PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 4 (CD) | 99--110
Tytuł artykułu

Społecznie odpowiedzialna konsumpcji - refleksja nad kierunkami zmian w konsumpcji

Autorzy
Warianty tytułu
Socially Responsible Consumption - Reflections on Directions of Change in Consumption
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedmiotem rozważań uczyniono podejście etyczne do konsumpcji. Autor omawia odpowiedzialność jako wartości. Podejmuje refleksję nad społecznie odpowiedzialną konsumpcją. W jej analizie przyjmuje orientację holistyczną, skupiając się na identyfikacji i opisie jej obszarów: relacji z innymi konsumentami, produktów etycznych, środowiska naturalnego, środowiska społecznego, poszerzania demokracji. Podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie: czy koncepcja społecznie odpowiedzialnego konsumenta to jedynie idea propagowana przez naukowców czy też realna perspektywa zmian w konsumpcji? (abstrakt oryginalny)
EN
In the herein paper, the subject matter of deliberations was deemed to be the ethical approach to consumption. The author at hand focuses on the presentation of the approach of ethical responsibility as a value. There is also reflection on socially responsible consumption. In its analysis, a holistic orientation is applied by concentrating on the identification and description of its areas as follows: relations with other consumers, ethical products, the natural environment, the social environment, while also expanding democracy. There is also an attempt to answer the following question: Is the concept of a socially responsible consumer merely a notion propagated by scientists or a real perspective of change in terms of consumption? (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
99--110
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • Bilewicz A., Potkańska D. (2013). Jak kiełkuje społeczeństwo obywatelskie?. Trzeci Sektor, 3 (31), 25-44.
  • Brinkmann J., Peattie K. (2008). Consumer Ethics Research: Reframing the Debate about Consumption for Good. Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies, 13(1), 22-31.
  • Bylok F. (2013). Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne. Studium socjologiczne. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk.
  • Crane A., Matten D. (2004). Business Ethics. Oxford: Oxford University Pub.
  • Crane A. (2001). Unpacking the ethical product. Journal of Business Ethics, 30 (4): 361-373.
  • Dąbrowska A., Janoś-Kresło M. (2012). Etyka działalności przedsiębiorstw a etyka postępowania konsumentów. Marketing i Rynek, (1), 10-16.
  • Dentoni D., Lorenzo I.M. (2014). Self-Organization in Food Consumer Groups: Micro- and Macro-Transformative Roles of Sharing and Entrepreneurship. Working Paper for Submission to the: 17th Roundtable on Sustainable Consumption and Production, Theme 5: Results of Sustainability Innovations Research and Development. Pozyskano z: https://conferences1.matheo.si/materialDisplay.py? (10.01.2018).
  • Devinney T.M., Auge P., Eckhardt G. (2006). The Other CSR: Consumer Social Responsibility. Stanford: Social Innovation Review, No. Fall, 30-37 Pozyskano z: http://www.ethicsworld.org/corporatesocialresponsibility/PDF links/theothercsrssir.pdf (10.01.2018).
  • Doane D. (2001). Taking Flight: The Rapid Growth of Ethical Consumerism. London: New Economics Foundation.
  • Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. (2008). Ochrona środowiska przyrodniczego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Duda A. (2016). Konsumpcja teorie i badania. Lublin: Wydawnictwo KUL.
  • European Community of Consumer Cooperatives. (2008). Consumer Cooperative Social Responsibility: Bringing Value into Retail Businnes. Production of Euro Coop, Pozyskano z: www.eurocoop.coop (10.01.2018).
  • Gabriel Y., Lang T. (1995). The unmanageable consumer: Contemporary consumption and its fragmentations. Thousand Oakes, CA.: Sage.
  • Haydu J. (2014). Consumer Citizenship and Cross-Class Activism: The Case of the National Consumers' League, 1899-1918. Sociological Forum, 29, (3), 628-649.
  • Kiełczewski D. (2004). Konsumpcja a perspektywy trwałego i zrównoważonego rozwoju. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
  • Klimczak B. (1996). Etyka gospodarcza. Wrocław: Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
  • Kryk B. (2013). Zrównoważona jakość życia a zrównoważona konsumpcja i zachowania ekologiczne polskich konsumentów. Handel Wewnętrzny, (6), 5-19.
  • Leigh M., Maynard A. (1999). Lider doskonały. Poznań: Wydawnictwo REBIS.
  • Lewicka-Strzałecka A. (2015). Mit społecznie odpowiedzialnego konsumenta. Marketing i Rynek, (10), 4-9.
  • Makarem S.C., Jae H. (2015). Consumer Boycott Behavior: An Exploratory Analysis of Twitter Feeds. Journal of Consumer Affairs, 50 (1), 193-223. Pozyskano z: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/joca.12080/abstract?userIsAuthenticated=false&deniedAccessCustomisedMessage= (8.01.2018).
  • McGregor S. (2002). Consumer citizenship: A pathway to sustainable development. Conference presentation. Pozyskano z: http://www.consultmcgregor.com/PDFs/norway keynote.pdf) (10.01.2018).
  • Michałowski S. (1993). Pedagogia wartości. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Debit.
  • Mohr L.A., Webb D.J., Harris K.E. (2001). Do Consumers Expect Companies to be Socially Responsible? The Impact of Corporate Social Responsibility on Buying Behavior. Journal of Consumer Affairs, 35(1), 45-72.
  • Mróz B. (2013). Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Mróz B. (2008). Zrównoważona konsumpcja jako wyzwanie rozwojowe polskiej gospodarki. W: R. Bartkowiak, J. Ostaszewski (red.), O nowy ład gospodarczy w Polsce. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Podsiad A., Więckowski Zb. (1983). Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
  • Potkańska D. (2014). Zmierzch epoki tradycyjnego konsumenta, czyli jak wspólne zakupy ekologicznej żywności kształtują tożsamość społeczną młodych Polaków. Odradzający się ruch żywieniowy kooperatyw spożywczych w Polsce - przykład Warszawy. W: A. Drzał-Sierocka (red.), W garnku kultury. Rozważania nad jedzeniem w przestrzeni społeczno-kulturowej. Gdańsk: Katedra Wydawnictwo Naukowe Gdańsk.
  • Pratley P. (1998). Etyka w biznesie. Warszawa: Wyd. Felberg.
  • Shaw D., Clarke I. (1999). Belief Formation in Ethical Consumer Groups: An Exploratory Study. Marketing Intelligence & Planning, 17 (2/3), 109-119.
  • Szul E. (2012). Dekonsumpcja - moda czy sposób na kryzys. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, (24), 316-328.
  • Tallontire A., Rentsendorj E., Blowfield M. (2001). Ethical Consumers and Ethical Trade: A Review of Current Literature. Pozyskano z: http://www.nri.org/projects/publications/policyseries/PolicySeriesNo12.pdf (10.01.2018).
  • Wątroba W. (2006). Społeczeństwo konsumpcyjne w dobie globalizacji. Wrocław: Wyd. Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu.
  • Webster F.E. Jr. (1975). Determining the characteristics of the socially conscious consumer. Journal of Consumer Research, 2(3), 188-196.
  • Zalega T. (2013). Nowe trendy i makrotrendy w zachowaniach konsumenckich gospodarstw domowych w XXI wieku. Konsumpcja i Rozwój, 2(5), 3-21.
  • Zbiegień-Maciąg L. (1997). Etyka w zarządzaniu organizacją. W: J. Dietl, W. Gasparski (red.), Etyka biznesu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171511424

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.