PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 28, t. 2 | 7--15
Tytuł artykułu

Knowledge of the Organization and the Effectiveness of Decisions in the Strategic Dimension

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Wiedza organizacji a efektywność decyzji w wymiarze strategicznym
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Podejmowanie decyzji jest nieodłącznym elementem prowadzenia działalności gospodarczej. Każdy członek organizacji, niezależnie od zajmowanego stanowiska i pozycji w strukturze organizacyjnej, codziennie podejmuje szereg decyzji. Decyzje te mają wpływ na jakość i efektywność działań zarówno samych pracowników, jak i całego przedsiębiorstwa. Nieodłącznym elementem procesu decyzyjnego jest informacja i wiedza. Z procesem tym nierozerwalnie wiąże się ryzyko. Posiadanie lub umiejętność pozyskania odpowiednich informacji prowadzi do nabycia wiedzy, której praktyczne zastosowanie pozwala zminimalizować stopień ryzyka związanego z podejmowaniem decyzji. Dlatego wiedza jest ważnym elementem wpływającym na efektywność decyzji, a co się z tym wiąże - na efektywność całego przedsiębiorstwa. Uwzględniając powyższe, celem artykułu jest ukazanie roli, jaką odgrywa wiedza organizacyjna dla skuteczności procesu decyzyjnego w wymiarze strategicznym. Założono, że decyzje uznaje się za skuteczne, jeżeli prowadzą do osiągnięcia i utrzymania trwałej przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa.(abstrakt oryginalny)
EN
Taking decisions is an inseparable element of running a business activity. Each employee, irrespective of the occupied post and the position in the organizational structure, takes a range of decisions every day. They influence the quality, efficiency and effectiveness of work of both themselves, the whole department and the entire enterprise. An inseparable element of decision-making is information and knowledge and it is always accompanied by risk. Possessing and obtaining information is to allow to gain knowledge whose practical use in decision-making will allow to minimize the degree of risk. Therefore, knowledge is an important factor of the efficiency of a decision and, consequently, the performance of an enterprise. In the light of the above, the aim of the paper is to show the role which organizational knowledge plays for the efficiency of the process of decision-making in the strategic dimension. It has been assumed that decisions are acknowledged as effective if they bring about the achievement and maintenance of sustainable competitive advantage of an enterprise.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
7--15
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Czestochowa University of Technology
autor
  • Czestochowa University of Technology
  • Czestochowa University of Technology
autor
  • Czestochowa University of Technology
Bibliografia
  • 1. Allison G.T. (1971), Essence of Decision: Explaining the Cuban Missile Crisis, Little Brown, Boston.
  • 2. Baldridge J.V. (1971), Power and Conflict in the University, Wiley, New York.
  • 3. Bourgeois L.J., Eisenhardt K.M. (1987), Strategic Decision Processes in Silicon Valley: The Anatomy of the "Living Dead", "California Management Review", Vol. 30(1), p. 143-159. DOI: 10.2307/41165271
  • 4. Bourgeois L.J., Eisenhardt K.M. (1988), Strategic Decision Processes in High Velocity Environments: Four Cases in the Microcomputer Industry, "Management Science", Vol. 34(7), p. 816-835. DOI: 10.1287/mnsc.34.7.816
  • 5. Brodwin D., Bourgeois L.J. (1984), Five Steps to Strategic Action, "California Management Review", Spring, No. 26(3), p. 176-190.
  • 6. Brzozowska A. (2013), Management of Decision Making Processes in an Enterprise - Decision Making Concepts and Models, [in:] Otola I. (ed.), Determinants of Modern Management Concepts in the Enterprises. Resources. Strategies. Decisions, Vysoka skola banska - Technical University of Ostrava, Ostrava, p. 135-146.
  • 7. Budzisz B., Urban W., Wasiluk A. (2008), Stymulowanie rozwoju przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa.
  • 8. Cohen M.D., March J.G., Olsen J.P. (1972), A Garbage Can Model of Organizational Choice, "Administrative Science Quarterly", Vol. 17(1), p. 1-25. DOI: 10.2307/2392088
  • 9. Cyert R.M., March J.G. (1963), A Behavioral Theory of the Firm, Prentice-Hall, Englewood Cliffs.
  • 10. Eisenhardt K. (1999), Strategy as Strategic Decision Making, "Sloan Management Review", Vol. 40(3), p. 65-72.
  • 11. Eisenhardt K., Zbaracki M. (1992), Strategic Decision Making, "Strategic Management Journal", Vol. 33, p. 17-37. DOI: 10.1002/smj.4250130904
  • 12. Engelhardt J., Brojak-Trzaskowska M. (red.) (2004), Management Forum 2020. W kierunku uniwersalnego modelu zarządzania, Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin-Międzyzdroje, p. 42-44.
  • 13. Fredrickson J.W. (1984), The Comprehensiveness of Strategic Decision Processes: Extension, Observations, Future Directions, "Academy of Management Journal", Vol. 27(3), p. 445-466. DOI: 10.2307/256039
  • 14. Hart S.L. (1992), An Integrative Framework for Strategy-Making Processes, "Academy of Management Review", Vol. 17(2), p. 327-351. DOI: 10.2307/258775
  • 15. Hickson D.J. (1987), Decision-Making at the Top of Organizations, "Annual Review of Sociology", Vol. 13, p. 165-192.
  • 16. Hickson D.J., Wilson D.C., Cray D., Mallory G.R., Butler R.J. (1986), Top Decisions: Strategic Decision-Making in Organizations, Jossey-Bass, San Francisco.
  • 17. http://www.merriam-webster.com/dictionary/decision (accessed: 20.08.2017).
  • 18. Janis I.L., Mann L. (1977), Decision-Making: A Psychological Analysis of Conflict, Choice and Commitment, Free Press, New York.
  • 19. Joyce W.F. (1986), Towards a Theory of Incrementalism, "Advances in Strategic Management", Vol. 4, p. 43-58.
  • 20. Klug J., Stein W., Licht T. (2001), Knowledge Unplugged. The McKinsey & Company Global Survey on Knowledge Management, McKinsey & Company, Palgrave, Houndmills.
  • 21. Kłak M. (2010), Zarządzanie wiedzą we współczesnym przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa w Kielcach, Kielce.
  • 22. Koźmiński A., Jemielniak D. (2008), Zarządzanie od podstaw, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • 23. Lindblom C.E. (1959), The Science of "Muddling Through", "Public Administration Review", Vol. 19(2), p. 79-88. DOI: 10.2307/973677
  • 24. Lyles M.A. (1987), Defining Strategic Problems: Subjective Criteria of Executives, "Organizational Studies", Vol. 8(3), p. 263-280. DOI: 10.1177/017084068700800304
  • 25. Lyles M.A., Thomas H. (1988), Strategic Problem Formulation: Biases and Assumptions Embedded in Alternative Decision-Making Models, "Journal of Management Studies", Vol. 25(2), p. 131-145. DOI: 10.1111/j.1467-6486.1988.tb00028.x
  • 26. Miller D. (1987), The Structural and Environmental Correlates of Business Strategy, "Strategic Management Journal", Vol. 8(1), p. 55-76. DOI: 10.1002/smj.4250080106
  • 27. Mintzberg H., Quinn J. (1987), The Strategy Process: Concepts, Context and Cases, 1st edition, Upper Saddle River, Prentice-Hall.
  • 28. Mintzberg H., Raisinghani D., Theoret A. (1976), The Structure of 'Unstructured'Decision Processes, "Administrative Science Quarterly", Vol. 21(2), p. 245-275. DOI: 10.2307/ 2392045
  • 29. Morawski M., Kobyłko G. (red.) (2006), Przedsiębiorstwo zorientowane na wiedzę, Difin, Warszawa.
  • 30. Nutt P., Wilson D. (2010), Handbook of Decision Making, John Wiley & Sons, New York.
  • 31. Papadakis V.M., Lioukas S., Chambers D. (1998), Strategic Decision-Making Processes: The Role of Management and Context, "Strategic Management Journal", Vol. 19(2), p. 115-147. DOI: 10.1002/(SICI)1097-0266(199802)19:23.0.ra;2-5
  • 32. Penc J. (2003), Menedżer w działaniu, sekrety prowadzenia biznesu, t. 1, C.H. Beck, Warszawa.
  • 33. Pfeffer J., Salancik G.R. (1974), Organizational Decision Making as a Political Process: The Case of a University Budget, "Administrative Science Quarterly", Vol. 19, p. 135-151. DOI: 10.2307/2393885
  • 34. Quinn J.B. (1980), Strategies for Change, Logical Incrementalism, Irwin, Homewood.
  • 35. Rittel H., Webber M. (1973), Dilemmas in a General Theory of Planning, "Policy Sciences", Vol. 4(2), p. 155-169.
  • 36. Roberts-Witt S.L. (2003), Reinventing HR, "Knowledge Management", September, http://www.destinationcrm.com/Articles/CRM-News/CRM-Featured-News/Reinventing- HR-to-Manage-Knowledge-45894.aspx (accessed: 05.08.2017).
  • 37. Rotemberg J., Saloner G. (1994), Benefits of Narrow Business Strategies, "American Economic Review", Vol. 84(5), p. 1330-1349.
  • 38. Schwenk C.R. (1995), Strategic Decision Making, "Journal of Management", Vol. 21(3), p. 471-493. DOI: 10.1016/0149-2063(95)90016-0
  • 39. Shivakumar R. (2014), How to Tell which Decisions are Strategic, "California Management Review", Vol. 56(3), p. 78-97. DOI: 10.1525/cmr.2014.56.3.78
  • 40. Simon H.A. (1955), A Behavioral Model of Rational Choice, "Quarterly Journal of Economics", Vol. 69(1), p. 99-118.
  • 41. Stabryła A. (red.) (2010), Zarządzanie w kryzysie, Mfiles.pl, Kraków.
  • 42. Stoner J.A.F., Wankel Ch. (1994), Kierowanie, PWE, Warszawa.
  • 43. Strategor (2001), Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa.
  • 44. Wrycza S. (2010), Informatyka ekonomiczna, podręcznik akademicki, PWE, Warszawa.
  • 45. Zieleniewski J. (1976), Organizacja zespołów ludzkich. Wstęp do organizacji i kierowania, PWN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171515654

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.