PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 3(49) | 19--25
Tytuł artykułu

Selected problems in marketing research on consumers with motor disabilities

Warianty tytułu
Wybrane problemy badań marketingowych nad konsumentami niepełnosprawnymi ruchowo
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Celem artykułu jest wskazanie problemów, na jakie napotyka badacz podejmujący problematykę rozpoznania zachowań przejawianych przez konsumentów niepełnosprawnych ruchowo. Przykładowo, aby uzyskać dane pierwotne niezbędne do przeprowadzenia procesu dedukcyjnego, należy przede wszystkim dążyć do zapewnienia ich reprezentatywności. W badaniach zachowań rynkowych konsumentów niepełnosprawnych dążenie do osiągnięcia reprezentatywności prowadzi jednak do wielu problemów metodologicznych i organizacyjnych. W celu zapewnienia reprezentatywności badań marketingowych należy zastosować dobór losowy, wolny od czynników intencjonalnych badacza. W przypadku badanej grupy przeprowadzenie doboru losowego warstwowego jest jednak prawie niemożliwe ze względu na trudności doboru odpowiedniej listy badanej populacji. Artykuł jest wynikiem problemów doświadczanych w wieloletnich procesach prowadzenia badań w omawianym segmencie.(abstrakt autora)(abstrakt autora)
EN
The aim of the article is to identify the problems encountered by a researcher addressing the issue of recognizing behaviours manifested by consumers with motor disabilities. For example, in order to obtain the primary data needed to carry out the deductive process, above all, it is necessary to strive to ensure their representativeness. In research on market behaviour of consumers with disabilities, the pursuit of representativeness results in a number of methodological and organizational problems. To ensure the representativeness of marketing research, a random selection, free from the intentional factors of the researcher, should be used. However, in the case of the study group, random sampling is almost impossible due to the difficulty of selecting the appropriate study population list. This article is the result of the problems experienced in the many-year processes of carrying out research on this segment.
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
19--25
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Lubelska
Bibliografia
  • Chomczyński, P. (2006). Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta. Przegląd Socjologii Jakościowej, 2 (1), 68-87.
  • Churchill, G.A. (2002). Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Dobrogowska-Schlebusch, E., Niedźwiedzka, B. (2015). Systematyczny przegląd metod i narzędzi badania zdrowotnych potrzeb informacyjnych rodzinnych opiekunów osób chorych i niepełnosprawnych. Zeszyty Naukowe Ochrony Zdrowia. Zdrowie Publiczne i Zarzadzanie, 13 (3), 283.
  • Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Frankfort-Nachmias, C., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Warszawa: Zysk i S-ka
  • Helbin, M., Wołek, M., Wyszomirski, O. (2014). Metodologiczne i organizacyjne problemy badań marketingowych preferencji i zachowań transportowych na przykładzie Gdyni. Logistyka, 6, 13346-13353.
  • Jasiński, M., Bożykowski, M., Zając, T., Styczeń, M., Izdebski, A. (2015). Dokładniej, rzetelniej, taniej. Badania oparte na rejestrach publicznych jako szansa dla badań społecznych w Polsce. Studia Socjologiczne, 1, 45-72.
  • Kaczmarczyk, S. (2014). Klasyfikacja metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych w badaniach marketingowych. Studia Ekonomiczne, 195, 55-64.
  • Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Lofland, J., Snow, D., Anderson, L, Lofland, L. (2007). Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Schola
  • Maison, D., Noga-Bogomilski, A. (red.). (2007). Badania marketingowe. Od teorii do praktyki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Mider, D. (2013). Dylematy metodologiczne badań kultury politycznej w Internecie. Przegląd Politologiczny, 2, 23-34.
  • Niedbalski, J. (2017). Dylematy etyczne i problemy metodologiczne warsztatu badacza - rozważania na przykładzie badań prowadzonych w środowisku osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnością fizyczną. Studia Humanistyczne AGH, 15 (4), 35-51.
  • Rószkiewicz, M., Perek-Białas, J., Węziak-Białowolska, D., Zięba-Pietrzak, A. (2013). Projektowanie badań społeczno-ekonomicznych. Rekomendacje i praktyka badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Stec, M. (2005). Ironia antropologiczna, etnocentryzm i inne etyczne aspekty badań terenowych według Clifforda Geertza. Człowiek i Społeczeństwo, 24, 221-236.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171507397

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.