PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 12 | 169--186
Tytuł artykułu

Wybrane modele analizy różnic kulturowych

Autorzy
Warianty tytułu
The Chosen Models of Cultural Differences Analysis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule celem usystematyzowania wiedzy z zakresu porównań międzykulturowych dokonano prezentacji najważniejszych teorii poświęconych problematyce modeli analizy różnic kulturowych w oparciu o wymiary cech kultur narodowych. Autorka przedstawiła wybrane koncepcje w porządku chronologicznym z uwzględnieniem najważniejszych badań prowadzonych w tym obszarze. Wynikiem podjętej analizy literatury jest opracowany model korzyści z porównań kulturowych w odniesieniu do pracy zespołów pochodzących z różnych kultur. Wskazano również znaczenie i możliwości zastosowania wiedzy z porównań kulturowych w międzykulturowym zarządzaniu zasobami ludzkimi. Ponadto nakreślono potencjalny kierunek dalszych badań naukowych w tym obszarze.
EN
In this article, in order to systematize knowledge on intercultural comparisons, the most important theories, devoted to the analysis of models of cultural differences, based on the dimensions of national cultures are put forward. The author presented selected concepts in chronological order, taking into account the most important research conducted in this a. As a result of the literature analysis a model of cultural comparative advantage has been developed for the work of teams from different cultures. The importance and possibilities of using knowledge from cultural comparisons in intercultural human resource management were also indicated. In addition, there is a potential direction for further research in this area.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
169--186
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej
Bibliografia
  • 1. Bartosik-Purgat M., 2010, Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym,
  • 2. Boski P., 2009, Kulturowe ramy zachowań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 3. Budzanowska-Drzewiecka M., Marcinkowski A.S., Motyl-Adamczyk A., 2016, Różnice kulturowe w komunikacji biznesowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego,Kraków.
  • 4. Bukowska U., 2012, W kierunku organizacji wielokulturowej, Zarządzanie i Finanse, R. 2012(10), nr 1, cz. 3, http://jmf.wzr.pl/pim/2012_1_3 28.pdf, dostęp z dnia 03.08.2017 r, s. 327- 338.
  • 5. Gert Jan and Geert Hofstede site, https://geert-hofstede.com/, dostęp z dnia 10.09.2017 r.
  • 6. Gesteland R.R., 2000, Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 7. Global Leadership & Organizational Behavior Effectiveness, http://globeproject.com/, dostęp z dnia 03.08.2017 r.
  • 8. Griffin R.W., 2015, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 9. Hampden-Turner Ch., Trompenaars F., 2002, Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • 10. Hampden-Turner Ch., Trompenaars F., 2012, Siedem kultur kapitalizmu: USA, Japonia, Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Szwecja, Holandia, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, s. 22-25.
  • 11. Hofstede G., 2000, Kultury i organizacje: Zaprogramowanie umysłu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • 12. Hofstede G., Hofstede G. J., Minkov M., 2011, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • 13. Javidan M., House R.J., 2001, Cultural Acumen for the Global Manager: Lessons from Project GLOBE, Organizational Dynamics, Vol. 29, No. 4, s. 289-305.
  • 14. Javidan M., Dorfman P. W., de Luque M., House R. J., 2006, In the Eye of the Beholder: Cross Cultural Lessons in Leadership from Project GLOBE, Academy of Management Perspectives, Vol. 20(1), s. 67-90, http://grunderskolen.no/wp-content/uploads/2016/12/CrossCultu rall_essonsinLeadership-av-Javidan-etc.pdf dostęp z dnia 10.09.2017 r.
  • 15. Komor М., 2011, Model międzykulturowy GLOBE, Handel Wewnętrzny, 1(330), Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa, s. 11-17.
  • 16. Magala S., 2011, Kompetencje międzykulturowe. Wolters Kluwer, Warszawa.
  • 17. Moczydłowska J.M., Kowalewski K., 2014, Nowe koncepcje zarządzania ludźmi, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
  • 18. Pocztowski A., 2002, Międzynarodowe zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • 19. Przytuła S., 2011, Problemy wielokulturowości w korporacjach międzynarodowych, Problemy Zarządzania, vol.9, nr 4(34), s. 26-42.
  • 20. Rozkwitalska M., 2011, Bariery w zarządzaniu międzykulturowym. Perspektywa filii zagranicznych korporacji transnarodowych, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa.
  • 21. Simpson D., 2012, Modele analizowania różnorodności kulturowej w biznesie, Wyzwania gospodarki globalnej, Prace i Materiały Instytutu Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego, nr 31 [1], Gdańsk, s. 585-606.
  • 22. Stor M., 2011, Strategiczne międzynarodowe zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • 23. Szukała M., 2016, Znaczenie kultur narodowych dla zarządzania, w: Klincewicz K., (red.) Zarządzanie, organizacje i organizowanie - przegląd perspektyw teoretycznych, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 439-448.
  • 24. Uniwersytet Gdański, Prace i Materiały Instytutu Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1 .element.ekon-element-issn-2300-6153, dostęp z dnia 31.08.2017 r.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171511254

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.