PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 23 | nr 3 | 53--61
Tytuł artykułu

Conditions of Tourism Development in Polish Voivodships

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The research project concerned mainly aims at presenting the methodology of selecting and gathering indicators describing tourism development at the national and regional levels and at discussing selected indicators gathered for individual voivodships in Poland. It presents the structure of the Travel & Tourism Competitiveness Index developed and computed for the World Economic Forum as well as the index results and components for Poland. The 2015 TTCI for Poland was 4.08, ranking Poland 47th among the 141 countries covered. The second part presents the assumptions of studies of the competitiveness of the sixteen Polish voivodships based on a set of indicators designed at the Institute of Tourism in Warsaw in 2004. The values of specific indicators for particular voivodships have been presented in the reports entitled Turystyka Polska. Układ regionalny since 2004. The article also contains examples of tables from the 2015 report. Finally, the article presents the ranking of voivodships according to the value of the overall Tourism Competitiveness Index developed on the basis of eight sub-indices.(author's abstract)
Rocznik
Tom
23
Numer
Strony
53--61
Opis fizyczny
Twórcy
  • Warsaw School of Tourism and Hospitality Management, POLAND
  • Warsaw School of Tourism and Hospitality Management, POLAND
Bibliografia
  • Annoni, P., Dijkstra, L. Gargano, N. (2017). The EU Regional Competitiveness Index 2016. Working Papers no 2/217. Luxembourg: European Commission for Regional and Urban Policy.
  • Boguszewski, P. (2016). Globalny raport konkurencyjności 2016-2017 Światowego Forum Gospodarczego. Narodowy Bank Polski.
  • Borne-Januła, H., Byszewska-Dawidek, M., Kulesza, I., Legienis, H., Radkowska, B (2003). Turystyka Polska w 2002 roku. Układ regionalny. Warszawa: The Institute of Tourism for the Ministry of Economy, Labour and Social Policy.
  • Dwyer, L., Mellor, R., Livaic, Z., Edwards, D., Kim, Ch. (2004). Attributes of destination competitiveness: A factor analysis. Tourism Analysis, 9. Cognizant Comm. Corp.
  • Góralski, P., Lazarek, M. (2009). Czynniki kształtujące konkurencyjność regionów. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 1 (50), 307-315.
  • Konkurencyjność regionów turystycznych (2014). Przedsiębiorczość i zarządzanie, 4 (XV), cz. 3.
  • Krugman, P. (1996). Making sense of the competitiveness debate. Oxford Review of Economic Policy, 3 (12), 17-25.
  • Marketingowa strategia Polski w sektorze turystyki na lata 2012-2020 (2011). Prepared by the Polish Tourist Organisation.
  • Morrison, D.F. (2005). Multivariate Statistical Methods. New York, NY, USA: McGraw-Hill.
  • Nawrot, Ł., Zmyślony, P. (2009). Międzynarodowa konkurencyjność regionu turystycznego. Od programowania rozwoju do zarządzania strategicznego, Kraków: Proksenia.
  • Radkowska, B. (2003-2012), Turystyka Polska w 2003 roku. Wielkie miasta. Warszawa: Instytut Turystyki.
  • Radkowska, B. (2004-2012). Turystyka Polska w 2003 roku. Układ regionalny. Warszawa: Instytut Turystyki.
  • Radkowska, B. (2013-2014). Turystyka Polska w 2013 roku. Wielkie miasta. Warszawa: Instytut Turystyki SGTiR.
  • Radkowska, B., Łopaciński, K. (2013-2015) Turystyka Polska w 2013 roku. Układ regionalny. Warszawa: Instytut Turystyki SGTiR
  • Schwab, K. (ed.) (2015). The Global Competitiveness Report 2015-2016. Geneva: World Economic Forum.
  • The Travel & Tourism Competitiveness Report 2015. Growth through Shocks (2015). Geneva: World Economic Forum.
  • Winiarski, B. (1999). Czynniki konkurencyjności regionów. In: M. Klamut (ed.), Konkurencyjność regionów (pp. 50-51). Wrocław: AE im. Oskara Langego
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171516676

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.