PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 16 | nr 3 | 107--123
Tytuł artykułu

Strategies of Protection of Intellectual Property as an Intangible Regulatory Asset of an Organisation

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Strategie zabezpieczania własności intelektualnej jako niematerialnego zasobu regulacyjnego organizacji
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
In the article the submitted a special kind of intangible resource regulatory of intellectual property in organization. One of the features of intellectual property is the ability to protection. .In the process of the management of intellectual property this feature determines the definition and implementation of strategies to protect these resources. Strategy for the protection of intellectual property must be subordinated to organization. The article discusses the strategy of explicit (institutional) intellectual property protection strategy implicit (non-institutional) and a strategy based on the sale of its own intellectual resources and / or obtaining external resources. Selected and discussed strategies that fully demonstrate the ability to protect as a resource asset of intellectual property were the subject of research conducted in a group of Polish companies from the Lower Silesia region. The results of this study are presented in this article.
Background. In contemporary organizations, intellectual resources are a key element of strategic thinking, which should take three directions: creation, maintenance and protection of these resources. Therefore, it is necessary to formulate and implement a specific strategy for securing intellectual property resources. This strategy should be part of a competitive organizational development strategy.
Research aims. The aim of the article is to present the types of strategies for securing intellectual property in enterprises in the Lower Silesia region in Poland.
Methodology. The basis of the analysis presented in this article was the questionnaire survey conducted in the group of 137 entrepreneurs from the Lower Silesia region. Survey questions focused on issues related to the knowledge of the types of intellectual property protection strategies and their practical implementation.
Key findings. The analysis allowed to distinguish two types of strategies for securing intellectual property: institutional strategies (patent, protective rights, etc.) and non-institutional strategies (know-how, company secrets). The vast majority of surveyed entrepreneurs apply institutional strategies to protect intellectual property despite complex formal procedures and significant costs of protection. (original abstract)
Tło badań. Jedną z cech zasobowych własności intelektualnej jest zdolność do ochrony. W procesie zarządzania własnością intelektualną cecha ta determinuje formułowanie i realizację strategii ochrony tych zasobów.
Cele badań. W artykule przedstawiono szczególny rodzaj niematerialnego zasobu regulacyjnego, jakim jest własność intelektualna w organizacji. Przyjmując, że strategia ochrony własności intelektualnej musi być uporządkowana celom organizacji, omówiono strategię jawną (instytucjonalną) ochrony własności intelektualnej, strategię niejawną (pozainstytucjonalną) oraz strategię opartą na sprzedaży własnych zasobów intelektualnych i/lub pozyskaniu zasobów zewnętrznych.
Metodologia. Wybrane i omówione strategie, które w pełni ilustrują zdolność do ochrony własności zasobów własności intelektualnej, były przedmiotem badań prowadzonych w grupie polskich przedsiębiorstw z regionu Dolnego Śląska.
Kluczowe wnioski. Przeprowadzona analiza pozwoliła na wyróżnienie dwóch typów strategii zabezpieczania własności intelektualnej: strategie instytucjonalne (patent, prawa ochronne, itp.) i nieinstytucjonalne (know-how, tajemnica przedsiębiorstwa). Zdecydowana większość badanych przedsiębiorców stosuje instytucjonalne strategie ochrony własności intelektualnej mimo złożonych procedur formalnych i znacznych kosztów. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
16
Numer
Strony
107--123
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wrocław University of Science and Technology
Bibliografia
  • Allen, K. (2010). Entrepreneurship for scientists and engineers. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.
  • Bąk, M. & Kulawczuk, P. (eds.) (2009). Intellectual and Technological Entrepreneurship of the 21st Century. Warsaw: Publishing House of the National Chamber of Commerce.
  • Bainbridge, D. (2009). Intellectual Property. Harlow: Pearson Education Limited.
  • Barrett, M. (2008). Intellectual Property. New York: Aspen Publishers.
  • Baruk, J. (2006). Knowledge Management and Innovation. Toruń: Adam Marszałek Publishing House.
  • Blair, R.D. & Cotter, T.F. (2005). Intellectual Property: Economic and Legal Dimensions of Rights and Remedies. New York: Cambridge University Press.
  • Burgelman, R.A., Christensen, C.M. & Wheelwright, S.C. (2009). Strategic Management of Technology and Innovation. Boston-Toronto: McGrow-Hill.
  • Dereń, A.M. (2015a). Utilization of institutional forms of protection of intellectual property In enterprise - outline of issues. In: M. Dąbrowska & R. Gnitecka (eds.), Management of Modern Organization: Selected Issues. Legnica: Publishing House of the Witelon State University of Applied Sciences in Legnica.
  • Dereń, A.M. (2015b). Knowledge of the management and protection of intellectual property in SMEs in Lower Silesia. Study report. Report from PRE series. In: Reports of the Faculty of Computer Science and Management of the Wrocław University of Technology, PRE Series. Wroclaw, No. 29.
  • Głuszek, E. (2004). Management of Intangible Assets of an Enterprise. Wrocław: Publishing House of the Oskar Lange Academy of Economics.
  • Gwarda-Gruszczyńska, E. (2010). Enterprise strategies and intellectual property protection. In: M.D. Trzmielak (ed.), Commercialization of Knowledge and Technology and Intellectual Property, Łódź: Center for Technology Transfer, University of Lodz.
  • Hall, R. (1992). The strategic analysis of intangible resources. Strategic Management Journal, 13.
  • May, Ch. (2007). The World Intellectual Property Organization: Resurgence and the Development. New York: Routledge.
  • Mikuła, B., Pietruszka-Ortyl, A. & Potocki, A. (2002). Business Management of the 21st Century. Selected Concepts and Methods. Warsaw: Publishing House Difin.
  • Obłój, K. (2001). Organizational Strategy. Warsaw: Polish Economic Publishing House.
  • Parr, R.L. & Smith, G.V. (2010). Intellectual Property: Valuation, Exploitation and Infringement Damages. Cumulative Supplement. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons Inc.
  • Pierścionek, Z. (1996). Business Development Strategies. Warsaw: Polish Scientific Publishers.
  • Sitek, E. (1997). Development strategy in terms of resource theory of the company. Journal Economist, 5, 6.
  • Stańczyk-Hugiet, E.I. (2013). Strategic Dynamics in Evolutionary Concept. Wrocław: Publishing House of the Wrocław University of Economics.
  • Toffler, A. & Toffler H. (1999). Construction of a New Civilization. Third Wave Policy. Poznań: Publishing House Profit and S-ka.
  • Toffler, A. & Toffler H. (1997). War and Anti-war. How to Survive on the Threshold of the 21st Century. Warsaw: Polish Economic Publishing House.
  • Trzmielak, M.D. (ed.) (2010). Commercialization of Knowledge and Technology and Intellectual Property. Łódź: Center for Technology Transfer, University of Lodz.
  • Trzmielak, D. & Byczko, Sz. (2010). Management of Intellectual Property in the Enterprise and at the University. Gdańsk: Gdańsk Institute for Market Economics.
  • Woś, A. (1995). Economics of Renewable Natural Resources. Warsaw: Polish Scientific Pulishers.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171510485

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.