PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | t. 18, z. 8, cz. 2 Logistyka w naukach o zarządzaniu. Część II | 285--295
Tytuł artykułu

Zarządzanie eksploatacją sprzętu dystrybucyjnego w bazach lotniczych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Management of Distribution Equipment Usage in Aviation Bases
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zarządzanie eksploatacją cystern dystrybutorów lotniskowych jest trudnym procesem, pomimo stosunkowo małej liczby sprzętów dystrybucyjnych w porównaniu do ilości innych środków transportowych eksploatowanych w bazie lotniczej. Dlatego też jedynie pełne wykorzystanie posiadanych zasobów sprzętowych i ludzkich może pozwolić na właściwe zabezpieczenie statków powietrznych w paliwo lotnicze. Trudności w zabezpieczeniu tankowania statków powietrznych zaczną występować i niejednokrotnie będą narastać wraz ze wzrostem intensywności działań, gdy konieczne będzie wielokrotne uzupełnienie paliwa w sprzęcie dystrybucyjnym. Narastanie intensywności lotów to wydłużanie się czasu uzupełniania paliwa w sprzęcie dystrybucyjnym, poprzez dłuższy czas oczekiwania na dotankowanie, kontrolę, sporządzenie dokumentów. Poprawa efektywności zarządzania nie będzie gwarantować sukcesu bez gruntownej wymiany sprzętu dystrybucyjnego na nowy w pełni dostosowany do potrzeb danej bazy lotniczej. Dostosowanie to należy rozumieć jako wyposażenie w sprzęt dystrybucyjny, dysponujący odpowiednią pojemnością zbiornikową i mobilnością cystern, dostosowaną do potrzeb zaopatrywanej formacji lotniczej. (fragment tekstu)
EN
The main decisive factor in effectiveness of performance of military flights are efficiency and reliability of distribution equipment, in terms of technical performance of undercarriage elements, but also upper carriage as a determining element of the quality of fuel, aircraft is supplied with. In this paper, the main factors which have an impact on using the distribution equipment were presented. The significance of factors was put under evaluation and specified, which due to their impact on efficiency of the equipment, will decide about the occurrence of interferences and the necessity of flexible management of distribution equipment in aviation bases. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie
Bibliografia
  • NO-91-A258-2:2011, Materiały pędne i smary - paliwo do turbinowych silników lotniczych. Paliwo kod NATO F-34, Ministerstwo Obrony Narodowej, Warszawa.
  • NO-91-A800:2003, Materiały pędne i smary - magazynowa i lotniskowa kontrola czystości paliw do turbinowych silników lotniczych, Ministerstwo Obrony Narodowej, Warszawa.
  • STANAG 3149 (Edition 10) - Minimum Quality Surveillance for Fuels, NATO Standardization Agency, Brussels, Belgium.
  • STANAG 3756 (2008), Urządzenia i sprzęt do przyjmowania i dostarczania paliw ciekłych, NATO Standardization Agreement (STANAG).
  • Wojdat Cz. (2015), Zaopatrywanie samolotów i śmigłowców lotnictwa państwowego w paliwa płynne - zagrożenia i perspektywy ich usunięcia. Konferencja naukowa Współczesne problemy logistyki lotnictwa. Teoria i praktyka, Dęblin.
  • Wytyczne Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych z dnia 22.12.2011 r. w sprawie utrzymania i kontroli jakości materiałów pędnych i smarów w Siłach Zbrojnych RP (2011), Bydgoszcz.
  • Instrukcja o gospodarce materiałowej Służby Materiałów Pędnych i Smarów DD-4.21.3.02(A) (2016), Bydgoszcz.
  • Ziółkowski J. (2010), Metody obliczania liczby cystern niezbędnej do zaopatrywania statków powietrznych w paliwo lotnicze, "Biuletyn WAT", vol. LIX, nr 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171513224

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.