PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 28, t. 1 | 24--39
Tytuł artykułu

The Quality Management System in Company - the Market Situation and Customer Perception

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
System zarządzania jakością w firmie - pozycja na rynku i percepcja klienta
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Jakość produktu/usługi jest kluczowym czynnikiem wpływającym na relacje przedsiębiorstwa z klientami i partnerami biznesowymi. Narzędzia, które mają na celu zagwarantowanie przedsiębiorstwu osiągnięcie i utrzymanie określonego poziomu jakości oferowanych produktów, to systemy zarządzania jakością. Artykuł poświęcono ocenie wpływu systemów zarządzania jakością na konkurencyjność firmy. Cel pracy zrealizowano na podstawie studium przypadku firmy odlewniczej. Kluczowymi efektami wpływu systemu zarządzania jakością na konkurencyjność badanej firmy są minimalizacja zużycia surowców, zasobów naturalnych, liczby braków i reklamacji. Jak wskazuje analiza danych firmy, średnia wartość tych wskaźników utrzymuje się poniżej ustalonych limitów.(abstrakt oryginalny)
EN
The quality of product / service is a key factor influencing on relationships with customers and business partners. The tools that are designed to guarantee an enterprise to achieve and maintain a certain level of quality of the offered products, are the Quality Management Systems. This article is devoted to assessing the impact of quality management systems on company's competitiveness. The aim of the study was analysed by a case study of the foundry company. The key effects of QMS influence on the competitiveness of the researched company are the minimization of the use of raw materials, natural resources, the number of deficiencies and complaints. The average value of these indicators keeps the company below the established limit.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
24--39
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • 1. Berdowski J.B. (2016), Wymagania normy ISO 9001:2015 dotyczące wpływu najwyższego kierownictwa na doskonalenie organizacji w obliczu wyzwań współczesnej gospodarki, "Zarządzanie Jakością", nr 1, p. 22-30.
  • 2. Bieńkowska A., Zabłocka-Kluczka A. (2005), O funkcjach zarządzania jakością. Wędrówka przez chaos - czyli rzecz o zarządzaniu jakością, "Zarządzanie Jakością", nr 2, p. 77-83.
  • 3. Ejdys J., Kobylińska U., Lulewicz-Sas A. (2012), Zintegrowane systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok.
  • 4. Kleniewski A. (2004), Integracja systemów zarządzania jakością, środowiskiem, bezpieczeństwem i higieną pracy, "Problemy Jakości", nr 11, p. 9-14.
  • 5. Klimecka-Tatar D., Kowalik K. (2017), TQM i Lean Management jako koncepcje zarządzania rozwojem przedsiębiorstwa nastawionego na doskonalenie jakości, [in:] Wielgórka D. (red.), Wybrane problemy zarządzania nowoczesną organizacją we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, p. 48-57.
  • 6. Łuczak B. (2011), Geneza zmian w normie ISO 9001:2008, "Problemy Jakości", nr 5, p. 19-25.
  • 7. Matuszak-Flejszman A. (2010), Integracja systemów zarządzania, [in:] Łańcucki J. (red.), Znormalizowane systemy zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań, p. 199-245.
  • 8. Mroczko F. (2012), Zarządzanie jakością, Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych.
  • 9. Mrozik M. (2013), Zarządzanie jakością jako przejaw dojrzałości przedsiębiorstw logistycznych, [in:] Skrzypek E. (red.), Dojrzałość organizacji - aspekty jakościowe, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, p. 83-90.
  • 10. Olejniczak K. (2015), Innowacje ekologiczne jako narzędzie wspierania zrównoważonego rozwoju, "Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie", nr 19, p. 54-62.
  • 11. Olkiewicz M. (2012), Ocena efektów funkcjonowania systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie, "The Journal of Management and Finance", Vol. 3(1), p. 203-215.
  • 12. PN-EN ISO 9000:2006, Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa.
  • 13. Ustawa z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji (Dz.U. 2002 nr 169 poz. 1386, z późn. zm.).
  • 14. Zawiślak K. (2013), Normalizacja, jakość, konkurencyjność, "Inżynieria Przetwórstwa Spożywczego", nr 1, p. 49-50.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171513124

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.