PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 3 | 17--22
Tytuł artykułu

Problem krótkowzroczności strategicznej

Autorzy
Warianty tytułu
The Strategic Myopia Problem
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł przedstawia koncepcję krótkowzroczności strategicznej opartej o założenie niedoskonałości poznawczej menedżerów. Geneza pojęcia sięga do wyjaśnienia porażek strategicznych krótkowzrocznością marketingową. Następnie rozwinięto krótkowzroczność jako trójwymiarowe pojęcie ograniczające sprawność uczenia się. Selektywność postrzegania, wyborów oraz działań menedżerów wyznacza najszerszą kategorię krótkowzroczności menedżerskiej. Zaproponowana koncepcja krótkowzroczności strategicznej wykorzystuje założenie niedoskonałego postrzegania otoczenia i ma dwa wymiary: konkurencyjny oraz sieciowy, oparte o bazowe kategoryzacje otoczenia. (abstrakt autora)
EN
This paper explains the strategic myopia concept, grounded in managers' cognitive deficiency assumption. The concept is rooted in marketing myopia. The learning myopia concept captured three dimensions restraining the efficiency of learning in organizations. Selective perception, narrow options and resulting actions describe the broadest concept of managerial myopia. This paper proposes a view of strategic myopia as an imperfect environment perception: competitive and network, referring to two established generic categorizations of the firm's strategic environment. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
17--22
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński
Bibliografia
  • [1] Abrahamson E., Fombrun C.J. (1994), Macrocultures: Determinants and Consequences, "Academy of Management Review", Vol. 19, No. 4, pp. 728-755.
  • [2] Abrahamsen M.H., Henneberg S.C., Huemer L., Naude P. (2016), Network Picturing: An Action Research Study of Strategizing in Business Networks, "Industrial Marketing Management", Vol. 59, pp. 107-119.
  • [3] Barney J., Felin T. (2013), What are Microfoundations? "The Academy of Management Perspectives", Vol. 27, No. 2, pp. 138-155.
  • [4] Bogner W.C., Barr P.S. (2000), Making Sense in Hyper- competitive Environments: A Cognitive Explanation for the Persistence of High Velocity Competition, "Organization Science", Vol. 11, No. 2, pp. 212-226.
  • [5] Bouncken R.B., Fredrich V. (2016), Learning in Coopetition: Alliance Orientation, Network Size, and Firm Types, "Journal of Business Research", Vol. 69, No. 5, pp. 1753-1758.
  • [6] Brandenburger A.M., Nalebuff B.J. (1997), Co-Opetition: A Revolution Mindset that Combines Competition and Cooperation: The Game Theory Strategy that's Changing the Game of Business, Currency Doubleday, New York.
  • [7] Chen M.J., Kuo-Hsien S.U., Tsai W. (2007), Competitive Tension: The Awareness-motivation-capability Perspective, "Academy of Management Journal", Vol. 50, No. 1, pp. 101-118.
  • [8] Czakon W. (2010), Zasobowa teoria firmy w krzywym zwierciadle, "Przegląd Organizacji", Nr 4, s. 8-12.
  • [9] Czakon W. (2016), Komplementarność czy substytucyjność mikrofundamentów współdziałania, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 444, s. 87-94.
  • [10] Czakon W. (2017), Obrazy sieci w zarządzaniu strategicznym, Zeszyty Naukowe Wydziału Zamiejscowego w Chorzowie Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, T. 19, Strategie przedsiębiorstw w sieci, J. Szostak (red.), s. 71-81.
  • [11] Felin Т., Zenger T.R. (2017), The Theory-Based View: Economic Actors as Theorists, "Strategy Science", Vol. 2, No. 4, pp. 258-271.
  • [12] Foss N.J. (2011), Invited Editorial: Why Micro-foundations for Resource-based Theory are Needed and What They May Look Like, "Journal of Management", Vol. 37, No. 5, pp. 1413-1428.
  • [13] Gavetti G. (2005), Cognition and Hierarchy: Rethinking the Microfoundations of Capabilities' Development, "Organization Science", Vol. 16, No. 6, pp. 599-617.
  • [14] Gavetti G" Rivkin J. W. (2007), On the Origin of Strategy: Action and Cognition over Time, "Organization Science", Vol. 18, No. 3, pp. 420-439.
  • [15] Helfat C.E., Peteraf M.A. (2015), Managerial Cognitive Capabilities and the Microfoundations of Dynamic Capabilities, "Strategic Management Journal", Vol. 36, No. 6, pp. 831-850.
  • [16] Hoskisson R.E., Hitt M.A., Wan W.P., Yiu D. (1999), Theory and Research in Strategic Management: Swings of a Pendulum, "Journal of Management", Vol. 25, No. 3, pp. 417-456.
  • [17] Kaplan S. (2011), Research in Cognition and Strategy: Reflections on Two Decades of Progress and a Look to the Future, "Journal of Management Studies", Vol. 48, No. 3, pp. 665-695.
  • [18] Levinthal D.A., March J. G. (1993), The Myopia of Learning, "Strategic Management Journal", Vol. 14, Iss. S2, pp. 95-112.
  • [19] Levitt T. (1960), Marketing Myopia, "Harvard Business Review", Vol. 38, No. 4, pp. 24-47.
  • [20] Porac J.F., Thomas H" Baden-Fuller C. (1989), Competitive Groups as Cognitive Communities: The case of Scottish Knitwear Manufacturers, "Journal of Management Studies", Vol. 26, No. 4, pp. 397-416.
  • [21] Porter M.E. (1980), Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competition, Free Press, New York.
  • [22] Quigley T.J., Hambrick D.C. (2015), Has the "CEO Effect" Increased in Recent Decades? A New Explanation for the Great Rise in America's Attention to Corporate Leaders, "Strategic Management Journal", Vol. 36, No. 6, pp. 821-830.
  • [23] Ridge J.W., Kern D" White M.A. (2014), The Influence of Managerial Myopia on Firm Strategy, "Management Decision", Vol. 52, No. 3, pp. 602-623.
  • [24] Walsh J.P. (1995), Managerial and Organizational Cognition: Notes from a Trip Down Memory Lane, "Organization Science", Vol. 6, No. 3, pp. 280-321.
  • [25] Zajac E.J., Bazerman M.H. (1991), Blind Spots in Industry and Competitor Analysis: Implications of Interfirm (mis) Perceptions for Strategic Decisions, "Academy of Management Review", Vol. 16, No. 1, pp. 37-56.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171516070

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.