PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 3 | 58--64
Tytuł artykułu

Zależności pomiędzy wartościami organizacyjnymi a innowacyjnym stylem przywództwa : perspektywa firm rodzinnych

Warianty tytułu
The Relationship between Organizational Values and Innovative Leadership Style : the Perspective of Family Businesses
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedsiębiorstwa rodzinne charakteryzują się specyficznymi wartościami organizacyjnymi, nadającymi im specyficzny wymiar społeczny i ekonomiczny. Wartości te z jednej strony mogą decydować o ich sukcesie rynkowym, a z drugiej zaś mogą stać się przyczyną niepokojów, napięć i konfliktów rodzinnych, ale i wpływać na sposób zarządzania przedsiębiorstwem. Zasadniczym celem artykułu jest określanie relacji pomiędzy wartościami organizacyjnymi a innowacyjnym stylem przywództwa. Badania zostały przeprowadzone na podstawie 200 przedsiębiorstw rodzinnych. Analiza pozyskanych za pomocą kwestionariusza ankiety danych empirycznych pozwoliła na potwierdzenie hipotezy mówiącej, że wartości organizacyjne są powiązane z innowacyjnym przywództwem. (abstrakt autora)
EN
Family enterprises are characterized by specific organizational values that give them a specific social and economic dimension. On the one hand, these values may determine their market success, and on the other hand they may become the cause of unrest, tensions and family conflicts, but also affect the way the company is managed. The aim of this paper is to identify the relationship between organizational values and innovative leadership. The key hypothesis has been confirmed using data from the survey of 200 owners of family businesses. The analysis of empirical data obtained through the questionnaire helped to confirm the hypothesis that organisational values are related to innovative leadership. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
58--64
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • [1] Argandona A. (2003), Fostering Values in Organizations, "Journal of Business Ethics", No. 45, pp. 15-28.
  • [2] Astrachan J.H., Keyt A., Lane S., Yarmalouk D. (2002), Non-Family CEO's in the Family Business: Connecting Family Values to Business Success, [in:] M. Koiranen, N. Karlsson (eds.), Proceedings from the 2002 Family Business Network Research Forum, Tampere-paino Oy, Helsinki, pp. 183-199.
  • [3] Bass B.M. (1990), From Transactional to Transformational Leadership: Learning to Share the Vision, "Organizational Dynamics", Vol. 18, No. 3, pp. 19-31.
  • [4] Bratnicka-Myśliwiec К., Ingram Т. (2017), Rodzinność i przewaga konkurencyjna - kontekst polskich przedsiębiorstw, "Edukacja Ekonomistów i Menedżerów", Nr 1(43), s. 135-153.
  • [5] Burns J.M. (1978), Leadership, Harper & Row, New York.
  • [6] Chua J.H., Chrisman J.J., Sharma P. (1999), Defining the Family Business by Behavior, "Entrepreneurship Theory and Practice", Vol. 23, No. 4, pp. 19-39.
  • [7] Deal Т., Kennedy A.A. (1982), Corporate Cultures: The Rites and Rituals of Corporate Life, Addison-Wesley, Reading.
  • [8] Dyer W.G. (2003), The Family: The Missing Variable in Organizational Research, "Entrepreneurship Theory and Practice" 2003, Vol. 27, No. 4, pp. 401-416.
  • [9] Escher I. (2017), Relacje w firmach rodzinnych, [w:] J. Lajs- tet, A. Karwacki, I. Escher, M. Karwacka, B. Królicka (red.), Firmy rodzinne. Ludzie - relacje - wartości, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń, s. 131-181.
  • [10] Fritzsche D.J., Oz E. (2007), Personal Values' Influence on the Ethical Dimension of Decision Making, "Journal of Business Ethics", No. 75, pp. 334-343.
  • [11] Garcia-Morales V.J., Llorens-Montes F.J., Verdu-Jover A.J. (2008), The Effects of Transformational Leadership on Organizational Performance through Knowledge and Innovation, "British Journal of Management", No. 19, pp. 299-319.
  • [12] Goffin R.D., Gellatly I.R. (2001), A Multi-Rater Assessment of Organizational Commitment: Are Self-Report Measures Biased? "Journal of Organizational Behavior", Vol. 22, No. 4, pp. 437-451.
  • [13] Grimm P. (2010), Social Desirability Bias, [in:] J.N. Sheth, N.K. Malhotra (eds.), Wiley International Encyclopedia of Marketing, Wiley-Blackwell, New Jersey, pp. 258-259.
  • [14] Hinkin T.R. (1998), A Brief Tutorial on the Development of Measures for Use in Survey Questionnaires, "Organizational Research Methods", No. 1, pp. 104-121.
  • [15] Hunt S.D., Wood V.R., Chonko L.B. (1989), Corporate Ethical Values and Organizational Commitment in Marketing, "Journal of Marketing", Vol. 53, No. 3, pp. 79-90.
  • [16] Koiranen M. (2002), Over 100 Years of Age But Still Entrepreneurially Active in Business: Exploring the Values and Family Characteristics of Old Finnish Family Firms, "Family Business Review", Vol. 15, No. 3, pp. 175-187.
  • [17] Kovanic N., Johnson K.D. (2004), Lies and Truths: Leadership Ethics in the 21st Century, Rule of Thumb, Terre Haute.
  • [18] Kraśnicka Т., Ingram Т., Bratnicka-Myśliwiec К. (2017), Relacyjność i profesjonalizm przedsiębiorstwa rodzinnego, "Organizacja i Kierowanie", Nr 2(176), s. 299-312.
  • [19] Mumford M.D., Scott G.M., Gaddis В., Strange J. (2002), Leading Creative People: Orchestrating Expertise and Relationship, "The Leadership Quartely", Vol. 13, No. 6, pp. 705-750.
  • [20] Overall J. (2015), A Conceptual Framework of Innovation Performance the Importance of Leadership, Relationship Quality and Knowledge Management, "Academy of Entrepreneurship Journal", Vol. 21, No. 2, pp. 41-54.
  • [21] Rodriguez Zapatero M., Rodriguez Jimenez M. (2014), Family Business Values: Analysis of Its Influence on Family Members Behavior, "Revista de Empresa Familiar", Vol. 3, No. 2, pp. 7-16.
  • [22] Rondey Т., Dibrell C., Craig J.B. (2009), Founding Family Leadership and Industry Profitability, "Small Business Economics", No. 32, p. 397-407.
  • [23] Rue B. (2001), Values-based Leadership, "Program Manager", No. 30(4), pp. 12-16.
  • [24] Sułkowski Ł. (2005), Determinanty rozwoju firm rodzinnych, TNOiK, Toruń.
  • [25] Van Dyne L., Graham J.W., Dienesch R.M. (1994), Organizational Citizenship Behavior: Construct Redefinition, Measurement, and Validation, "Academy of Management Journal", Vol. 37, No. 4, pp. 765-802.
  • [26] Westhead P., Cowling M., Howorth C. (2001), The Development of Family Companies: Management and Ownership Imperatives, "Family Business Review", Vol. 14, No. 4, pp. 369-385.
  • [27] Zhu W., Yang H., Yang B. (2016), Innovative Leadership in Organization: Dimensions, Measurement, and Validation, "Academy of Management Proceeding ", No. l, pp. 1-41.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171516444

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.