PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | t. 18, z. 12, cz. 1 Przedsiębiorczość w dobie wyzwań rozwojowych | 307--318
Tytuł artykułu

Zaufanie a doradztwo biznesowe dla małych przedsiębiorstw

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Trust and Business Advice for Small Firms
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Doradztwo gospodarcze jest uważane za jedno ze źródeł wiedzy, istotnych z punktu widzenia budowania konkurencyjności małych przedsiębiorstw. Przy czym wskazywanych jest szereg problemów związanych z wykorzystaniem doradztwa, należą do nich z jednej strony czynniki finansowe, jak np. koszty doradztwa, które mogą stanowić znaczący wydatek w kontekście budżetów, którymi dysponują małe firmy, a z drugiej strony czynniki miękkie, odnoszące się m.in. do kontroli nad procesem doradczym. W tym kontekście podnoszone jest znaczenie zaufania jako czynnika sprzyjającego efektywnemu transferowi wiedzy, a ponadto znacząco ułatwiającego zapoczątkowanie relacji doradczej. (fragment tekstu)
EN
The analysis in the article focuses on the extent to which trust is used in contracting business advice services for small businesses. The analysis was carried out using the results of a study of 400 small companies operating in Poland, who had used the external business advice in the last three years before the survey. Its results indicate a significant role for trust in the implementation of advisory activities. On the other hand, a high proportion of formal relationships have been identified, that are not typical to research results related to other countries. It should be noted that the tendency to formalize advisory relationships and reduce the share of trust can be associated with an increase in the number of people managing a small business. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Adamson I. (2000), Management consultant meets a potential client for the first time: the pre-entry phase of consultancy in SMEs and the issues of qualitative research methodology, "Qualitative Market Research: An International Journal", Vol. 3, nr 1, ss. 17-26.
  • Ajmal M.M., Nordstrom F., Helo P. (2009), Assessing the effectiveness of business consulting in operations development Project, "International Journal of Productivity and Performance Manage-ment", 58 (6), ss. 523-541.
  • Bennett R., Robson P. (2004), The role of trust and contract in the supply of business advice, "Cambridge Journal of Economics", 28, ss. 471-488.
  • Blackburn R., Jarvis R. (2010), The role of small and medium practices in providing business support to small- and medium-sized enterprises, raport z projektu badawczego, New York, USA, International Federation of Accountants.
  • Bresnen M. (2007), Deconstructing partnering in project-based organisation: Seven pillars, seven paradoxes and seven deadly sins, "International Journal of Project Management", no. 25, ss. 365-374.
  • Cagliano R., Blackmon K., Voss Ch. (2001), Small firms under MICROSCOPE: international differences in production/operations management practices and performance, "Integrated Manufacturing Systems", 2001, vol. 12 (7), ss. 469-482.
  • CBOS (2012), Zaufanie społeczne. Komunikat z badań, CBOS, Warszawa, marzec.
  • Dalley J., Hamilton B. (2000), Knowledge, Context and Learning in the Small Business "International Small Business Journal", 18(3), ss. 51-59
  • Dexter A., Behan G. (1999), Small Business Consumers: The Emotional Economic Unit "Journal of the Market Research Society", 41(2), ss. 171-194.
  • Gasik S. (2013), Zaufanie i partnerstwo jako alternatywa dla kontroli w projektach publicznych, [online] http://www.sybena.pl/dokumenty/Projekty-Publiczne/Zaufanie-i-partnerstwo-jakoalternatywa-dla-kontroli-w-projektach-publicznych.pdf (22.04.2017).
  • Gambetta D. (1988), Can We Trust Trust? [w:] D. Gambetta (red.), Trust. Making and Breaking Cooperative Relations, Blackwell, Oxford.
  • Gibb A. (2000), SME Policy, Academic Research and the Growth of Ignorance, Mythical Concepts, Myths, Assumptions. Rituals and Confusions, "International Small Business Journal", 18(3), ss. 13-34.
  • Głodek P., Łobacz K. (2013), Model ryzyka w decyzjach strategicznych małych firm innowacyjnych[w:] E. Urbanowska-Sojkin, P. Bartkowiak (red.), Ryzyko w zarządzaniu strategicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013, ss. 245-262.
  • Heiskanen A., Newman M., Eskin M. (2008), Control, trust, power, and the dynamics of information system outsourcing relationships: A process study of contractual software develop-ment, "Journal of Strategic Information Systems", no. 17(4), ss. 268-286.
  • Hutchinson V., Quintas P. (2008), Do SMEs do knowledge management? Or simply manage what they know?, "International Small Business Journal", 26 (2), ss. 131-154.
  • Łobacz K., Głodek P., Stawasz E., Niedzielski P. (2016), Utilisation of Business Advice in Small Innovative Firms: the Role of Trust and Tacit Knowledge, "Entrepreneurial Business and Economics Review", 4(2), ss. 117-138, DOI: http://dx.doi.org/10.15678/EBER.2016.040210.
  • North D., Baldock R., Mole K., Wiseman J., Binnie C. (2011), Research to Understand the Barriers to Take up and Use of Business Support, Report for the Department for Business Innovation and Skills, London.
  • Nowakowski K. (2008), Wymiary zaufania i problem zaufania negatywnego w Polsce "Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny", rok LXX, zeszyt 1, ss. 213-233.
  • Mazzarol T. (2011), Entrepreneurship and innovation. Readings and cases, second ed., Tilde University Press.
  • Mole K.F., Baldock R., North D. (2013), Who Takes Advice? Firm Size Threshold, Competence, Concerns and Informality in a Contingency Approach, "ERC Research Paper", 9, wrzesień.
  • Raport KRDiRF Kapitał społeczny i zaufanie w polskim biznesie 2015 Raport Krajowego Rejestru Długów i Rzetelnej Firmy, 2015, https://krd.pl/getattachment/d31be7a8-50b9-47b7-aeb5-3ff09ce60c71/Kapita -spo eczny-i-zaufanie-w-polskim-biznesie-20.aspx?di-sposition=attachment, materiał udostępniony 07.04.2017.
  • Scott J.M., Irwin D. (2009), Discouraged advisees? The influence of gender, ethnicity, and education in the use of advice and finance by UK SMEs, "Environment and Planning C-Government and Policy", 27(2), ss. 230-245.
  • Soriano D.R., Castrogiovanni G.J. (2012), The impact of education, experience and inner circle advisors on SME performance: insights from a study of public development centers "Small Bussiness Economics", 38, ss. 333-349.
  • Strike V.M. (2012), Advising the Family Firm: Reviewing the Past to Build the Future Family Business Review, no. 25(2), ss. 156-177.
  • Storey D.J. (1994), Understanding Small Business Sector, London, Routledge 1994.
  • Storey D.J. (1990), Firm Performance and Size [w:] Z.J. Acs, D.B. Audretsch (red.), The Economics of Small Firms. A European Challenge, Kluwer Academic Publishers, Dodrech/Boston/London.
  • Walter F., Smallbone D. (2006), Exploring the Role of Trust in Entrepreneurial Activity "Entrepre-neurship Theory and Practice", 30(4), ss. 465-475.
  • Yusuf J.-E. (2010), Meeting entrepreneurs' support needs: are assistance programs effective?, "Journal of Small Business and Enterprise Development", 17(2), ss. 294-307.
  • Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, tekst jednolity Dz. U. z 2016 r. poz. 1829, z późniejszymi zmianami.
  • Zalecenie Komisji 2003/361/WE, opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej L 124 z dnia 20 maja 2003 r., s. 36.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171505165

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.