PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 9 (CD) | 253--267
Tytuł artykułu

Analiza remontu układu tłokowo-korbowego z całkowitą zamiennością części na przykładzie silnika Sulzer typu S20

Warianty tytułu
The Analysis of a Repair of Piston-Crank System With Total Interchangeability of Parts on the Example of Sulzer Type S20 Engine
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł przedstawia sposób analizy remontu układu tłokowo-korbowego z całkowitą zamiennością części. Autor opisuje wpływ tolerancji wymiarów na możliwości wykonania części, budowę silnika, działanie współpracujących części oraz ich późniejszy remont. Następnie scharakteryzowana jest zamienność części w budowie silników spalinowych. W dalszej części przedstawiona zostaje budowa i rola układu tłokowo-korbowego silnika czterosuwowego, bezwodzikowego. Dalej autor przechodzi do wymienienia dopuszczalnych wartości zużycia elementów układu tłokowo-korbowego w analizowanym silniku. W kolejnym etapie zostaje przedstawiony sposób obliczania tolerancji w zamienności całkowitej. W końcowej części artykułu następuje analiza sposobów montażu układu tłokowo-korbowego silnika Sulzer S20 z całkowitą zamiennością części. W tej analizie szczególny nacisk postawiono na pracochłonność i ekonomiczność przeprowadzonych prac. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper shows the way of the repair analysis of the piston-crank system with total interchangeability of parts. The author describes the influence of dimensions tolerances on the parts manufacture abilities, engine construction, operation of associated parts and their subsequent repair. Then, the interchangeability of parts in the construction of internal combustion engines is characterized. Next, the article shows the structure and the role of the piston-crank system in the four-stroke, trunk piston engines. Afterwards, the author proceeds to mention the consumption limit values parts of the piston-crank system in analysed engine. The next part of the paper presents calculating method of tolerance in the total interchangeability of parts. The final part of the article shows the analyse of the assembly ways of the piston-crank system parts in the Sulzer S20 engine with a total interchangeability of parts. In this analysis, special emphasis is erected on the labour intensity and cost of the work. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
253--267
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Morska w Gdyni
Bibliografia
  • 1. Gesella G.(2011). Analiza sposobu montażu z całkowitą zamiennością układu tłokowo-korbowego silnika na wybranym przykładzie. Praca magisterska. Gdynia.
  • 2. Jezierski J. (1994). Analiza tolerancji i niedokładności pomiarów w budowie maszyn. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne. Warszawa.
  • 3. Jezierski J. (2010). Analiza tolerancji w konstrukcji i technologii maszyn. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne. Warszawa.
  • 4. Łukomski Z. (1972). Technologia spalinowych silników kolejowych i okrętowych. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa.
  • 5. Pounder C. C.(2004). Marine Diesel Engines and Gas Turbines. ElsevierButterworth-Heinemann. Oxford.
  • 6. Puff T., Sołtys W.(1980). Podstawy technologii montażu maszyn i urządzeń. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne. Warszawa.
  • 7. Wajand J. A., Wajand J. T.(2002). Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe. 78 Wydawnictwo Naukowo-Techniczne. Warszawa.
  • 8. Witkowski K., Włodarski J. K.(2006). Okrętowe silniki spalinowe. Podstawy teoretyczne. Wydawnictwo Akademii Morskiej. Gdynia.
  • 9. Włodarski J. K.(2006). Podstawy eksploatacji maszyn okrętowych. Tarcie i zużycie. Wydawnictwo Akademii Morskiej. Gdynia.
  • 10. MAN B&W: Instrukcja do silnika L23/30H.
  • 11. Wärtsilä: Wärtsilä 20 Technology reviev. Helsinki 2009.
  • 12. Sulzer: Instrukcja do silnika S20.
  • 13. PN-EN ISO 1101:2013-07
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171505655

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.