PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | z. nr 9 | 110--122
Tytuł artykułu

Koszty transakcyjne jako determinanta wyboru modelu dystrybucji opartego o marketing wielopoziomowy

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Transaction Costs as a Determinant of Choosing a Distribution Model Based on Multi-level Marketing
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Szacunkowa wartość światowych systemów sprzedaży bezpośredniej (DS) oraz marketingu sieciowego (MLM) wyniosła w 2016 roku niecałe 183 mld dolarów. Ponadto faktem jest wzrost sprzedaży w tych formach dystrybucji względem lat poprzednich (np. do roku 2015 wynosi 2%, natomiast do roku 2013 wynosi ponad 14%). W Polsce wartość tego rynku za 2016 rok szacuje się na ponad 3 mld zł [https://pssb.pl/industry-information/ coraz-lepsze-wyniki-sprzedazy-bezposredniej-na-swiecie-i-w-europie]. Dla porównania - wartość całego rynku muzycznego w Polsce to niecałe 250 mln zł. Porównanie z branżą muzyczną jest celowe - ze względu na fakt, iż w powszechnym mniemaniu jest to jedna z branż - kumulujących znaczne aktywa, a dodatkowo, rozwojowi tej branży sprzyja rozwój technologiczny, polegający na rozwoju dystrybucji produktów w formacie cyfrowym. Powstają zatem pytania - co takiego jest w branży DS/MLM, że przyciągają większe pieniądze, niż przemysł muzyczny. Co powoduje, że branża ta stała się alternatywną formą biznesu dla ok. 1 mln ludzi w Polsce oraz ok. 107 mln na świecie. Wartość i skala tego zjawiska oraz tendencje wskazujące na ciągły jego rozwój - zachęcają do bliższej analizy pod kątem naukowym. Celem niniejszego artykułu jest dyskusja nad przyczynami i perspektywami rozwoju branży DS/MLM z punktu widzenia mechanizmów typowych dla Nowej Ekonomii Instytucjonalnej (NEI), ze szczególnym uwzględnieniem teorii Kosztów Transakcyjnych (KT) - jako czynnika determinującego wybór tej formy wprowadzania produktu na rynek przez szerokie spektrum producentów. (fragment tekstu)
EN
The aim of the article is to present the phenomenon of dynamic development of the concept of distribution of products and services based on a multi-level marketing model. Involvement in a scientific discussion on changes in the economy that testify to the reevaluation of determinants of economic decisions in organizations and may form the basis of new paradigms of the new institutional economy. Paradigms in which not only the scale of transaction costs is important, but also the fact that they can be located inside the organization. The article shows that this approach leads to a situation in which transaction costs may be somehow the company's assets. All this takes place as a consequence of the revaluation of the determinants of transactions that are heading towards the so-called soft factors connected, for example, with the phenomenon of trust in the organization, networking of entities, the phenomenon of prosumption and the win-win strategy, understood more broadly than just satisfying the needs of the consumer technically related to the features of the product or service. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
110--122
Opis fizyczny
Twórcy
  • The Quality of Life
Bibliografia
  • Borcuch A., 2014, Rewolucja cyfrowa w świetle analizy instytucjonalnej [w:] Nowa Ekonomia Instytucjonalna wobec współczesnych problemów gospodarczych, red. S. Rudolf, Wyższa Szkoła Ekonomii, Prawa i Nauk Medycznych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach, Kielce.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M., 2009, Zarządzanie zaufaniem w przedsiębiorstwie, Wolters Kluwer, Kraków.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M., 2007, Zarządzanie zaufaniem w organizacjach wirtualnych, Centrum Doradztwa i Informacji Difin Sp. z o.o., Warszawa.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I., 2004, Uwarunkowania procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwie [w:] Zarządzanie wiedzą istotą współczesnych organizacji inteligentnych, red. W.M. Grudzewski, J. Merski, Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Warszawie, Warszawa.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K., 2001, Projektowanie systemów zarządzania, Centrum Doradztwa i Informacji, Difin Sp. z o.o., Warszawa.
  • Gruszecki T., 2002, Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • https://pssb.pl/industry-information/coraz-lepsze-wyniki-sprzedazy-bezposredniej-na-swiecie-i-w-europie.
  • https://pssb.pl/sprzedaz-bezposrednia/czym-jest-sprzedaz-bezposrednia.
  • http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/32/id/696.
  • Mroczek K.D., 2013, Koszty transakcyjne jako determinanta wyboru formy wejścia na rynki zagraniczne, UE, Poznań.
  • Obłój K., 2007, Strategia organizacji, w poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • red. Pawlak W.R., 2001, Zarządzanie z pasją, czyli rozmowy z Kanosuke Matsushitą założycielem i twórcą potęgi koncerny Matsushita Corp., Wydawnictwo Forum, Warszawa.
  • Pedler M., Aspinwall K., 1999, Przedsiębiorstwo uczące się, Petit, Warszawa.
  • Pełka H., 2002, Zarządzanie relacjami z klientem [w:] Zarządzanie zorientowane na klienta, red. J. Bagiński, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
  • Samuelson W.F, Marks S.G, 2009, Ekonomia menedżerska, PWE, Warszawa.
  • Samuelson W.F., Marks G.M., 2009, Ekonomia menedżerska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Williamson O., 1998, Instytucje ekonomiczne kapitalizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171513292

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.