PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2017 | nr 27 | 9--24
Tytuł artykułu

Przestrzenne zróżnicowanie wykluczenia komunikacyjnego w transporcie kolejowym na przykładzie województwa dolnośląskiego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Spatial Diversity of Transport Exclusion in Railway Transport on the Example of Lower Silesia Voivodship
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dolny Śląsk jest obszarem o bardzo silnie rozwiniętej sieci kolejowej. Jego aktualny układ kształtował się od połowy XIX w. i przechodził przez wiele etapów rozwoju - od początkowego tworzenia głównego szkieletu linii kolejowych aż do dobudowywania połączeń lokalnych. Analiza dotyczy głównie etapu likwidacji linii kolejowych oraz zawieszeń w ruchu osobowym po 1945 r. na terenie województwa dolnośląskiego. Istotnym elementem takiego procesu jest rozkład w przestrzeni (np. tereny peryferyjne, najmniejsze miejscowości). Autorzy dokonali oceny powiązań między likwidacją ruchu osobowego a poten- cjałem demograficznym miejscowości, które utraciły dostęp do transportu kolejowego. Ponadto w analizie zawarta jest ocena ( case study ) przebiegu wybranych procesów likwidacji kolejowych tras osobowych oraz weryfikacja planowanych prac odtworzeniowych na sieci kolejowej.(abstrakt oryginalny)
EN
Lower Silesia is characterized by a high density of its railway system. The current layout of it has formed since the mid-nineteenth century, going through a few stages of development until today. First of all, the main skeleton was made, then local connections were successively being added. The present analy - sis concerns primarily the stage of liquidating railway lines and suspensions in the regional passenger rail transport in Lower Silesia Voivodship. A significant element here is the time characteristic of it, since each stage of suspending the movement reveals spatial differentiation. The authors made an assessment of the links between liquidations of the passenger railway connections and the demographic potential of localities which have lost their access to the railway transport. Also, in their analysis, they included an evaluation of the course of the process of closing selected railway lines (a case study) and verification of the planned works meant to restore the Lower Silesia railway system. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
9--24
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Uniwersytet Wrocławski
Bibliografia
  • Bissaga T., 1938, Geografia transportu Polski, Warszawa.
  • Bund J., 1930, Rozwój kolejnictwa małopolskiego w okresie 80-lecia (1850-1930) działalności krakowskiej Izby Przemysłowo-Handlowej oraz przebieg starań o wykonanie ustawy koerberowskiej o budowie dróg wodnych, Kraków.
  • Ciechański A., 2017, Szanse i zagrożenia dla dziedzictwa kulturowego kolei wąskotorowych wykorzystywanego w turystyce - dokonania polskie na tle doświadczeń krajów ościennych, "Przegląd Komunikacyjny", nr 1.
  • Dobrzycki B., 1926, Rozwój sieci kolejowej w Niemczech, "Inżynier Kolejowy", nr 8-9.
  • Dobrzycki B., 1928, Koleje byłego zaboru pruskiego i ich rozwój, "Inżynier Kolejowy", nr 11.
  • Dominas P., 2013a, Kolej Kłodzko - Kudowa Zdrój, Łódź.
  • Dominas P., 2013b, Kolej w prowincjach poznańskiej i śląskiej. Mechanizmy powstawania i funkcjonowaniado 1914 roku, Łódź.
  • Dominas P., 2014, Kolej Kłodzko - Lądek Zdrój - Stronie Śląskie, Łódź.
  • Drobik R., Majewski J., Biega S., Fularz A., 2003, Konferencja prasowa "Katastrofa na kolei- przyczyny, scenariusze, propozycje rozwiązań, Instytut Rozwoju i Promocji Kolei, Warszawa.
  • Ginsbert J., 1937, Drogi żelazne Rzeczypospolitej, Warszawa.
  • Jaroš V., 2017, Social and transport exclusion, "Geographica Polonica", 90, 3.
  • Jerczyński M., Koziarski S., 1992, 150 lat kolei na Śląsku, Opole-Wrocław.
  • Jerczyński M., Przerwa T., 2002, Kolej sowiogórska, Srebrna Góra.
  • Kamruzzaman M., Yigitcanlar T., Yang J., Mohamed M., 2016, Measures of Transport Related Social Exclusion: A critical rewiev of the literature, "Sustainability", 8.
  • Keller D., 2012, Dzieje kolei w Polsce, Rybnik.
  • Koziarski S., 1993, Sieć kolejowa Polski w latach 1918-1992, Opole.
  • Koziarski S., 2009, Transport na Śląsku, Opole.
  • Kraft S., 2014, Daily spatial mobility and transport behaviour in the Czech Republic: pilot study in the Písek and Bystrice and Pernštejnem regions, "Human Geographies - Journal of Studies and Research in Human Geography", 8, 2.
  • Krzyża J. R., 1939, Rozwój sieci kolejowej w województwie śląskim i jego znaczenie dla Polski, "Śląsk. Ziemi i Ludzie", z. 7.
  • Lijewski T., 1959, Rozwój sieci kolejowej Polski, "Dokumentacja geograficzna", nr 5.
  • Lijewski T., 1987, Geografia transportu Polski, Warszawa.
  • Lijewski T., Koziarski S., 1995, Rozwój sieci kolejowej w Polsce, Warszawa.
  • Majewski J., 2003, Rola samorządów terytorialnych w rewitalizacji kolei na przykładzie koncepcji Opolskiej Kolei Regionalnej, "Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG", nr 9.
  • Majewski J., 2006, Koleje regionalne w nowych warunkach społeczno-ekonomicznych w świetle badań potoków podróżnych, "Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG", nr 12.
  • Marek A., Tylman I., Żochowska M., 2012, Kolej w Dolinie Białej Lądeckiej jako niewykorzystany element krajobrazu kulturowego, "Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego", 18, s. 116-129.
  • O Riain M., 1995, On the Move. Córas Iompair Éireann 1945-1995, Gill & Macmillan, Dublin.
  • Patmore J. A., 1966, The changing network of British railways, "Geography", 47, 4.
  • Regionalny program operacyjny wojewodztwa dolnośląskiego.
  • Soida K., 1996, Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku od czasów najdawniejszych do 1990, t. 1, Katowice.
  • Soida K., 1999, Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku od czasów najdawniejszych do 1990, t. 3, Katowice.
  • Taylor Z., 2006, Railway closures to passenger traffic in Poland and their social consequences, "Journal of Transport Geography", 14.
  • Taylor Z., 2007, Rozwój i regres sieci kolejowej w Polsce, Warszawa.
  • Taylor Z., 2008, The dismantling and removal of railway lines by Soviet Red Army troops on present-day Polish territory, 1944-1948, "Journal of Transport Geography", 16, pp. 217-228.
  • Vromans M., 2005, Reliability of Railway Systems, Rotterdam.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171510321

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.