PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 4 | 15--20
Tytuł artykułu

Kreatywność w organizacjach non-profit - perspektywa personalistyczna

Warianty tytułu
Creativity in Non-profit Organizations - a Personalistic Perspective
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest propozycja ujęcia zjawiska kreatywności organizacji non profit w perspektywie personalistycznej. Podane zostały główne założenia normy personalistycznej, której konsekwencją przyjęcia jest wizja człowieka w organizacji. Zgodnie z tą wizją człowiek jest wartością nadrzędną nad uwarunkowaniami społeczno-ekonomicznymi, podkreślana jest jego godność, wolność, odpowiedzialność, dobro i prawa. Rekomendowane wdrożenie tej wizji, zarówno w praktyce jak i w teorii zarządzania, przyczyni się do budowania organizacji, w której człowiek będzie mógł być bardziej kreatywny, a organizacja efektywniejsza. Scharakteryzowane zostało również pojęcie kreatywności oraz podstawowe kierunki badań w tym zakresie, prowadzone w kontekście organizacji non-profit. (abstrakt autora)
EN
The purpose of this article is to propose the phenomenon of creativity of non-profit organizations in a personalistic perspective. The main assumptions of the personalistic norm have been outlined in it, the consequence of which is the vision of a man in the organization. According to this vision, man is a supreme value over socio-economic determinants, his dignity, freedom, responsibility, goodness and rights are underlined. The recommended implementation of this vision, both in practice and in the management theory, will contribute to building an organization in which a person can be more creative and the organization more effective. The notion of creativity and basic research directions in this field have also been characterized in the context of non-profit organizations. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
15--20
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Warszawska
Bibliografia
  • [1] Amabile T.M. (1988), A Model of Creativity and Innovation in Organizations, "Research in Organizational Behavior", Vol. 10, pp. 123-167.
  • [2] Amabile T.M., Conti R., Coon H., Lazenby J., Herron M. (1996), Assessing the Work Environment for Creativity, "Academy of Management Journal", Vol. 39, No. 5, pp. 1154-1184.
  • [3] Amabile T.M., Pratt M.G. (2016), The Dynamic Componential Model of Creativity and Innovation in Organizations: Making Progress, Making Meaning, "Research in Organizational Behavior", Vol. 36, pp. 157-183.
  • [4] Andrews J., Smith D.C. (1996), In Search of the Marketing Imagination: Factors Affecting the Creativity of Marketing Programs for Mature Products, "Journal of Marketing Research (JMR)", Vol. 33, No. 2, pp. 174-187.
  • [5] Anheier H.K. (2000), Managing Non-Profit Organisations: Towards a New Approach, Civil Society Working Paper series, 1 ed., Centre for Civil Society London School of Economics and Political Science, http://eprints.lse.ac.uk/29022/, access date: 30.06.2016.
  • [6] Bakker H" Boersma K., Oreel S. (2006), Creativity (Ideas) Management in Industrial R&D Organizations: A Crea-Political Process Model and an Empirical Illustration of Corns Rd&T, "Creativity 8c Innovation Management", Vol. 15, No. 3, pp. 296-309.
  • [7] Barrett H" Balloun J.L., Weinstein A. (2005), The Impact of Creativity on Performance in Non-Profits, "International Journal of Nonprofit & Voluntary Sector Marketing", Vol. 10, No. 4, pp. 213-223.
  • [8] Courtney R. (2002), Strategic Management for Voluntary Nonprofit Organizations, Routledge, London.
  • [9] Domański J., Kotarba W., Krupa Т. (2014), The Prism of Management, "Foundation of Management", Vol. 6, No. 2, pp. 43-50.
  • [10] Hollingsworth A.T. (1989), Creativity in Nonprofit Organizations: Preparing for the Future, "Nonprofit World", Vol. 7, No. 3, pp. 20-22.
  • [11] Jaskyte K., Byerly С., Bryant A., Koksarova J. (2010), Transforming a Nonprofit Work Environment for Creativity, "Nonprofit Management 8c Leadership", Vol. 21, No. 1, pp. 77-92.
  • [12] Jaskyte K.,Kisieliene A. (2006), Determinants of Employee Creativity: A Survey of Lithuanian Nonprofit Organizations, "Voluntas: International Journal of Voluntary 8c Nonprofit Organizations", Vol. 17, No. 2, pp. 128-141.
  • [13] Kotier P., Caslione J.A. (2009), Chaos. Zarządzanie і marketing w erze turbulencji, MT Biznes, Warszawa.
  • [14] Lutz Allen S., Smith J.E., Da Silva N. (2013), Leadership Style in Relation to Organizational Change and Organizational Creativity: Perceptions from Nonprofit Organizational Members, "Nonprofit Management 8c Leadership", Vol. 24, No. 1, pp. 23-42.
  • [15] Mazurkiewicz A. (2011), Paradygmaty zarządzania we współczesnym przedsiębiorstwie (Wybrane aspekty), [w:] M.G. Woźniak (red.), Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, Nr 19, s. 408-418.
  • [16] Rhodes M. (1961), An Analysis of Creativity, "The Phi Delta Kappan", Vol. 42, No. 7, pp. 305-310.
  • [17] Skrzypek E. (2014), Kreatywność a Zarządzanie Wiedzą, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, Nr 1(24), s. 175-188.
  • [18] Sudoł S. (2007), Nauki o zarządzaniu, węzłowe problemy i kontrowersje, TNOiK "Dom Organizatora", Warszawa.
  • [19] Taewon S., Hochang S. (2005), Creativity, Job Performance and Their Correlates: A Comparison between Nonprofit and Profit-Driven Organizations, "International Journal of Nonprofit 8c Voluntary Sector Marketing", Vol. 10, No. 4, pp. 203-211.
  • [20] Wojtyła К. (2010), Miłość i odpowiedzialność, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171515752

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.