PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 75 | 7--24
Tytuł artykułu

Evaluation of the Critical Success Factors in the Implementation of Knowledge Management Using Fuzzy ANP and Fuzzy DEMATEL Techniques. A Case Study of the Tehran Fire Department

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Ocena krytycznych czynników sukcesu w realizacji zarządzania wiedzą z wykorzystaniem metod rozmytych ANP i DEMATEL. Studium przypadku: straż pożarna w Teheranie
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Dziś wiedza i informacja są uważane za czynniki decydujące o sukcesie i konkurencyjności organizacji. Produkty i usługi firm, które mogą skutecznie zdobywać wiedzę w organizacji i wykorzystywać je w procesach biznesowych, będą miały przewagę konkurencyjną na rynku. W badaniu zastosowano techniki rozmyte DEMATEL w celu zbadania zależności przyczynowych między czynnikami wpływającymi na wdrożenie zarządzania wiedzą i techniki rozmytej ANP w celu określenia priorytetu czynników. Studium przypadku w tym badaniu jest Straż Pożarna w Teheranie. Wyniki wykazały, że w trakcie wdrażania metody rozmytej DEMATEL za najistotniejszy czynnik uznano "strategie i cele w zarządzaniu wiedzą", a czynnik "projektowanie skutecznych procesów stosujących KM" był najbardziej wrażliwy. Ostatecznie, przy użyciu metody rozmytej ANP, za najważniejszy uznano czynnik strategii i celów w zakresie zarządzania wiedzą. (abstrakt oryginalny)
EN
Today, knowledge and information are considered as determining factors in the success and competitiveness of organizations. Products and services of those businesses that can efficiently obtain knowledge in organization and use it in business processes will have a competitive advantage on the market. In this study, the fuzzy DEMATEL technique was used to examine the causal relationships between factors affecting the implementation of knowledge management, and the fuzzy ANP technique was used to determine the priority of factors. The case study in this research is of the Tehran Fire Department (TFD). The results showed that during the implementation of the fuzzy DEMATEL method, "specified strategies and objectives in the use of knowledge management" was the most influential factor and the factor of "designing effective processes to apply KM" was the most impressible one. Finally, using fuzzy ANP, "strategies and specific objectives in the use of knowledge management" was determined as the most important factor. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
7--24
Opis fizyczny
Twórcy
  • Leibniz University Hannover, Germany
  • Tehran Fire Department (TFD), Iran
Bibliografia
  • Badriazarin, Y., Seyyed A., Ahvaz, M.H., Imanpour, A. (2013). Regression analysis of the relationship between knowledge management components and practice of human re-sources. Sport Management, 15, 190-175.
  • Rezaeian, Ali-Ahmadvand, Ali Mohammadi-Tavallaei, Rouhollah (2009). Examining mod-els of knowledge management strategy and strategy of knowledge in organizations. Po-lice Human Development Magazine, 27, 28-17.
  • Salavati, Adel, Hagnazar, Fereshteh (2009). Analysis of factors affecting the establishment of a knowledge management system in headquarters of National Iranian Oil Company. Beyond the Management, 3/10, 45-32.
  • Bukowitz, W.R; Williams, R.L. (1999). The Knowledge Management Fieldbook. Harlow: Pearson Education.
  • Bhatt, G.D. (2001). Knowledge management in organizations: examining the interaction between technologies, techniques and people. Journal of Knowledge Management, 5, 1, 68-75.
  • Nonaka, I, Takeuchi, H. (1995). The knowledge creating company, New York: Oxford University Press, 181.
  • Nonaka, I. (1994). A Dynamic theory of organizational knowledge creation. Organizational science. 14-37.
  • Plessis, M.D. (2008). What bars organiations from managing knowledge successfully. In-ternational Journal of Information Management, 28(1), 285-292.
  • Stamps, D. (1999). Is the knowledge management a fad. Training, 36/3, 37.
  • King, N. (1999). Knowledge management: applying manufacturing theory in knowledge based industries. Management accounting, 77, 3.
  • Choi, B., Lee, H. (2011). Knowledge management enablers, process and organizational performance: an integrative view and empirical examination. Journal of management information systems (20:1), 179-228.
  • Davenport, T.H., De Long, D.W., Beers, M.C. (1998). Successful Knowledge Management Projects, Sloan Management Review, 39(2), 43-57.
  • Gold, A., Malhotra, A., Segars, A. (2011). Knowledge management: an organizational capabilities perspective. Journal of Management Information Systems, 18/1, 185-214.
  • Holsapple, C.W., Joshi, K.D. (2000). An investigation of factors that influence the man-agement of knowledge in organizations. Journal of Strategic Information Systems, 9(2/3), 235-261.
  • Lindler, F., Wald, A. (2010). Success factors of knowledge management in temporary or-ganizations. International Journal of Project Management.
  • Valmohammadi, C. (2010). Identification and prioritization of critical success factors of knowledge management in Iranian SMEs: An experts' view. African Journal of Busi-ness Management, 4/6, 915-924.
  • Zack, M., Mckeen, J., Singh, S. (2009). Knowledge management and organizational per-formance: an exploratory analysis, Journal of Knowledge Management, 13/6, 392-409.
  • Wong K.Y., Aspinwall E. (2005). An empirical study of the important factors for knowledge-management adoption in the SME sector. Journal of Knowledge Manage-ment, 9(3), 64-82.
  • Polanyi, M. (1958). Personal Knowledge: Towards a Post-Critical Philosophy. University of Chicago Press, Chicago.
  • Sandhawalia B., Dalcher D. (2011). Developing knowledge Management capabilities: a structure approach, Journal of Knowledge Management, 15(2), 313-328.
  • Likert, R. (1932). A Technique for the Measurement of Attitudes. Archives of Psychology 140(1/55).
  • Ghelich, L. (2015). Investigation of management knowledge and innovation on business performance of small and medium enterprises (case study: center of growth and tech-nology and entrepreneurship of Shahid Beheshti University). Training and development of human resource.
  • Fontela, E., Gabus, A. (1976). The DEMATEL observer. Geneva: DEMATEL Battelle Geneva Research Center, .
  • Gabus, A., Fontela, E. (1972) World Problems an Invitation to Further Thought within the Framework of DEMATEL. Geneva: Battelle Geneva Research Centre.
  • Ebrahimi Samani, Makooyi, Sadre Larijani (2008). Strategy development for Iran's steel industry supply chain using systems dynamics analysis, Research Journal Sharif.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171513550

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.