PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | vol. 16, nr 1 (72), cz. 1 Finanse i rachunkowość wobec zmian zachodzących w gospodarce XXI wieku | 195--203
Tytuł artykułu

Legitimacy Theory in Management Accounting Research

Warianty tytułu
Teoria legitymizacji w badaniach rachunkowości zarządczej
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Teoria legitymacji pomaga zrozumieć zachowanie organizacji w zakresie wdrażania, rozwijania i komunikowania swoich zasad odpowiedzialności społecznej. Głównym założeniem teorii legitymizacji jest realizacja kontraktu społecznego organizacji, która umożliwia uznanie jej celów. To z kolei wymaga przyjęcia strategii CSR wpływającej na różne obszary działalności, w tym w szczególności na rachunkowość zarządczą. Artykuł ukazuje zrównoważoną rachunkowość zarządczą (SMA) jako narzędzie legitymacji dla jednostki odpowiedzialnej społecznie. Artykuł jest sformułowany w następujący sposób: po wprowadzeniu, druga sekcja stanowi tło dla badań - jest to przegląd literatury dotyczący sposobu, w jaki rachunkowość legitymizuje status jednostki społecznie odpowiedzialnej. Trzecia część artykułu przedstawia SMA jako narzędzie legitymizacji w jednostce odpowiedzialnej społecznie. Ostatnia część poświęcona jest prezentacji kierunków rozwoju SMA. Na podstawie podejścia normatywnego przedstawiono propozycję autora, aby traktować zrównoważoną rachunkowość zarządczą jako narzędzie służące zrównoważonej legitymizacji biznesowej. (abstrakt oryginalny)
EN
Legitimacy theory helps to understand the organization's behavior in implementing, developing and communicating its social responsibility policies. The main assumption of legitimacy theory is fulfilling the organization's social contract, which enables the recognition of its objectives. This in turn requires the adoption of a CSR strategy affecting various areas of activity, including in particular management accounting. The paper draws arguments from literature to identify the role of the legitimacy theory in management accounting research. The article's thesis is that sustainable management accounting is a􀁢 valuable tool of legitimacy for a socially responsible company. The paper is structured as follows: after the introduction, the second section provides the background for the research study; it is a literature review concerning the way in which accounting legitimizes the status of a socially responsible corporate. The third section of the paper presents sustainable management accounting (SMA) as a tool for legitimacy in a socially responsible company. And the last section is dedicated to the presentation of SMA development directions. On the basis of a normative approach, it presents the author's proposal of treatment of sustainable management accounting as a tool for sustainable business legitimacy. (original abstract)
Twórcy
  • Poznań University of Economics and Business, Poland
Bibliografia
  • 1. Albelda, E. (2011). The role of management accounting practices as facilitators of the environmental management. Sustainability, Accounting, Management and Policy Journal, 2(1), 76-100, http://dx.doi.org/10.1108/20408021111162137.
  • 2. Archel, P., Husillos, J., Larrinaga, C., and Spence, C. (2009). Social disclosure, legitimacy theory and the role of the state. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 22(8), 1284-1307, http://dx.doi.org/10.1108/09513570910999319.
  • 3. Arroyo, P. (2008). The three dimensions of a sustainable management accounting system. ASAC, 29(26), 23-39. Retrieved from: http://ojs.acadiau.ca/index.php/ASAC/article/view/948/825 (03.09.2017).
  • 4. Arroyo, P. (2012). Management accounting change and sustainability: An institutional approach. Journal of Accounting & Organizational Change, 8(3), 286-309, http://dx.doi.org/10.1108/18325911211258317.
  • 5. Bennett, M., Bouma, J.J., and Wolters, T. (2006). The development of environmental management accounting: General introduction and critical review. In: M.D. Bennett, J.J. Bouma, and T.J. Wolters (eds), Environmental Management Accounting: Informational and institutional developments. Dordrecht-Boston-London: Science & Business Media.
  • 6. Birkin, F. and Woodward, D. (1997). Management accounting for sustainable development: Part 1: Introduction. Management Accounting, 75(6), 24-26.
  • 7. Brown, N. and Deegan, C.M. (1998). The public disclosure of environmental performance information - A dual test of media agenda setting theory and legitimacy theory. Accounting and Business Research, 29(1), 21-41, http://dx.doi.org/10.1080/00014788.1998.9729564.
  • 8. Burlea S.A. and Popa I. (2013). Legitimacy theory. In: S.O. Idowu, N. Capaldi, L. Zu, and A.D. Gupta (eds), Encyclopedia of Corporate Social Responsibility (pp. 1579-1584). Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag.
  • 9. Deegan, C. (2002). Introduction: The legitimising effect of social and environmental disclosures - A theoretical foundation. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 15(3), 282-311, http://dx.doi.org/10.1108/09513570210435852.
  • 10. Deegan, C. (2007). Organizational legitimacy as a motive for sustainability reporting. In: J. Unerman, B. O'Dwyer, and J. Bebbington (eds), Sustainability Accounting and Accountability (pp. 127-149). London: Routledge.
  • 11. Deegan, C., Rankin, M., and Tobin, J. (2002). An examination of the corporate social and environmental disclosures of BHP from 1983-1997: A test of legitimacy theory. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 15(3), 312-43, http://dx.doi.org/10.1108/09513570210435861.
  • 12. O'Donovan, G. (2002). Environmental disclosures in the annual report: Extending the applicability and predictive power of legitimacy theory. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 15(3), 344-371, http://dx.doi.org/10.1108/09513570210435870.
  • 13. O'Dwyer, B. (2001). The legitimacy of accountants' participation in social and ethical accounting, auditing and reporting. Business Ethics: A European Review, 10(1), 27-39, http://dx.doi.org/10.1111/1467-8608.00209.
  • 14. O'Dwyer, B., Owen, D., and Uneman, J. (2011, January). Seeking legitimacy for new assurance forms: The case of assurance on sustainability reporting. Accounting Organizations and Society, 36(1), 31-52, http://dx.doi.org/10.1016/j.aos.2011.01.002.
  • 15. Gleich, R., Bartels, P., and Breisig, V. (2012). Nachhaltigkeitscontrolling: Konzepte, Instrumente und Fallbeispiele für die Umsetzung. München: Haufe Gruppe Freiburg.
  • 16. Greiling, D. and Ther, D. (2011). CSR-controlling. In: B. Sandberg and K. Lederer (eds), Corporate social responsibility in kommunalen Unternehmen: Wirtschaftliche Betätigung zwischen öffentlichem Auftrag und gesellschaftlicher Verantwortung (pp. 353-372). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • 17. Hussain, M. (2006). The role of management accounting in corporate social responsibility measures: Experience with the financial services industry. International Journal of Business Governance and Ethics, 2(1/2), 129-144, http://dx.doi.org/10.1504/IJBGE.2006.009413.
  • 18. Van der Laan, G., Van Ees, H., and Van Witteloostuijn, A. (2008). Corporate social and financial performance: An extended stakeholder theory, and empirical test with accounting measures. Journal of Business Ethics, 79(3), 299-310, http://dx.doi.org/10.1007/s10551-007-9398-0.
  • 19. Łada, M. and Kozarkiewicz, A. (2013). Teoria legitymizacji w badaniach z zakresu rachunkowości. Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, 71(127), 161-175, https://doi.org/10.5604/16414381.1061654.
  • 20. Mayr, S. and Ausweger, M.M. (2013). CSR-Strategien mittels CSR-Scorecard erfolgreich umsetzen. Controlling & Management Review, 57(4), 36-44, http://dx.doi.org/10.1365/s12176-013-0779-1.
  • 21. Mistry, V., Sharma, U., and Low, M. (2014). Management accountants' perception of their role in accounting for sustainable development: An exploratory study. Pacific Accounting Review, 26(1/2), 112-133, http://dx.doi.org/10.1108/PAR-06-2013-0052.
  • 22. Owen, G. (2013). Integrated reporting: A review of developments and their implications for the accounting curriculum. Accounting Education: an International Journal, 22(4), 340-356, http://dx.doi.org/10.1080/09639284.2013.817798.
  • 23. Patten, D.M. (1991). Exposure, legitimacy and social disclosure. Journal of Accounting and Public Policy, 10(4), 297-308, http://dx.doi.org/10.1016/0278-4254(91)90003-3.
  • 24. Petcharat, N. and Mula, J.M. (2010). Sustainability management accounting system (SMAS): Towards a conceptual design for the manufacturing industry. Proceedings of the 2010 AFAANZ Conference.
  • 25. Report by the FEE. (2006). European Sustainability Reporting Association. Retrieved from: https://www.accountancyeurope.eu/wp-content/uploads/European_Sustainability_Reporting_Association29420082685.pdf (01.09.2017).
  • 26. Sailer, U. (2016). Nachhaltigkeitscontrolling: Was Controller und Manager über die Steuerung der Nachhaltigkeit wissen sollten. Hamburg: UVK.
  • 27. Sands, J. and Lee, K.-H. (2015). Environmental and sustainability management accounting (EMA) for the development of sustainability management and accountability (Guest editorial). Issues in Social and Environmental Accounting, 9(1), 1-4.
  • 28. Suchman, M.C. (1995). Managing legitimacy: Strategic and institutional approaches. Academy of Management Journal, 20(3), 571-610.
  • 29. Wilmshurst, T.D. and Frost, G.R. (2000). Corporate environmental reporting: A test of legitimacy theory. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 13(1), 56-63, http://dx.doi.org/10.1108/09513570010316126.
  • 30. Wilmshurst, T.D. and Frost, G.R. (2001). The role of accounting and the accountant in the environmental management system. Business Strategy and the Environment, 10(3), 135-147, http://dx.doi.org/10.1002/bse.283.
  • 31. Zyznarska-Dworczak, B. (2015). Zrównoważona rachunkowość zarządcza w świetle teorii legitymizacji. Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, 82, 181-190, http://dx.doi.org/10.5604/16414381.1155824.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171513134

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.