PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 19 | nr 1 | 37--41
Tytuł artykułu

Kompetencje aksjologiczne pedagogów jako remedium na kryzys idei resocjalizacji

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Axiological Competences of Pedagogues as a Remedy for the Crisis of Resocialization Idea
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym artykule omówiono kompetencje aksjologiczne pedagogów w pracy resocjalizacyjnej. Podjęcie tego tematu jest istotne, ponieważ umiejętności oraz wyznawane wartości przez dorosłego człowieka, w tym przypadku pedagoga, wychowawcę, podejmującego się pracy resocjalizacyjnej z młodzieżą niedostosowaną społecznie, są znaczącymi czynnikami, mającymi istotny wpływ na to, jakie będą jego relacje z wychowankami oraz jakie wartości im przekaże w procesie resocjalizacyjnym. (abstrakt oryginalny)
EN
The author of this article discusses axiological competences of pedagogues in resocialization work. It is essential to debate this issue as the competences and values held by adults, in this case pedagogues, educators, who take on the task of resocialization of socially maladjusted youth, are important factors that will affect their treatment of such youth and the values transferred to them in the course of the resocialization process. (original abstract)
Rocznik
Tom
19
Numer
Strony
37--41
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Zarządzania "Edukacja" we Wrocławiu
Bibliografia
  • Chodorowska-Chromiec M., Kompetencje nauczycieli do podmiotowego traktowania uczniów w wieku wczesnoszkolnym, [w:] Kompetencje nauczyciela wychowawcy, red. K. Ferenz, E. Kozioł, Wyd. Humanistyczno-Społeczne, Zielona Góra 2002.
  • Czerepaniak-Walczak M., Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Wyd. Edytor, Toruń 1997.
  • Denek K., O nowy kształt edukacji, Akapit, Toruń 1998.
  • Dróżka W., Wartości edukacyjne osoby nauczyciela a kształcenie aksjologiczne, [w:] Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. T. Kukołowicz, KUL, Lublin 1997.
  • Drzeżdżon W., Etyczno-deontologiczne kompetencje nauczyciela-wychowawcy, "Studia Gdańskie", t. IV.
  • Fryckowski E., Etyka a rozum pedagogiczny - problemy moralne profesji nauczycielskiej, [w:] Krytyka rozumu pedagogicznego, red. S. Sarnowski, Wyd. Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1993.
  • Górniewicz J., Kategorie pedagogiczne: odpowiedzialność, podmiotowość, Wyd. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn 2001.
  • Hessen S., Podstawy pedagogiki, Żak, Warszawa 1997.
  • Homplewicz J., Aksjologia nauczycielska i jej zagrożenia, [w:] Rozwój nauczyciela w okresie transformacji, red. W. Prokopiuk, Trans Humana, Białystok 1998.
  • Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, WSP, Rzeszów 1996.
  • Jelińska K., Z problemów zawodu nauczyciela, Wybrane cechy osobowościowe nauczycieli szkoły podstawowej w opinii uczniów, "Hejnał Oświaty" 1990, nr 1.
  • Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Impuls, Kraków 2005.
  • Kobyłecka E., O kompetencjach aksjologicznych nauczyciela-wychowawcy, [w:] Kompetencje nauczyciela wychowawcy, red. K. Ferenz, Wyd. Humanistyczno-Społeczne, Zielona Góra 2002.
  • Kosmala J., Autorytet nauczyciela w teorii i badaniach socjologicznych, Wyd. WSP, Częstochowa 1999.
  • Kotarbiński T., Pisma etyczne, Wyd. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1987.
  • Kreutz M., Osobowość nauczyciela wychowawcy, Nasza Księgarnia, Warszawa 1947.
  • Kuźma J., Nauczyciele przyszłej szkoły, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2000.
  • Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwierski, PWN, Warszawa 2003.
  • Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Impuls, Kraków 2002.
  • Melibruda J., Ja-Ty-My. Psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich, Nasza Księgarnia, Warszawa 1980.
  • Mika S., Mądrość a nie strach buduje autorytet, "Psychologia w szkole" 2006, nr 9.
  • Molesztak A., Misja nauczycielska - przeżytek a może szansa dla wychowania?, "Edukacja" 1994, nr 4.
  • Nijakowski M., Humanizm podstawą etyki zawodu nauczyciela, "Nauczyciel i Wychowawca" 1973, nr 3.
  • Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, KUL, Lublin 1999.
  • Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, WSiP, Warszawa 1993.
  • Pedagogika społeczna; człowiek w zmieniającym się świecie, red. T. Pilch, Żak, Warszawa 1993.
  • Piramowicz G., Powinności nauczyciela, WSiP, Warszawa 1988.
  • Ptak T., Pomoc nauczyciela w wyborze wartości moralnych, [w:] Etyczny wymiar edukacji nauczycielskiej, red. A. Rumiński, Impuls, Kraków 2004.
  • Schluz R., Nauczyciel jako innowator, WSiP, Warszawa 1989.
  • Sosnowska P., Odpowiedzialność dziejowa w teorii Sergiusza Hessena, "Kwartalnik Pedagogiczny" 2004, nr 4 (194).
  • Strykowski W., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Wyd. eMPi2, Poznań 2003.
  • Szluz B., Kwalifikacje zawodowe a postawa etyczna nauczycieli, [w:] Od prawa szkolnego do etyki pedagogicznej, red. A.W. Maszke, WSP, Rzeszów 2001.
  • Sztobryn S., Wzór i wzorzec nauczyciela w twórczości Sergiusza Hessena, "Acta Universitatis Lodziensis, Folia Pedagogica et Psychologia" 1989, nr 24.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171512217

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.