PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | t. 18, z. 8, cz. 3 Region turystyczny - zarządzanie i rozwój : narzędzia, metody, szanse, wyzwania, perspektywy | 375--394
Tytuł artykułu

Determinanty kształtujące wysokość cen pokoi hotelowych w wybranych miastach Polski

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Determinants of Room Prices for Hotels in the Main Cities of Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest zbadanie wpływu wybranych determinant na wysokość cen usług noclegowych oferowanych przez hotele w największych miastach Polski, których populacja przekracza 200 tys. osób. W badaniu autorki wykorzystały dane pochodzące ze strony Booking.com zebrane w dniu 30 czerwca 2017 roku. (fragment tekstu)
EN
The purpose of the article is determining impact of selected factors on the hotel rooms prices in the biggest Polish cities. The data used for the study is derived from the Booking.com website. The study was conducted on 30th June 2017, it concerned the prices of double rooms in period between 19th to 26th August 2017. Consecutive methods were applied for price analysis: structure of cross-sectional data analysis, correlation analysis and simple econometrics' modeling. The double room price was assumed as endogenous variable, while: hotel category, distance to the town center, breakfast included in price, possibility of free cancellation and the rating of the hotel by the Booking.com customers were established as exogenous variables. Hotel room prices were analyzed due to categories and the vernacular city. Pearson's linear correlation coefficients were calculated for price correlation and chosen determinants. Afterwards, a model describing the dependence of prices on the analyzed factors, was estimated by the least squares method. As a result, the average room price variation among Polish hotel rooms was estimated. The analyzed price determinants met requirements of statistical significance for all examined objects, however not all of them were statistically significant in individual cities. Estimated least squares method and econometric model allowed to determine the positive relationship between hotel room prices and: hotel category, consumer rating presence of breakfast in hotel's offer and negative dependence on the distance from the city center. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie
  • Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Adamiak M., Napierała T. (2013), Przestrzenne zróżnicowanie cen usług noclegowych w Łódzkim Obszarze Metropolitalnym, "Prace Geograficzne", No. 134.
  • Adamiak M., Napierała T. (2017), The determinants of hotel room rates: an analysis of the hotel industry in Warsaw, Poland, "International Journal of Contemporary Hospitality Management", Vol. 29, Issue 1.
  • Balaguer J., Pernias J.C. (2013), Relationship between Spatial Agglomeration and Hotel Prices: Evidence from Business and Tourism Consumers, "Tourism Management", No. 36.
  • Lee C. (2011), The Determinants of Hotel Room Rates: Another Visit with Singapore's Data, "International Journal of Hospitality Management", No. 30 (3).
  • Łazarek R. (2004), Ekonomika turystyki. Wybrane zagadnienia, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa.
  • Niezgoda A., Zmyślony P. (2003), Popyt turystyczny. Uwarunkowania i perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Waniowski P. (2003), Strategie cenowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Zhang H., Zhang J., Lu S., Cheng S., Zhang J. (2011), Modelling Hotel Room Price with Geographically Weighted Regression, "Intern. Journal of Hospitality Management", 30 (4).
  • Digital in 2017 Global Overview, [online] https://wearesocial.com, dostęp 21.11.2017.
  • Dodge M.R., Hanna N. (1997), Kształtowanie cen. Strategie i procedury, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • GUS, [online] http://stat.gov.pl, dostęp 31.07.2017.
  • Komunikat z badań NR 49/2017, [online] http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_049_17.PDF, dostęp 21.11.2017.
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Booking.com, dostęp 30.06.2017.
  • https://trends.google.pl/trends, dostęp 21.11.2017.
  • https://www.bookng.com/index.pl.html, dostęp 30.06.2017.
  • https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/Technology/gx-tech-trends-the-kinetic-enterprise.pdf, dostęp 21.11.2017.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171513578

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.