PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | t. 19, z. 7, cz. 1 Firmy rodzinne - zarządzanie, rozwój, przedsiębiorczość | 209--224
Tytuł artykułu

Współdziałanie w warunkach klastra turystycznego jako kierunek rozwoju małych rodzinnych firm turystycznych w gminie Bukowina Tatrzańska

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Cooperation in the Conditions of the Tourism Cluster as a Direction for the Development of Small Family Tourism Companies in the Bukowina Tatrzańska Commune
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Firmy rodzinne są specyficzną grupą podmiotów gospodarczych, która stanowi ważny i wartościowy element sektora przedsiębiorczości. Jednym z istotnych czynników determinujących rozwój tych przedsiębiorstw jest konieczność zwiększania ich konkurencyjności. Szczególnie pomocne mogą tu być koncepcje związane z wykorzystaniem aspektów działania o charakterze strategicznym, w tym współdziałania. W związku z powyższym główny cel niniejszego opracowania stanowi przedstawienie koncepcji współdziałania przedsiębiorstw w warunkach klastra turystycznego jako ważnego kierunku rozwoju małych firm rodzinnych w gminie Bukowina Tatrzańska. W pierwszej części artykułu zaprezentowano teoretyczne aspekty związane z funkcjonowaniem małych firmach rodzinnych. Odniesiono się również do możliwości współdziałania tych firm w ramach klastra turystycznego oraz zalet takiego rozwiązania. Do analizy strategicznej w dalszej części opracowania autorki wykorzystały analizę SWOT/TOWS oraz analizę kluczowych czynników sukcesu, które pozwoliły na dokonanie diagnozy otoczenia i oceny możliwości współdziałania w warunkach klastra turystycznego jako strategii ekspansji małych firm rodzinnych prowadzących swoją działalność w obszarze turystyki. Koncepcję opracowano na przykładzie małych firm rodzinnych prowadzących działalność w gminie Bukowina Tatrzańska. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach
Bibliografia
  • Duczkowska-Piasecka M. (2012), Model biznesu w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Duh M. (2012), Family Businesses: The Extensiveness of Succession Problems and Possible Solutions [w:] T. Burger-Helmchen (ed.), Entrepreneurship - Gender, Geographies and Social Context, InTech, Rijeka.
  • Gierszewska G., Romanowska M. (2001), Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  • Górka-Chowaniec A. (2015), Strategiczne aspekty zarządzania przedsiębiorstwem - przypadek branży turystycznej, "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie" nr 4/2015, ss. 143-159.
  • Klimek J. (2014), W rodzinnej firmie. Powstanie, rozwój, zagrożenia i szanse, Wydawnictwo Menedżerskie PTM, Warszawa.
  • Marjański A. (2015), Uwarunkowania strategii rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych, "Przedsiębiorczość i Zrządzanie" t. XVI, Z. 7, Cz. I, red. A. Marjański, M.R. Contreras Loera, Firmy rodzinne - doświadczenia i perspektywy zarządzania, ss. 175-187.
  • Mathews T., Blumentritt T. (2015), A sequential choice model of family business succession, "Small Business Economics", June 2015, Volume 45, Issue 1, ss. 15-37.
  • Safin K. (2007), Przedsiębiorstwa rodzinne: istota i zachowania strategiczne, AE Wrocław, Wrocław.
  • Sipa M., Smolarek M. (2015), Perception of the Process of Succession by Employees of Polish Family Businesses [w:] B. Gavurova, M. Soltes (eds.), Central European Conference in Finance and Economics (CEFE2015), Technical University of Košice, Herlany, ss. 606-616.
  • Sułkowski Ł., Marjański A. (2011), Firmy rodzinne. Jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń, Poltext, Warszawa.
  • Żukowska J., Pindelski M. (2012), Szanse i ograniczenia innowacyjnej strategii firm rodzinnych, "Współczesne Zarządzanie" 4/2012, ss. 129-141.
  • Firlej K., Rożek A. (2012), Korzyści z klasteringu transranicznego jako innowacyjnej formy rozwoju usług turystycznych na obszarach przygranicznych Polski południowo-wschodniej, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Ekonomia" nr 891, ss. 31-50.
  • Kruczek M., Żebrucki Z. (2012), Koncepcja klastrów logistycznych, "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej", seria: Organizacja i Zarządzanie, z.70, nr kol. 1909, ss. 229-241.
  • Roman M. (2017), Wpływ klastrów turystycznych na innowacyjność gospodarki turystycznej, "Studia i Prace WNEIZ US" nr 43/3, ss. 45-59.
  • Skowronek E. (2015), Klaster jako forma współpracy w turystyce, "Europa Regionum" Tom XXIV, ss. 129-139.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171516808

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.