PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | t. 18, z. 12, cz. 1 Przedsiębiorczość w dobie wyzwań rozwojowych | 227--240
Tytuł artykułu

Strategia innowacji poprzez tradycję, profesjonalizm i konkurencyjność przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Strategy of Innovation Through Tradition, Professionalization and Competitiveness of Family Firms in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Badania międzynarodowe wskazały, że polskie przedsiębiorstwa rodzinne nie odbiegają znacznie od swoich odpowiedników na świecie PricewaterhouseCoopers 2008]. Tym niemniej trudno jest ignorować specyfikę zarządzania w tychże przedsiębiorstwach. Niestety, wiedza na ten temat jest jak dotąd relatywnie niewielka [Marjański 2011] pomimo znacznych postępów naukowych w omawianym obszarze [Jeżak, Popczyk i Winnicka-Popczyk 2004, Sobiecki 2014, Sułkowski 2004, Surdej i Wach 2010]. Dotychczasowe badania mają w znacznej mierze charakter ekspertyz prowadzonych w układzie statycznym, brak natomiast głębszego wyjaśnienia dynamiki przedsiębiorstwa rodzinnego, co nie jest możliwe bez uwzględnienia szeregu zmiennych kształtujących jego efektywność. Spośród zbioru istotnych zmiennych w niniejszym artykule zdecydowano się zwrócić szczególną uwagę na dwa czynniki pozwalające wyjaśniać konkurencyjność tego typu przedsiębiorstwa. Są nimi profesjonalizm oraz strategia. (fragment tekstu)
EN
Family firms, representing a significant part of Polish business entities, are an important and interesting research object. The aim of this article is to answer the question how strategy of innovation through tradition and the level of rofessionalization influence competitiveness of family firms. Using data obtained form 149 respondents employed in Polish family firms the authors confirmed that strategy of innovation through tradition is a statistically significant predictor of competitiveness of the family firms. However, the relationship between the professionalization of the family business and its competitiveness was not confirmed. Finally, theoretical and practical implications as well as limitations and directions for future research were formulated. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Antoncic B., Hisrich R.D. (2001), Intrapreneurship: Construct refinement and cross-cultural validation, "Journal of Business Venturing", nr 16(5).
  • Astrachan J., Keyt A., Lane S., Yarmalouk D. (2002), Non-family CEOs in the family business: Connecting family values to business success [w:] M. Koiranen i N. Karlsson (eds.), Proceedings from the 2002 Family Business Network Research Forum, Helsinki, Finland, Tampere-paino Oy, Helsinki.
  • BarNir A., Smith K.A. (2002), Interfirm alliances in the small business: The role of social networks, "Journal of Small Business Management", No. 40.
  • Berman S.L., Down J.T., Hill C.W.L. (2002), Tacit knowledge as a competitive advantage in the National Basketball Association, "Academy of Management Journal", No. 45(1).
  • Bertrand M., Johnson S., Samphantharak K., Schoar A. (2008), Mixing family with business: A study of Thai business groups and the families behind them, "Journal of Financial Economics", No. 88.
  • Bratnicka-Myśliwiec K., Ingram T. (2017), Rodzinność i przewaga konkurencyjna. Kontekst polskich przedsiębiorstw, "Edukacja Ekonomistów i Menedżerów", nr 1(43), ss. 135-153.
  • Cabrera-Suárez K., De Saá-Pérez P., García-Almaida D. (2001), The succession process from a resource- and knowledge-based view of the family firm, "Family Business Review", No. 14(1).
  • Chang S.J., Shim J. (2015), When does transitioning from family to professional management improve firm performance?, "Strategic Management Journal", No. 36(9).
  • Chrisman J.J., Chua J.H., Sharma P. (2005), Trends and directions in the development of a strategic management theory of the family firm, "Entrepreneurship Theory and Practice", No. 29.
  • Chrisman J.J., Chua J.H., Steier L. (2005), Sources and consequences of distinctive familiness: An introduction,"Entrepreneurship Theory and Practice", No. 29(3).
  • Chua J.H., Chrisman J.J., Bergiel E.B. (2009), An agency theoretic analysis of the professionalized family firm,"Entrepreneurship: Theory and Practice", No. 33.
  • Chua J.H., Chrisman J.J., Steier L.P., Rau S.B. (2012), Sources of heterogeneity in family firms: An introduction, "Entrepreneurship Theory and Practice", No. 36(6).
  • Dawson A. (2011), Private equity investment decisions in family firms: The role of human resources and agency costs, "Journal of Business Venturing", No. 26.
  • De Massis A., Frattini F., Kotlar J., Petruzzelli A.M., Wright M. (2016), Innovation through tradition: Lessons from innovative family businesses and directions for future research "The Academy of Management Perspectives", No. 30(1).
  • Duréndez A., Pérez de Lema D.G., Madrid Guijarro A. (2007),Advantages of professionally managed family firms in Spain [w:] V. Gupta, N. Levenburg, L. Moore, J. Motwani i T. Schwarz (eds.), Culturally-sensitive models of family business in Latin Europe: A compendium using the globe paradigm, ICFAI University Press, Hyderabad, India.
  • Dyer W.G. (1986), Cultural change in family firms: Anticipating and managing business and family transitions, Jossey-Bass, San Francisco
  • Flamholtz E., Randle Y. (2007), Growing pains: Transitioning from an entrepreneurship to a professionally managed firm, San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Galambos L. (2010), The role of professionals in the Chandler paradigm, "Industrial and Corporate Change", No. 19.
  • Hall A., Nordqvist M. (2008),Professional management in family businesses: Toward an extended understanding, "Family Business Review", No. 21
  • Hooper D., Coughlan J., Mullen M. (2008), Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit, "Electronic Journal of Business Research Methods", No. 6(1).
  • Hung S.-C., Whittington R. (2011), Agency in national innovation systems: Institutional entrepreneurship and the professionalization of Taiwanese IT, "Research Policy", No. 40.
  • Hyytinen A., Pajarinen M., Rouvinen P. (2015), Does innovativeness reduce startup survival rates?, "Journal of Business Venturing", No. 30, ss. 564-581.
  • Jeżak J. (2014), Orientacja strategiczna oraz główne kierunki rozwoju firm rodzinnych [w:] J. Jeżak (red.), Przedsiębiorstwa rodzinne w Polsce. Znaczenie ekonomiczne oraz strategiczne problemy rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Jeżak J., Popczyk W., Winnicka-Popczyk A. (2004), Przedsiębiorstwo rodzinne. Funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa.
  • Karpacz J., Nogalski B., Wójcik-Karpacz A. (2015), Spojrzenie na odnowę strategiczną z punktu widzenia długowieczności organizacji, "Management Forum", nr 3.
  • Kraśnicka T., Ingram T., Bratnicka-Myśliwiec K. (2017), Relacyjność i profesjonalizm przedsiębiorstwa rodzinnego, referat zgłoszony na konferencję "Zarządzanie Rozwojem Organizacji", Katedra Zarządzania Politechniki Łódzkiej, Łódź.
  • Lansberg I., Perrow E.L., Rogolsky S. (1988), Editors' notes, "Family Business Review", No. 1.
  • Marjański A. (2011), Światowe i polskie badania przedsiębiorstw rodzinnych, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", nr 12.
  • Parada M.J., Nordqvist M., Gimeno A. (2010), Institutionalizing the family business: The role of professional associations in fostering a change of values, "Family Business Review", No. 23.
  • PricewaterhouseCoopers (2008), Skuteczne działanie, badanie przedsiębiorstw rodzinnych 2007/2008, Warszawa; za: Marjański A. (2011), Światowe i polskie badania przedsiębiorstw rodzinnych, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", nr 12, ss. 167-189.
  • Sobiecki R. (2014), Przedsiębiorstwo rodzinne w gospodarce globalnej, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa.
  • Stewart A., Hitt M.A. (2012), Why can't a family business be more like a nonfamily business? Modes of professionalization in family firms, "Family Business Review", No. 25(1).
  • Sułkowski Ł. (2004), Organizacja a rodzina, więzi familijne w życiu gospodarczym TNOiK, Toruń.
  • Surdej A., Wach K. (2010), Przedsiębiorstwa rodzinne wobec wyzwań sukcesji, Difin, Warszawa.
  • Tokarczyk J., Hansen E., Green M., Down J. (2007), A resource-based view and market orientation theory examination of the role of "familiness" in family business success "Family Business Review", No. 20(17).
  • Tsao C.-W., Chen S.-J., Lin C.-S., Hyde W. (2009), Founding-family ownership and firm performance: The role of high-performance work systems, "Family Business Review", No. 22.
  • van Essen M., Carney M., Gedajlovic E.R., Heugens P.M.A.R., van Oosterhout J. (2010), Do U.S. publicly-listed family firms differ? Does it matter? A meta-analysis 10th Annual Family Businesses Research Conference (IFERA 2010), Lancaster, England.
  • Vuori T.O., Huy Q.N. (2016), Distributed attention and shared emotions in the innovation process: How Nokia lost the smartphone battle, "Administrative Science Quarterly", No. 61.
  • Walsh D. (2010), Regeneration, "Crain's Detroit Business", No. 26(29).
  • Yu A., Lumpkin G.T., Sorenson R.L., Brigham K.H. (2012), The landscape of family business outcomes: A summary and numerical taxonomy of dependent variable "Family Business Review", No. 25.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171504885

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.