reporting, http://www. ey.com/us/en/services/specialty-services/climate-change-an- d-sustainability-services/value-of-sustainability-reporting, access date: 29.03.2017.
  • [14] Fassin Y. (2008), SMEs and the Fallacy of Formalising CSR, "Business Ethics: A European Review", Vol. 17, No. 4, pp. 364-378.
  • [15] Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2017), Nowe obowiązki prawne związane z ujawnianiem informacji niefinansowych i polityki dotyczącej różnorodności, "Analiza Tematyczna", Nr 1/2017, www.mf.gov.pl, data dostępu: 19.12.2017 r.
  • [16] Fryzeł B. (2014), CSR i emocjonalność konsumenta - czy społecznie wrażliwi konsumenci racjonalizują swoje wybory ekonomiczne, "Studia Ekonomiczne", Nr 180, Dokonania współczesnej myśli ekonomicznej. Racjonalność - efektywność - etyka. Podejście praktyczne, cz. 2, U. Zagóra-Jonszta (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, s. 88-98.
  • [17] Fryzeł B. (2015), CSR, Organizational Identity and Behavioral Outcomes. A Mediating Role of Perceptions and Trust, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 387, Social Responsibility of Organizations Directions of Changes, pp. 41-53.
  • [18] Fryzel В., Seppala, N. (2016), The Effect of CSR Evaluations on Affective Attachment to CSR in Different Identity Orientation Firms, "Business Ethics: A European Review", Vol. 25, No. 3, pp. 310-326.
  • [19] Graafland J., Van de Ven В., Staffele N. (2003), Strategies and Instruments for Organising CSR by Small and Large Businesses in The Netherlands, "Journal of Business Ethics", Vol. 47, No. 1, pp. 45-60.
  • [20] Graafland J., van de Ven B. (2006), Strategic and Moral Motivation for Corporate Social Responsibility, "Journal of Corporate Citizenship", No. 22, pp. 111-123.
  • [21] Haniffa R.M., Cooke Т.Е. (2005), The Impact of Culture and Governance on Corporate Social Reporting, "Journal of Accounting and Public Policy", Vol. 24, No. 5, pp. 391-430.
  • [22] KPMG (2013), Sustainability Reporting Policies Worldwide - Todays Best Practice, Tomorrow's Trends, https://assets. kpmg.com/content/dam/kpmg/pdf/2016/03/carrots-and- -sticks-ll-12-2015.pdf, access date: 17.12.2017.
  • [23] KPMG (2016), Carrots & Sticks, Global Trends in Sustainability Reporting regulation and policy, KPMG, https://assets. kpmg.com/content/dam/kpmg/pdf/2016/05/carrots-and- -sticks-may-2016.pdf, access date: 18.01.2017.
  • [24] KPMG (2015), The KPMG Survey of Corporate Responsibility Reporting, https://home.kpmg.com/xx/en/home/insi- ghts/2015/11 /kpmg-international-survey-of-corporate-re- sponsibility-reporting-2015.html, access date: 18.01.2017.
  • [25] Leinaweaver J. (2015), Is Corporate Sustainability Reporting a Waste of Time? "The Guardian", 6.01.2015, https://www.the- guardian.com/sustainable-business/2015/jan/06/corporate- -sustainability-reporting-waste-time, access date: 30.01.2017.
  • [26] Matten D., Moon J. (2008), "Implicit" and "Explicit" CSR: A Conceptual Framework for a Comparative Understanding of Corporate Social Responsibility, "Academy of Management Review", Vol. 33, No. 2, pp. 404-424.
  • [27] McKinsey (2009), Valuing Corporate Social Responsibility: McKinsey Global Survey Results, http://www.mckinsey.com/ business-functions/strategy-and-corporate-finance/our-in- sights/valuing-corporate-social-responsibility-mckinsey- -global-survey-results, access date: 8.03.2017.
  • [28] Nelson J. (2014), Corporate Social Responsibility: Emerging Good Practice for a New Era, "OECD Observer", http:// oecdobserver.org/news/fullstory.php/aid/4369/Corpo- rate_Social_Responsibility:_Emerging_good_practice_ for_a_new_era.html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171504745

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.