PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | z. nr 9 | 154--163
Tytuł artykułu

Owner/Manager Core Competencies in Enterprise Performance in SMEs - Selected Competency Models

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Kluczowe kompetencje właściciela/menadżera a efektywności funkcjonowania przedsiębiorstw w sektorze MŚP - wybrane modele kompetencji
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Małe i średnie przedsiębiorstwa odgrywają znaczące role w gospodarkach regionalnych i krajowych. Rozpoznawanie kompetencji właściciela/menadżera, które przyczyniają się do osiągania doskonałych wyników przez niektórych, podczas gdy inni osiągają wyniki przeciętne lub gorzej, jest istotne w zarządzaniu przedsiębiorstwem we współczesnej gospodarce opartej o wiedze. Łatwo jest zauważyć w istniejącej literaturze przedmiotu różnicy w zastosowania tych samych pojęć, co jest wynikiem braku spójności w ich definicji. Budowanie modeli kompetencji właściciela MŚP jest jeden ze sposobów uporządkowanie wiedzy w tej materii. Jest to również sposób zbadania czynników kompetencyjnych wpływających na efektywności działania MŚP. Celem pracy była identyfikacja i analiza modeli kompetencji, ich elementów składowych, których rozpoznanie jest niezbędne dla lepszego rozumienia tego zjawiska. Narzędzie badawcze stanowił przegląd literatury obejmującej aktualne badania naukowe. (abstrakt oryginalny)
EN
Existing literature in enterprise management, especially in terms of SMEs, abound with various definitions and explanations of what constitutes core competencies in general and if there exist a single across-the-board model of such competencies. There also seem to exist inconclusive reasons for the diversity of opinions regarding competency constituents. One of the objectives of the paper is, therefore, to present a critical literature review of current research findings to ascertain the existence of core competencies, including their constituting elements, that SME owner/ managers should possess and develop as the need arises for efficient enterprise performance. The paper will also identify if there exist differences of competency types regarding job / role responsibilities. As the survival of modern enterprises is increasingly dependent on their innovativeness, the paper shall, specifically, identify reasons for the lack of unanimity amongst theorists and practitioners regarding competency models by presenting some selected models that have been applied in designing the core competency profiles of owner/managers of enterprises engaged in innovative activities. The paper will hopefully contribute to the systematization of knowledge in the subject area, thus contributing to scientific exploration in enterprise management studies. (fragment of text)
Rocznik
Numer
Strony
154--163
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Rzeszów, Poland
Bibliografia
  • A Guidebook on Competency Modelling and Profiling 2017. Philippines Australia Human Resource and Organisational Development Facility (PAHRODF), Manila, Philippines, p. 24-25.
  • Ahmad N.H, 2007, A Cross Cultural Study of Entrepreneurial Competencies and Entrepreneurial Success in SMEs in Australia and Malaysia - University of Adelaide Doctoral thesis.
  • Bartram, D., 2005, The Great Eight Competencies: A Criterion-Centric Approach to Validation, "Journal of Applied Psychology", Vol. 90, No. 6, pp. 1185, DOI:10.1037/0021-9010.90.6.1185.
  • Boyatzis R., 1982, The Competent Manager, John Wiley & Sons, N.Y [w:] Ch. Woodruffe, Ośrodki oceny i rozwoju, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
  • Bratnicki, M, 2000, Kompetencje przedsiębiorstwa: od określenia kompetencji do zbudowania strategii, Placet, Warszawa.
  • Chin-Chun Hsu et al., 2011, Entrepreneurial SCM competence and performance of manufacturing SMEs, "International Journal of Production Research", 49:22, 6629-6649, DOI: 10.1080/00207543.2010.537384.
  • EC. 2016: Annual Report on European SMEs 2015/2016 - SME Recovery Continues, SME Performance Review 2015/16, EASME/COSME/2015/012.
  • ECCI International 2011. Competency Profiling, http://www.eccinternational.com/iNugget/Competency.pdf. Assessed 13.09.2017.
  • Hamela & Prahalada C.K. 1990, The Core Competence of the Corporation [w:] Wpływ kluczowych kompetencji na innowacyjność przedsiębiorstwa. A. Sankowska, "Współczesne Zarządzanie" 1/2012. P. 123
  • Juchnowicz M., Sienkiewicz Ł., 2006, Jak oceniać pracę? Wartość stanowisk i kompetencji [w:] A. Staniszewska, Modele kompetencji i kwalifikacji specjalistów do spraw zamówień publicznych w administracji, p. 54.
  • Man T.W.Y., 2001, Entrepreneurial Competencies and the Performance of SMEs in the Hong Kong Services Sector. A Doctoral Dissertation, Hongkong Polytechnic University, Hongkong.
  • Mansfield R.S., 1996, Building Competency Models: Approaches for HR Professionals.
  • McBer & Boyatzis R.E., 1982, The Competent Manager: A Model for Effective Performance, John Wiley & Sons, N.Y. p. 11-26, Available at https//www. books.google.pl/books (1.08.2017).
  • McClelland D.C., 1973, Testing for competence rather than for "intelligence", "American Psychologist", nr 28(1).
  • Mohsin, A. et al., 2017, Assessing the role of entrepreneurial competencies on Innovation Performance: A Partial Least Squares (PLS) Approach, "The Journal of Business Inquiry" 16(1) Special Issue.
  • Nordhaug, O., Human Capital in Organisations; Competence, Training and Learning, Scandinavian University Press, Oslo, 1993, p. 15.
  • Pocztowski A., Miś A., 2014, Modelowanie kompetencji kierowniczych w aspekcie kreowania kapitału ludzkiego w organizacji [w:] A. Staniszewska, Modele kompetencji i kwalifikacji specjalistów do spraw zamówień publicznych w administracji, p. 54.
  • Quan L., 2015, Perceptions of Leadership Competencies and Their Acquisition by CEOs in Vietnamese Small Enterprises, "Asian Social Science" Vol. 11, No. 4.
  • Ron S., 2004, Understanding competence-based management: Identifying and managing five modes of competence, "Journal of Business Research" Vol. 57, Issue 5, pp. 518-532.
  • Springer A., 2011, Problemy definiowania i klasyfikowania kompetencji pracowników, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań, nr 43/2011, pp. 5 (249-259).
  • Staniszewska A., 2014, Modele kompetencji i kwalifikacji specjalistów do spraw Zamówień Publicznych w Administracji.
  • US Dept. of Labour, Employment & Training Administration, 2015. Competency Models - Communicating Industry's Education and Training Needs. Competency Model Development and Use - A Technical Assistance Guide.
  • Walkowiak, R., 2007, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. Kompetencje, Nowe Trendy, Efektywność, TNOiK, Toruń 2007, p. 21.
  • Whidett S. & Hollyforde S., 2003, Modele Kompetencyjne w Zarządzaniu Zasobami Ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171513300

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.