PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | t. 18, z. 6, cz. 2 Firmy rodzinne - rozwój teorii i praktyki zarządzania | 133--146
Tytuł artykułu

Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw rodzinnych - wybrane wyniki z ogólnokrajowego badania statystycznego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Internationalization of Polish Family Firms - Preliminary Results from the First Official Statistics
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Głównym celem artykułu jest przedstawienie pierwszych oficjalnych statystyk dotyczących przedsiębiorstw rodzinnych związanych z ich internacjonalizacją. W artykule przedstawiony zostanie zasięg oraz kraje ekspansji firm rodzinnych, zależność pomiędzy internacjonalizacją a wielkością firmy rodzinnej, branżą, w której działa, płcią właściciela firmy, obecnością i składem zarządu. (fragment tekstu)
EN
The international expansion of the company is nowadays a necessity. This also applies to family businesses. Researches on internationalization of family businesses are ambiguous. Some results indicate that family firms are doing much worse on foreign markets because of the family character that makes businesses more conservative and reluctant to risk, including the risk of expansion. Other studies however show that thanks to the involvement of the family, foreign expansion is much easier and that they do not differ from non-family businesses. In many countries which survey the entrepreneurial families, there are no national statistical surveys about family business, not to mention how they operate on foreign markets. Therefore, the aim of this paper is to present the official nationwide statistics regarding the internationalization of Polish family businesses. In the paper the author presents range and the countries of expansion of family businesses, the relationship between internationalization and the size of the family business, the industry in which it operates, gender of business owners and the presence and composition of the board. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Politechnika Poznańska
Bibliografia
  • Coviello N.E., Munro H. J. (1995), Growing the entrepreneurial firm: Networking for international market development, "European Journal of Marketing", nr 29 (7), ss. 49-61.
  • De Chiara A., Minguizzi A. (2002), Success factors in SMEs' internationalization processes: An Italian investigation, "Journal of Small Business Management", nr 40 (2), ss. 144-153.
  • Donckels R., Frohlich E. (1991), Are family businesses really different? European differences from STRATOS, "Family Business Review", nr 4(2), ss. 149-160.
  • Fernandez Z., Nieto M. J. (2005), Internationalization strategy of small and medium-sized family businesses: Some influential factors. "Family Business Review", nr 18(1): ss. 77-90.
  • Fernandez Z., Nieto M.J. (2006), Impact of ownership on the international involvement of SMEs, "Journal of International Business Studies", nr (37), ss. 340-351.
  • Floren R. (2001), Internationalization of family business in the Netherlands: Research results about implementation of new international strategies and barriers to growth in international markets. In BDO Accountants and Advisors, University of Nyenrode, Breukelen, Netherlands.
  • Gallo M.A., Sveen J. (1991), Internationalizing the family business: Facilitating and restraining factors, "Family Business Review", nr 4, ss. 181-190.
  • Gallo M.A., Estape M.J. (1992), Internationalization of the family business, Research paper nr 230, IESE Business School, Barcelona, Spain.
  • Gankema H.G.J., Snuif H.R., Van Dijken K.A. (1997), The internationalization process of small and medium sized enterprises: An evaluation of the stage theory, [in:] R. Donckels. A. Miettinen (ed.), Entrepreneurship and SME research: On its way to the next millennium, ss. 185-197.
  • Graves, C., & Thomas, J. (2006), Internationalization of Australian family businesses: A managerial capabilities perspective, "Family Business Review", nr 19, ss 207-224.
  • Hadryś-Nowak A. (2013), Determinanty form ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw rodzinnych, Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań.
  • Leonidou L. (2004), An analysis of the barriers hindering small business export development, "Journal of Small Business Management", nr 42 (3), ss. 279-302.
  • Lewandowska A., Więcek-Janka E., Hadryś-Nowak A., Wojewoda M., Tylczyński Ł. (2017), Firma Rodzinna to Marka, ISBN: I978-83-937759-2-7.
  • Lu J.W., Beamish P.W. (2001), The internationalization and performance of SMEs, "Strategic Management Journal", nr 22(6/7), ss. 565-586.
  • Manolova T.S., Brush, C.G., Edelman L.R, Greene P.G. (2002), Internationalization of small firms: Personal factors revisited, "International Small Business Journal", nr 20 (1), ss. 9-31.
  • McDougall P.P., Oviatt B.M. (1996), New venture internationalization, strategic change, and performance: A follow-up study, "Journal of Business Venturing", nr 11 (1), ss. 23-40.
  • McKibbin P., Pistrui D. (1997), East meets west: Innovative forms of foreign trade finance between Italian family enterprises and emerging SMEs in Romania, "Family Business Review", nr 10(3), ss. 263-280.
  • Naldi L., Nordqvist M. (2008), Family Firms Venturing into International Markets: A Resource Dependence Perspective, "SBA" [online], www. https://www.sba.gov, dostęp: 1 marca 2017 r.
  • Okoroafo S.C. (1999), Internationalization of family businesses: Evidence from north-west Ohio, U.S.A. "Family Business Review", nr 12(2), ss. 147-158.
  • Sciascia S., Mazzola P., Astrachan J.H., Pieper T.M. (2012), The role of family ownership in international entrepreneurship: Exploring nonlinear effects, "Small Business Economics", nr 38(1), ss. 15-31.
  • Sirmon D.G., Arregle J.-L., Hitt M.A., Webb J.W. (2008), The Role of Family Influence in Firms' Strategic Responses to Threat of Imitation. Entrepreneurship Theory & Practice, 32(6), ss. 979-998.
  • Statystyka form rodzinnych (2017), "Instytut Biznesu Rodzinnego" [online], http://www.ibrpolska.pl/raporty/statystyka_firm_rodzinnych/, dostęp: 1 marca 2017r.
  • Wolff A.J., Pett T.L. (2000), Internationalization of small firms: An examination of export competitive patterns, firm size, and export performance, "Journal of Small Business Management", 38 (2), ss. 34-47.
  • Women in leadership, The family business advantage (2014), Kennesaew University.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171512582

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.