PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 27, t. 2 | 136--146
Tytuł artykułu

Fiction as a Brand - a Discussion on Application of Popular Brand Management Theories in the Creative Industry

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Fikcja jako marka - dyskusja nad zastosowaniem popularnych teorii zarządzania marką w przemyśle kreatywnym
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Wiele raportów wskazuje, iż przemysł kreatywny stanowi istotny element globalnej gospodarki. Choć w literaturze niekiedy przywołuje się przykłady marek popularnych filmów, książek lub gier komputerowych, nie są one szeroko omawiane, a ich specyfika znacznie różni się od innych dóbr i usług. W niniejszym artykule podjęto próbę odniesienia się do koncepcji rozpowszechniania marki, przedstawiając rozwiązania w zakresie budowania marek na wybranych przykładach z przemysłu kreatywnego. Naświetlono także inne problemy związane z zarządzaniem marką w tym przemyśle, które wymagają dokładniejszej analizy.(abstrakt oryginalny)
EN
Many reports indicate that the creative industries are an important part of the global economy. While some examples of popular brands of movies, books or computer games, they are not widely discussed, and their specifics differ greatly from other goods and services. This article attempts to study the application of the concept of brand extensions, presenting different ways of brand building on selected examples from the creative industry. Author also highlights other issues related to brands in this industry that require further analysis.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
136--146
Opis fizyczny
Twórcy
  • Czestochowa University of Technology
Bibliografia
  • 1. Aaker D.A. (1990), Brand Extensions: The Good, the Bad and the Ugly, "Sloan Management Review", Vol. 31, No. 4, p. 47-56.
  • 2. Aaker D.A. (1991), Managing Brand Equity. Capitalizing on the Value of a Brand Name, The Free Press, New York.
  • 3. Aaker D.A. (2002), Building Strong Brands, Simon & Schuster, London.
  • 4. Aaker D.A., Keller K.L. (1990), Consumer Evaluations of Brand Extensions, "Journal of Marketing", Vol. 54, January, p. 27-41. DOI: 10.2307/1252171
  • 5. Boush D.M., Loken B. (1991), A Process-Tracing Study of Brand Extension Evaluation, "Journal of Marketing Research", Vol. 28, No. 1, p. 16-28. DOI: 10.2307/3172723
  • 6. BOP Consulting (2010), Mapping the Creative Industries: A Toolkit, Creative and Cultural Economy series ⁄ 2, The British Council, London.
  • 7. Bridges S., Keller K.L., Sood S. (2000), Communication Strategies for Brand Extensions: Enhancing Perceived Fit by Establishing Explanatory Links, "Journal of Advertising", Vol. 29, No. 4, p. 1-11.
  • 8. Brzeziński S. (2016), Sustainable Outsourcing - The Sustainable Philosophy Influence on the Outsourcing Process, "Przegląd Organizacji", nr 5, p. 58-62.
  • 9. Brzóska J., Jelonek D. (2015), Koncepcja pomiaru wartości tworzonej przez aplikacje modeli biznesu. Podstawy teoretyczne i studium przypadku, "Przegląd Organizacji", nr 9, p. 48-55.
  • 10. Christodoulides G., Jevons C., Bonhomme J. (2012), Memo to Marketers: Quantitative Evidence for Change. How User-Generated Content Really Affects Brands, "Journal of Advertising Research", Vol. 52(1), March, p. 53-64. DOI: 10.2501/JAR-52-1-053-064
  • 11. Clifton R., Simmons J. (2003), Brands and Branding, Profile Books, London.
  • 12. Colucci M., Montaguti E., Lago U. (2008), Managing Brand Extension Via Licensing: An Investigation into the High-End Fashion Industry, "International Journal of Research in Marketing", Vol. 25, p. 129-137. DOI: 10.1016/j.ijresmar.2008.01.002
  • 13. Creative Nation (1994), Creative Nation: Commonwealth Cultural Policy, October 1994, Department of Communications and the Arts (Australia), Canberra.
  • 14. DCMS (2016), Creative Industries Economic Estimates, January 2016, Department for Culture, Media and Sport, https://www.gov.uk/government/statistics/creative-industrieseconomic- estimates-january-2016 (accessed: 10.01.2017).
  • 15. de Chernatony L. (2002), Marka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • 16. Farquhar P.H. (1989), Managing Brand Equity, "Marketing Research", September, p. 24-33.
  • 17. Girard A. (1982), Cultural Industries: A Handicap or a New Opportunity for Cultural Development?, [in:] Cultural Industries. A Challenge for the Future of Culture, UNESCO, France, p. 21-39.
  • 18. Hesmondhalgh D. (2008), Cultural and Creative Industries, [in:] Bennett T., Frow J. (eds.), Handbook of Cultural Analysis, Oxford and Malden, Blackwell, p. 553-569.
  • 19. Howkins J. (2001), The Creative Economy: How People Make Money From Ideas, Penguin, London.
  • 20. http://www.boxofficemojo.com/yearly/chart/?view2=worldwide&yr=2017&p=.htm (accessed: 09.01.2017).
  • 21. http://www.vgchartz.com/yearly/2017/Global/ (accessed: 08.01.2017).
  • 22. Jenkins H. (2003), Convergence Culture. Where Old and New Media Collide, New York University Press, New York - London.
  • 23. Kapferer J.N. (2008), The New Strategic Brand Management, Kogan Page, London - Philadelphia.
  • 24. Keller K.L. (1993), Conceptualizing, Measuring, and Managing Consumer-Based Brand Equity, "Journal of Marketing", Vol. 57, January, p. 1-22. DOI: 10.2307/1252054
  • 25. Keller K.L. (2011), Strategiczne zarządzanie marką, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • 26. Klama M. (1998), Marka produktu i jej wizerunek, "Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny", R. 60, z. 3, 4, p. 235-242.
  • 27. Kotler P. (2005), Marketing, 11th edition, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
  • 28. Muniz A., O'Guinn T. (2001), Brand Community, "Journal of Consumer Research", Vol. 27, March, p. 412-432. DOI: 10.1086/319618
  • 29. Scolari C.A. (2009), Transmedia Storytelling: Implicit Consumers, Narrative Worlds, and Branding in Contemporary Media Production, "International Journal of Communication", Vol. 3, p. 586-606.
  • 30. Shau H.J., Muniz A., Arnauld E.J. (2009), How Brand Community Practices Create Value, "Journal of Marketing", Vol. 73, September, p. 30-51. DOI: 10.1509/jmkg.73.5.30
  • 31. Sherr I. (2017), Just Admit It, We Love Game Sequels, CNET, 18th June, https://www.cnet.com/news/e3-there-are-a-lot-of-video-game-sequels-and-thats-not-gonnachange/ (accessed: 10.01.2017).
  • 32. Taub E.A. (2004), In Video Games, Sequels Are Winners, The New York Times, 20th September, http://www.nytimes.com/2004/09/20/technology/in-video-games-sequels-arewinners. html (accessed: 10.01.2017).
  • 33. Tauber E.M. (1981), Brand Franchise Extension: New Product Benefits from Existing Brand Names, "Business Horizons", Vol. 24, Issue 2, p. 36-41.
  • 34. Tauber E.M. (1988), Brand Leverage: Strategy for Growth in a Cost-Control World, "Journal of Advertising Research", Vol. 28, August/September, p. 26-30.
  • 35. Taylor C. (2014), Star Wars Rewrites History: Books, Comics No Longer Official, Mashable, 25th April, http://mashable.com/2014/04/25/star-wars-expanded-universegone/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171505135

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.