PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 1(55) | 152--163
Tytuł artykułu

Rola convention bureau w procesie pozyskiwania spotkań

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Role of Convention Bureau in the Process of Acquiring Meetings
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest określenie roli convention bureau w procesie pozyskiwania spotkań stowarzyszeń. Dlatego szczegółowej analizie poddano etapy powyższego procesu, uwzględniając równocześnie dwie perspektywy, według których może być rozpatrywany: organizatora spotkania oraz miejsca ubiegającego się o możliwość jego organizacji. Następnie, poszczególne fazy zestawiono z wynikami badania empirycznego o zasięgu globalnym, dotyczącego ról i zadań convention bureau, które przeprowadzono on-line na próbie 73 menadżerów omawianych instytucji. Respondenci za najważniejsze uznali aktywności convention bureau związane z promocją miasta oraz kształtowaniem relacji z organizatorem spotkania. Natomiast na podstawie przeprowadzonych analiz stwierdzono, że convention bureau ma największy udział w pozyskiwaniu i organizacji wydarzenia na pierwszym etapie tego procesu. (abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of this article is to determine the convention bureau's role in the process of acquiring meetings of associations. In the article, the stages of the above process were analysed in detail, at the same time considering two perspectives, from which it can be examined: the meeting's organizer, and the facility competing to become the meeting place. Then, individual phases were compared with the results of the empirical global-range study concerning the roles and tasks of the convention bureau conducted on-line on 73 managers of the analyzed institutions. The convention bureau's activities connected with promoting the city and shaping the relations with the meeting's organizer were found to be the most important for the respondents. Based on the conducted analyses, it was found that the convention bureau plays the largest part in acquiring and organizing a meeting in the first stage of this process. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
152--163
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Baloglu S., Love C. (2005), Association meeting planners' perceptions and intentions for five major US convention cities: The structured and unstructured images, "Tourism Management", No. 26(5).
  • Chacko H.E., Fenich G.G. (2000), Determining the importance of US convention destination attributes, "Journal of Vacation Marketing", No. 6(3).
  • Del Chiappa G. (2010), How do meeting organisers choose convention sites based upon different types of meetings? An empirical analysis of the Italian Meeting Industry, "8th AEME Events Management Educators' Forum", No. 16.
  • Comas M., Moscardo G. (2005), Understanding Associations and Their Conference Decision-Making Processes, "Journal of Convention & Event Tourism", No. 7(3/4).
  • Crouch G.I., Louviere J.J. (2004), The Determinants of Convention Site Selection: A Logistic Choice Model from Experimental Data, "Journal of Travel Research", No. 43.
  • Crouch G.I., Ritchie J.R.B. (1998), Convention Site Selection Research: A review, conceptual model, and propositional framework, " Journal of Convention & Exhibition Management", No. 1(1).
  • Dembińska M. (2016), Zarządzanie strategiczne w branży spotkań: koopetycja Wiednia i Barcelony, https://turystykawmiescie.org/2016/12/11/zarzadzanie-strategiczne-w- branzy-spotkan-koopetycja-wiednia-i-barcelony/ [dostęp: 20.12.2016].
  • Elston K., Draper J. (2012), A review of meeting planner site selection criteria research, "Journal of Convention & Event Tourism", No. 13(3).
  • Fortin P., Ritchie J.R.B., Arsentault J. (1976), A Study of the Decision Process of North American Associations, Concerning the Choice of a Convention Site, "Quebec Planning and Development Council", Quebec.
  • Gartrell R.B. (1988), Destination Marketing for Convention and Visitors Bureaus, Kendall/ Hunt Publishing Company, Iowa.
  • Getz D. (2003), Bidding on Events: Identifying Event Selection Criteria and Critical Success Factors, "Journal of Convention & Exhibition Management", No. 5(2).
  • ICCA (2009), International association meetings: bidding and decision-making, Amsterdam.
  • ICCA (n.d.), Working with Convention Bureaux. Ideas and advice for international association meeting planners and decision makers, Amsterdam.
  • Jago L.K., Deery M. (2005), Relationships and Factors Influencing Convention Decision-Making, "Journal of Convention & Event Tourism", No. 7(1).
  • Mair J., Thompson K. (2009), The UK association conference attendance decision- making process, "Tourism Management", No. 30(3).
  • Nelson R., Rys S. (2000), Convention Site Selection Criteria Relevant to Secondary Convention Destinations, " Journal of Convention & Exhibition Management", No. 2(2/3).
  • Oppermann M., Chon K.-S. (1997), Convention participation decision-making process, "Annals of Tourism Research", No. 24(1).
  • Severt D., Wang Y., Chen P.-J., Breiter D. (2007), Examining the motivation, perceived performance, and behavioral intentions of convention attendees: Evidence from a regional conference, " Tourism Management", No. 28(2).
  • Simpson P. (1997), Site selection criteria of the small trade association, "Annals of Tourism Research".
  • UNWTO, ETC (2015), The Decision-making Process of Meetings, Congresses, Conventions and Incentives Organizers, Madrid.
  • Wang Y. (2008), Collaborative destination marketing: Roles and strategies of convention and visitors bureaus, " Journal of Vacation Marketing", No. 14(3).
  • Zhang H.Q., Leung V., Qu H. (2007), A refined model of factors affecting convention participation decision-making, " Tourism Management", No. 28(4).
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171517566

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.