PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 89 | 15--28
Tytuł artykułu

Competencies of Contemporary Managers

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Kompetencje współczesnych menedżerów
Języki publikacji
EN
Abstrakty
W części teoretycznej artykułu omówiono znaczenie kompetencji, wskazując, które z nich są najważniejsze w odniesieniu do badań różnych autorów. Omówiono wybrane modele kompetencji menedżera. Zaprezentowano również wyniki badań własnych. Badania przeprowadzono wśród 200 menedżerów z małych i średnich przedsiębiorstw z województw mazowieckiego i podlaskiego, reprezentujących trzy szczeble zarządzania. Celem badań było poznanie opinii menedżerów na temat znaczenia niezbędnych kompetencji i umiejętności. Badania własne oraz literatura wskazują, że jedną z kluczowych umiejętności współczesnego menedżera staje się umiejętność budowania relacji ze współpracownikami.(abstrakt oryginalny)
EN
The theoretical part of the article discusses the importance of competencies, indicating which of them are the most important in the light of the research of various authors. Selected models of managerial competencies were discussed. The article also presents the results of own research. The research was carried out among 200 managers from small and medium enterprises from Masovian and Podlaskie voivodeships representing 3 levels of management. The aim of the study was to get acquainted with the views of managers on the importance of competencies and skills they needed. Own studies and literature indicate that one of the key skills of a modern manager is the ability to build relationships with subordinates.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
15--28
Opis fizyczny
Twórcy
  • West Pomeranian University of Technology, Szczecin
  • Wyższa Szkoła Agrobiznesu w Łomży
Bibliografia
  • Baraniak B. 2009. Methods for research of work. Warszawa, Wydaw. Akademickie i Profesjonalne.
  • Burgoyne J., Hirsh W., Williams S. 2004. The development of management and leadership capability and its contribution to performance: The evidence, the prospects and the research need. Research Report RR560, Lancaster University.
  • Dziadoń J. 1984. Shaping normative patterns for assessing the organizational structure of an enterprise. Sci. J. Acad. Econ. Kraków, 195, 94.
  • Hyo-Jin K., Kyung-won Ch., Ki-Young N. 2015. A competence model for design managers: A case study of middle managers in Korea. Intern. J. Design. V. 9(2)2, http://www.ijdesign.org/ /ojs/index.php/IJDesign/article/view/1957/700, access: 14.03.2017.
  • Kaczmarek B. 2016. Contemporary challenges for business management. Toruń, Tow. Nauk. Org. Kier.
  • Kalinska M. 2013. Mid-level managers roles in building the positive potential of the organization. Part 2. Manag. Fin., http://jmf.wzr.pl/pim/2013_4_2_13. PDF file, access: 4.01.2017.
  • Kaplan R.S., Norton D.P. 2001. Balanced scorecard. Translating strategy into action. Warszawa PWN.
  • Khorasani A., Vajargah K.F., Zahedi H. 2014. Designing a business management competency model for Iranian Industrial and Manufacturing Organizations. Int. J. Soc. Sci. Manag. 1(1), 1-13.
  • Levy-Leboyer C. 1997. Managing competencies. The balance of professional experience. Warszawa, Poltext.
  • Molinsky A., Davenport T.H., Iyer B., Davidson C.N. 2012. Three skills every 21st-century manager needs, https://hbr.org/2012/01/three-skills-every-21st-century-manager-needs, access: 4.01.2017.
  • Papula J. 1995. Minimum of a manager: Profession that pays out, in: Importance of managerial skills and knowledge in management for small entrepreneurs. Eds. Z. Papulová, M. Mokroš. Prague, E-Leader, https://www.g-casa.com/PDF/Papulova-Mokros.pdf, access: 5.02.2017.
  • Papulová Z., Mokroš M. 2007. Importance of managerial skills and Knowledge in management for small entrepreneurs, Prague, E-Leader, https://www.g-casa.com/PDF/Papulova-Mokros.pdf, access: 14.03.2017.
  • Pocztowski A., Miś A. 2000. Managerial competency modeling in terms of human capital in organization, in: Shaping the human capital of the company. Ed. B. Kożuch. Białystok, Wydaw. Uniwersytetu w Białymstoku.
  • Pocztowski A., Miś A. 2000a. Analysis of human resources in organization. Kraków, AE.
  • Robertie C. 2016. Top managers networking influence on competitive intelligence practices: The case of Hi-Tech SMBs. Eur. Res. Stud. J. 19(4), 158-169.
  • Skills that will make you indispensable, http://www.amanet.org/training/promotions/six-skills-formanagers. aspx: access 4.01.2017.
  • Stabryła A. 2009. Improvement of the organizational structures of enterprises in a knowledge-based economy. Warszawa, C.H. Beck.
  • Stabryła A., Trzcieniecki J. 1986. Organisation and management. Outline of issues. Warszawa, PWN.
  • Stolaska D. 2012. The ability to influence people as a key competence of the modern manager and leader - case study. Econ. Manag. 3, 194.
  • Stoner J.A., Wanker F. 1992. Directing, Warszawa, PWE.
  • Tomaszuk A. 2013. Picture of the manager in the light of the manager management theory and own research on the example of the construction sector managers in Podlaskie Voivodeship, Econ. Manag. 4, http://www.zneiz.pb.edu.pl/ date/magazine/article/308/1.5 _tomaszuk. pdf.
  • Tyrańska M. 2011. Manager competencies assessment system, in: The review of problems of managing businesses developing systems. Ed. A. Stabryła. Kraków, Mfiles.
  • Whiddett S., Hollyforde S. 2003. Competency models in human resources management, Kraków Oficyna Ekonomiczna.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171514120

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.