PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 18(XVIII) | nr 4 | 521--530
Tytuł artykułu

Zastosowanie metody k-średnich w segmentacji nabywców na rynku produktów spożywczych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Application of K-Means Methods in Segmentation of Buyers on the Food Products Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Poznanie preferencji i zachowań nabywców jest kluczowym czynnikiem decydującym o sukcesie rynkowym przedsiębiorstwa. Skuteczny marketing wymaga precyzyjnej segmentacji, zgodnie z którą tworzy się spersonalizowaną ofertę rynkową uwzględniającą możliwości i potrzeby konkretnej grupy docelowej. Metoda k-średnich jest metodą badawczą, która może stanowić podstawę segmentacji nabywców, ponieważ odzwierciedla reakcje konsumentów na poszczególne warianty lub atrybuty produktów. Celem publikacji jest prezentacja możliwości aplikacji metody k-średnich w procedurze segmentacji na rynku produktów spożywczych.(abstrakt oryginalny)
EN
Knowing buyers' preferences and behaviors is a key factor of contributing to success of every business. Effective marketing requires precise segmentation, according to which a personalized market offer is created that takes into account the capabilities and needs of a specific consumers group. The k-means method is a research method that can be the basis for segmentation of buyers as it reflects consumer responses to individual variants or attributes of products. The purpose of the publication is to present the possibilities of application of the k-means method in the segmentation procedure in the food market.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
autor
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Bibliografia
  • Balicki A. (2009) Statystyczna Analiza wielowymiarowa i jej zastosowania społecznoekonomiczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Dębkowska K. (2010) Metody statystyczne w segmentacji rynku. Economy and Managament, 4, 183-193.
  • Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W. (2006) Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. PWE, Warszawa.
  • Gatnar E. (1998) Symboliczne metody klasyfikacji danych. PWN, Warszawa.
  • Gatnar M. Walesiak E. (2004) Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych. AE, Wrocław.
  • Han S., Ye Y., Chen Z. (2014) Category Role Aided Market Segmentation Approach to Convenience Store Chain Category Management. Decision Suport Systems, 57, 296-308.
  • Hunt S., Arnett D. (2014) Market Segmentation Strategy, Competitive Adventage, and Public Policy: Grounding Segmentation Strategy in Resource-Advantage Theory. Australian Marketing Journal, 12(1), 7-24.
  • Kotler Ph. (2005) Marketing. Rebis, Poznań.
  • Lipowski M., Angowski M. (2016) Gender and Consumer Behaviour in Distribution Channels of Services. International Journal of Synergy and Research, 5, 45-58.
  • Maciejewski G. (2012) Konsument w strategii współczesnego przedsiębiorstwa. Konsumpcja i Rozwój, 2, 37-46.
  • Mahajan D., Agarwal N., Agarwal A. (2008) Evolution of Market Segmentation. Journal of Marketing Management, 7 (2), 30-39.
  • Maricic B., Dordevic A. (2015) Strategic Market Segmentation. Marketing, 46 (4), 243-251.
  • Mazurek-Łopacińska K. (2005) Badania marketingowe. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa.
  • Muller H., Hamm U. (2014) Stability of Market Segentation with Cluster Analysis - A Methodological Approach. Food Quality and Preference, 34, 70-78.
  • Najman K. (2008) Symulacyjna analiza wpływu wyboru kryterium optymalności podziału obiektów na jakość uzyskanej klasyfikacji a algorytmach k-średnich. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Taksonomia, 15(7), 295-304.
  • Reynolds T. (2006) Methodological and Strategy Development Implications of Decision Segmentation. Journal of Advertising Research, 46(4), 445-462.
  • Stanimir A. (2006) Analiza danych marketingowych. Problemy, metody, przykłady. AE, Wrocław.
  • Tonks D. (2009) Validity and the Design of Market Segments. Journal of Marketing Management, 25 (3-4), 341-356.
  • Venter P., Wright A., Dibb S. (2015) Performing maket segmentation: a performative perspective. Journal of Marketing Management, 31(1-2), 63-82.
  • Verain M., Bartels J., Dagevos H., Sijtsema S., Onwezen M., Antonides G. (2012) Segments of Sustainable Food Consumers: a Literature Review. International Journal of Consumer Studies, 36, 123-132.
  • Walesiak M. (2000) Segmentacja rynku. Kryteria i metody. [w:] Zeliaś A. (red.) Przestrzenno-czasowe modelowanie i prognozowanie zjawisk gospodarczych. Wyd. AE, Kraków, 191-201.
  • Żakowska-Biemans S., Gutkowska K., Sajdakowska M. (2013) Segmentacja konsumentów z uwzględnieniem skłonności do zaakceptowania innowacji w produktach żywnościowych pochodzenia zwierzęcego. Handel Wewnętrzny, 4(345), 141-154.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171513046

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.