PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 4 (CD) | 213--223
Tytuł artykułu

Negatywne doświadczenia zakupowe a postrzeganie zagrożeń i skłonność do zawierania transakcji w środowisku wirtualnym

Autorzy
Warianty tytułu
The Impact of Negative Transaction-related Experiences on a Risk Perception and Willingness to Purchase On-line
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W dobie powszechnego dostępu do sieci Internet transakcje zawierane przy jej wykorzystaniu stały się powszechną, akceptowaną i często wybieraną formą dokonywania zakupów. Niemniej jednak, z kanałem tym wiąże się także szereg zagrożeń, wynikających między innymi z dystansu dzielącego sprzedawcę i nabywcę. Celem artykułu jest przedstawienie oceny związku łączącego fakt posiadania przez konsumenta negatywnych doświadczeń w zakresie zakupów przez Internet z jego postrzeganiem znaczenia możliwych zagrożeń występujących przy transakcjach w tym kanale, ze skłonnością do wyboru kanału Internetowego oraz ogólnym, odczuwanym poziomem ryzyka. Analiza wykorzystująca test Kruskala-Wallisa oraz test U Manna-Whitney'a, przeprowadzona została w oparciu o wyniki badań pozyskane w 2015, a obejmujące łącznie ponad 500 przypadków dobranych w sposób kwotowy spośród użytkowników Internetu. (abstrakt oryginalny)
EN
In the age of unrestricted access to the Internet, on-line purchases have become a popular, accepted and widely used form of transactions. Nevertheless, in this channel one may encounter several hazards, related, inter alia, to the distance between customer and the shop. The purpose of this article is to evaluate the relationship between previous, negative experiences related to the on-line purchases, and consumer's perception of possible obstacles and threats, his or her trust towards vendors, willingness to purchase on-line and overall, perceived risk. The analysis, based on Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis test was conducted on the data set of more than 500 cases, gathered in 2015 using quota sampling of Internet users population. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
213--223
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Lubelska
Bibliografia
  • Batorski D., Olcoń-Kubicka M. (2006). Prowadzenie badań przez internet - podstawowe zagadnienia metodologiczne. Studia Socjologiczne, nr 3, 99-132.
  • Budzanowska-Drzewiecka M. (2017). Young Polish Consumers' Propensity to Purchase in Foreign Online Stores as an Aspect of the Cultural Determinants of E-commerce. Marketing i Rynek, (9 (CD)), 27-33.
  • Chiu C.M., Wang E.T., Fang Y.H., Huang H.Y. (2014). Understanding customers' repeat purchase intentions in B2C e-commerce: the roles of utilitarian value, hedonic value and perceived risk. Information Systems Journal, 24(1).
  • Cunningham S.M. (1967). The major dimensions of perceived risk. w: W D. Cox, Risk Taking and Information Handling in Consumer Behavior. Boston, MA: Harvard University Press.
  • Dai B., Forsythe S., Kwon W.S. (2014). The impact of online shopping experience on risk perceptions and online purchase intentions: does product category matter? Journal of Electronic Commerce Research, 15(1), 13.
  • Dowling G.R., Perceived risk [w:] Earl P., Kemp S. (red) (1999). The Elgar Companion to Consumer Research and Economic Psychology. Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
  • Falkowski A., Tyszka T. (2009). Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Featherman M.S., Pavlou P.A. (2003). Predicting e-services adoption: a perceived risk facets perspective. International Journal of Human-Computer Studies, 59(4), 451-474.
  • Forsythe S.M., Shi B. (2003). Consumer patronage and risk perceptions in internet shopping, "Journal of Business Research", Vol. 56 (2).
  • Gąsior M. (2015). Postrzeganie ryzyka wiązanego z zakupami online-analiza zmian w latach 2013-2015. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 41, T. 2 Rola podmiotów rynkowych w kształtowaniu wizerunku organizacji i postrzeganiu wartości marki. Zachowania współczesnych konsumentów, 71-82.
  • Gąsior M. (2016). Obszary ryzyka postrzeganego przy transakcjach w środowisku wirtualnym. Marketing i Zarządzanie, 3 (44), 11-22.
  • Gemius. (2016). E-commerce w Polsce 2016. Warszawa: Gemius.
  • Grewal D., Iyer G., Gotlieb J., Levy M. (2007). Developing a deeper understanding of post-purchase perceived risk and behavioral intentions in a service setting, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 35.
  • Kaczmarczyk S. (2003). Badania marketingowe. Metody i techniki, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Kaplan L., Szybillo G., Jacoby J., Components of Perceived Risk in Product Purchase. Journal of Applied Psychology, Vol. 59, Czerwiec 1974.
  • Kim J., Sharron L. (2013). Effects of reputation and website quality on online consumers' emotion, perceived risk and purchase intention: Based on the stimulus-organism-response model, Journal of Research in Interactive Marketing, 7(1).
  • Lipowski M. (2015). Postrzeganie ryzyka jako czynnik warunkujący zachowanie konsumenta w kanale dystrybucji. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio H-Oeconomia, 49(1), 71.
  • Park J., Lennon S.J. and Stoel L. (2005). On-line product presentation: effects on mood, perceived risk, and purchase intention. Psychology & Marketing, Vol. 22 (9).
  • Rudnicki L. (2012). Zachowania konsumentów na rynku, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Slovic P. (2016). The perception of risk. Routledge.
  • Van Noort G., Kerkhof P., Fennis B.M. (2008). The persuasiveness of online safety cues: The impact of prevention focus compatibility of Web content on consumers' risk perceptions, attitudes, and intentions. Journal of Interactive Marketing, 22(4), 58-72.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171511727

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.