PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 19 | nr 3 | 35--42
Tytuł artykułu

Spa and Wellness Services as a Factor of Growth in Competitiveness of Hotel Objects

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Goal of the paper is determination of essence of the SPA & wellness services in increase in competitiveness of the hotel objects in Poland. This paper is based on analysis of the bibliography, observations of transformation of tourism-treatment functions taking place in health resorts as well as results of surveys conducted in SPA & wellness objects. Because of wide range of business classified as a SPA & wellness, scientific field was limited only to services rendered by hotel objects situated in a Lower Silesia Region located in health resorts (spas). In the most frequently referenced model of competitiveness in a tourism, found 23 factors, which affect level and growth in the competitiveness, including quality and type of services. Conducted surveys aimed to determine essence of the SPA & wellness in the field of growth in the competitiveness rates in Poland.(author's abstract)(author's abstract)
Rocznik
Tom
19
Numer
Strony
35--42
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wrocław University of Economics, Poland
  • The Angelus Silesius University of Applied Sciences in Wałbrzych
  • Wrocław University of Economics, Poland
Bibliografia
  • Buckley, P.J., Pass, C.L. & Prescott, K. (1988). Measures of international competitiveness: A critical survey. Journal of Marketing Management, 4 (2), 175-200.
  • Dziedzic, T. (2013). Ilościowo-jakościowa ocena popytu na rynku hotelowym: propozycja nowego wskaźnika. Problemy Turystyki i Rekreacji SGTiR, 1, 5-26.
  • Gorynia, M. (1998). Zachowania przedsiębiorstw w okresie transformacji. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
  • Grobelna, A. & Marciszewska, B. (2013). Rola usług Spa & Wellness w kreowaniu pozytywnych doświadczeń konsumentów na przykładzie produktów hotelowych. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 9 (58), 186-187.
  • Institute Fűr Freizeitwirtschaft (2004). Das Profil der Wellness - Reisenden. Forum Wellness ITB. Munchen.
  • Januszewska, M. & Nawrocka, E. (2012). Changes in tourism product offered by a spa resort. University of Szczecin. Scientific Journal, No. 658. Economic Problems of Tourism, 1 (17), 23-36.
  • Januszewska, M., Nawrocka, E. & Oparka, S. (2010). Turystyka uzdrowiskowa, turystyka w uzdrowiskach - problemy definicyjne. In: A.R. Szromek (ed.), Uzdrowiska i ich znaczenie w gospodarce turystycznej (pp. 89-113). Kraków: Proksenia.
  • Porter, M.E. (1990). Competitive Advantage of Nations. New York: Free Press.
  • Ritchie, J.R.B. Crouch, G.I. (2005). The Competitive Destination: A Sustainable Tourism Perspective. London: CABI.
  • Sallman, N. (2010). Megatrend Wellness&Spa dla rynku usług wolnego czasu i hotelarstwa. Kraków: Wydawnictwo Popularno-Naukowe Linea.
  • Skawińska, E. (ed.) (2002). Konkurencyjność przedsiębiorstw - nowe podejście. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Smith, M. & Puczkó, L. (2011). Health and Wellness Tourism, Abingdon: Betterworth-Heinemann.
  • Stankiewicz, M.J. (2005). Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Toruń: TNOiK Dom Organizatora.
  • Świtalski, W. (2005). Innowacje i konkurencyjność. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Todd, M.K. (2011). Medical Tourism Program Development, Boca Raton: CRC Press Taylor & Francis Group.
  • Voigt, C. & Pforr, Ch. (2014). Wellness Tourism: A Destination Perspective, Abingdon: Routledge Taylor & Francis Group.
  • Wojewnik, J. (2007). Amerykański głos branży. Spa Business, 4, 16.
  • WTO. (2000). Compendium of Tourism Statistics - 1994-1998, Madrid: WTO.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171511681

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.