PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 87 | 245--260
Tytuł artykułu

The Polish Qualifications Framework as Element of the Integrated Qualifications System in Poland

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Polska rama kwalifikacji jako element zintegrowanego systemu kwalifikacji w Polsce
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest omówienie PRK jako głównego instrumentu polskiego systemu kwalifikacji.(fragment tekstu)
EN
Establishing the functioning qualifications concerning the year of common principles in 2015 in various areas of the education was a next stage of the construction process in Poland of the Integrated Qualifications System (IQS). The main tool of this system is Polish Qualifications Framework (PQF). It is used for the identification of getting skill levels both in an educational system formal, as well as informal and as a result of the unofficial learning, and because of that lets for comparing qualifications conferred in educational systems and the higher education and apart from them. PQF has eight levels of qualifications, as does the European Qualifications Framework. Each PQF level is described by general statements, known as descriptors, characterising the requirements for knowledge, skills and social competence, which must be fulfilled by persons having a qualification at a given level. The paper presents the results of research aimed at getting to know the structure and applications of PQF. Universal characterizations of levels PQF were discussed on the example of characterizations referring to classifications get as part of the higher education, however, characterizations of the PQF second degree were discussed on the example of the description of the effects of the learning typical of the area of the education in social sciences.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
245--260
Opis fizyczny
Twórcy
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Bibliografia
  • Bombiak E. 2013. Kapitał intelektualny przedsiębiorstwa - kluczowy majątek współczesnych organizacji. Zesz. Nauk. Uniw. Przyr.-Hum. Siedl., Administracja i Zarządzanie 96, 71-86.
  • Chłoń-Domińczak A., Sławiński S., Kraśniewski A., Chmielecka E. 2016. Polska rama kwalifikacji. Warszawa, IBE.
  • Edukacja i szkolenia 2010. Konkluzje Rady z dnia 26 listopada 2012 r. pt. "Kształcenie i szkolenie a strategia Europa 2020" - rola kształcenia i szkolenia w naprawie gospodarczej, we wzroście gospodarczym oraz w pobudzaniu zatrudnienia. DzU UE z 2012 r., C 393/02.
  • Europe 2020. A strategy for smart, sustainable and inclusive growth. 2010. Brussels, European Commision, COM (2010) 2020.
  • Griffin R.W. 2007. Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa, PWN.
  • Grotowska-Leder J. 2014. Rzecz o kształceniu dorosłych. Lifelong learning w Polsce w perspektywie Unii Europejskiej. Acta Univ. Lodz., Folia Sociol. 20, 117-135.
  • Haffer R. 2003. Systemy zarządzania jakością w budowaniu przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw. Toruń, Wydaw. UMK.
  • Krajowy Program Reform na rzecz realizacji Strategii "Europa 2020". 2011. Warszawa, https://www.mr.gov.pl/media/15759/KPR2011.pdf, dostęp: 9.09.2016.
  • Making a european area of lifelong learning a reality. 2001. Brussels, Commission of The European Communities, COM(2001) 678 final.
  • Raport referencyjny - aktualizacja. Odniesienie Polskiej Ramy Kwalifikacji do Europejskiej Ramy Kwalifikacji. 2015. Red. S. Sławiński, A. Chłoń-Domińczak. Warszawa, IBE.
  • Rezolucja Rady w sprawie odnowionej europejskiej agendy w zakresie uczenia się dorosłych. DzU UE z 20.12.2011 r., C 372/01.
  • Rogowski W. 2006. Kapitał intelektualny jako generator nowych czynników konkurencyjności, w: Kapitał intelektualny. Red. S. Kasiewicz, W. Rogowski, M. Kicińska. Kraków, Oficyna Wydaw.
  • Rosińska M. 2007. Kapitał ludzki podstawą budowania przewagi konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw, w: Uwarunkowania budowania konkurencyjności przedsiębiorstw w otoczeniu globalnym. Red. J. Bogdanienko, M. Kuzel, I. Sobczak. Toruń, Wydaw. Adam Marszałek, 11-20.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lipca 2016 r. w sprawie wzorów znaków graficznych informujących o poziomach Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisanych do kwalifikacji pełnych i cząstkowych włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. DzU z 2016 r., poz. 1022, ze zm.
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego. DzU z 2011 r., nr 253, poz. 1520.
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 - poziomy 6-8. DzU z 2016 r., poz. 1594.
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 4 listopada 2011 r. w sprawie wzorcowych efektów kształcenia. DzU z 2011 r., nr 253, poz. 1521.
  • Rydzewska-Włodarczyk M. 2006. Kształcenie ustawiczne - istota, cele i formy, w: Dydaktyka w naukach ekonomicznych. Red. T. Kiziukiewicz. Szczecin, AR, 183-191.
  • Sławiński S., Chłoń-Domińczak A., Szymczak A., Ziewiec-Skokowska G. 2016. Polska rama kwalifikacji. Poradnik użytkownika. Red. S. Sławiński. Warszawa, IBE.
  • Sławiński S. Omówienie zasadniczych rozwiązań systemowych w ustawie o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, http://www.kwalifikacje.gov.pl/download/Omowienie, dostęp: 11.11.2016.
  • Sławiński S., Chłoń-Domińczak A., Kraśniewski A., Pierwieniecka R., Stęchły W., Ziewiec G. 2013. Raport referencyjny. Odniesienie polskiej ramy kwalifikacji na rzecz uczenia się przez całe życie do Europejskiej Ramy Kwalifikacji. Red. S. Sławiński, H. Dębowski. Warszawa, IBE.
  • Stankiewicz M.J. 2002. Konkurencyjność przedsiębiorstw. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń, Wydaw. TNOiK "Dom Organizatora".
  • Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw. DzU z 2011 r., nr 84, poz. 455.
  • Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. DzU z 2016 r., poz. 64, ze zm.
  • Walczak W. 2010. Analiza czynników wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstw. e-mentor 5(37), www.e-mentor.pl, dostęp: 20.11.2016.
  • Wiatrowski Z. 2012. Edukacja ustawiczna - nadal nieokreślona. Eduk. Ustaw. Dor. 1, 40-43.
  • Wierżyński W. Kapitał intelektualny - źródło przewagi konkurencyjnej. Portal Innowacji, http://www.pi.gov.pl/ /parp/chapter_86196, dostęp: 10.10.2016.
  • Wiktorowicz J. 2010. Obraz kształcenia ustawicznego w Polsce na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej, w: Podstawy kształcenia ustawicznego od A do Z. Red. M. Znajmiecka-Sikora, E. Roszko. Łódź, Wydaw. EGO, 43-66.
  • Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. DzUrz. UE z 2006 r., 962/WE.
  • Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia Europejskich Ram Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie. DzUrz. UE z 2008 r., C 111/01.
  • Ziewiec-Skokowska G., Danowska-Florczyk E., Stęchły W. 2016. Opisywanie kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego. Poradnik. Red. S. Sławiński. Warszawa, IBE.
  • Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji, https://www.parp.gov.pl/zintegrowany-rejestr-kwalifikacji-zrk, dostęp: 11.11.2016.
  • Zintegrowany System Kwalifikacji w Polsce. Materiał przygotowany w ramach projektu "Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie", https://www.kwalifikacje.gov.pl /download/prezentacja_zsk.pdf, dostęp: 11.11.2017.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171509669

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.