PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | t. 18, z. 12, cz. 2 Globalne i regionalne wyzwania przedsiębiorczości i innowacyjności | 9--24
Tytuł artykułu

Przedsiębiorcze społeczeństwo

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Entrepreneurial Society
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Poniższy tekst stanowi refleksję nad naturą "przedsiębiorczego społeczeństwa" i filarami tworzącymi takie społeczeństwo. W tekście stawiam szereg pytań dotyczących społecznego zaplecza przedsiębiorczości, takich, na które często nie ma prostej i jednoznacznej odpowiedzi. Rozpoczynam od próby zdefiniowania pojęcia przedsiębiorcze społeczeństwo i wskazuję główne elementy, które je tworzą, jak również niektóre dylematy, które towarzyszą badaniu tego pojęcia. Następnie wskazuję wybrane czynniki kształtujące przedsiębiorcze społeczeństwo w Polsce oraz niektóre trendy, jakie w tym obszarze można było zaobserwować na przestrzeni ostatnich lat. W uwagach końcowych odnoszę się do możliwości kształtowania przedsiębiorczego społeczeństwa, czy też formułowania zaleceń takiego kształtowania dotyczących. (fragment tekstu)
EN
The main goal of this paper is to reflect on the essence of "entrepreneurial society". The growing popularity of analyses of social and cultural context of entrepreneurship are reflected in a growing number of publications; culture became a significant part of many fashionable concepts, like entrepreneurship ecosystem or quadruple/quintuple helix. I point out that society and culture became an important part of researchers' and policy makers' discourse. On that basis I start with pointing out main elements of entrepreneurial society as well as dilemmas connected with analyzing (and building) entrepreneurial society and culture. In the next section selected elements constituting entrepreneurial society in Poland are presented and discussed, as well as main tendencies in that area. The concluding part sums up the paper; possibilities of shaping entrepreneurial society are discussed. The article is based on conclusions drawn from my empirical studies (Glinka, 2008, 2015; Glinka & Thatchenkery, 2013) and literature. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Acs Z.J., Stam E., Audretsch D.B. & O'Connor A. (2017), The Lineages of the Entrepreneurial Ecosystem Approach, "Small Business Economics", 49(1), pp. 1-10.
  • Alvesson M. (2013), The Triumph of Emptiness. Consumption, Higher Education, and Work Organization, Oxford: Oxford University Press.
  • Baumol W. (2004), Entrepreneurial Cultures And Countercultures, "Academy of Management Learning and Education", 3, pp. 316-326.
  • Berger B. (Ed.) (1991), The Culture of Entrepreneurship, ICS Press, San Francisco.
  • Busenitz L.W., Gomez C. & Spencer J.W. (2000), Country Institutional Profiles: Unlocking Entrepreneurial Phenomena, "The Academy of Management Journal", 43(5), pp. 994-1003.
  • Carayannis E.G. & Campbell D.F.J. (2009), 'Mode 3' and 'Quadruple Helix': Toward a 21st Century Fractal Innovation Ecosystem, "International Journal of Technology Management", 46(3-4), pp. 201-234.
  • CBOS (2013), Prestiiż zawodów, Retrieved from Warsaw, [online] http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_164_13.PDF.
  • Chmielecki M. & Sułkowski Ł. (2017), Images of Entrepreneurs - Research Results, "Problemy Zarządzania", 15(1(65)), cz. 1, ss. 161-163.
  • Dubini P. (1989), The Influence of Motivations and Environment on Business Start-Ups: Some Hints for Public Policies, "Journal of Business Venturing", 4(1), pp. 11-26.
  • EC (2017), European Innovation Scoreboard 2017, [online] http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/24163.
  • Gaweł A., Pietrzykowski M. (2015), Edukacja akademicka w postrzeganiu przedsiębiorczości i kształtowaniu intencji przedsiębiorczych, "Problemy Zarządzania", 13, 1 (51), t. 2, ss. 41-55.
  • George G., Zahra S.A. (2002), Culture and its Consequences for Entrepreneurship, "Entrepreneurship: Theory and Practice", 26, pp. 27-29.
  • Glinka B. (2008), Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce, PWE, Warszawa.
  • Glinka B. (2013), Przedsiębiorczość polskich imigrantów w USA: etnicznie, lokalnie, globalnie?, Poltex, Warszawa.
  • Glinka B. (2015), Przedsiębiorczość humanistyczna [w:] R. Batko, B. Nierenberg & Ł. Sułkowski (red.), Zarządzanie humanistyczne, Difin, Warszawa.
  • Glinka B. & Thatchenkery T. (2013), A Comparative Study of Perceptions Towards Entrepreneurship in India, Poland, and the USA, "International Journal of Human Resources Development Management", 13(2/3), pp. 119-135.
  • Greve A. & Salaff J. (2003), Social Networks and Entrepreneurship, "Entrepreneurship Theory and Practice", (1), pp. 1-22.
  • Grzeszczyk E. (2003), Sukces: amerykańskie wzory - polskie realia, wyd. IFiS PAN, Warszawa.
  • Hensel P. & Glinka B. (2012), Urzędnicy i przedsiębiorcy. Kulturowe bariery współpracy, Poltext, Warszawa.
  • Hofstede G., Hofstede G.J. & Minkov M. (2011), Kultury i organizacje, PWE, Warszawa.
  • Isenberg D. (2010), How to Start an Entrepreneurial Revolution, "Harvard Business Review", 88(6), pp. 40-50.
  • Jennings P.D., Greenwood R., Lounsbury M. et al. (2013), Institutions, Entrepreneurs and Communities: a Special Issue on Entrepreneurship, "Journal of Business Venturing", 28(1), pp. 1-9.
  • Kilar W. & Rachwał T. (2014), Postrzeganie zakładania własnej działalności gospodarczej jako przejaw postawy przedsiębiorczej przez studentów kierunków nieekonomicznych, "Horyzonty Wychowania", 13(28), ss. 111-130.
  • Klyver K., Hindle K. & Meyer D. (2008), Influence of Social Network Structure on Entrepreneurship Participation - A Study of 20 National Cultures, "International Entrepreneurship and Management Journal", 4(3), pp. 331-347.
  • Kwiatkowski S. (1990), Społeczeństwo innowacyjne, PWN, Warszawa.
  • Kwiatkowski S. (2000), Przedsiębiorczość intelektualna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Marszałek A. (2012), Analiza postaw przedsiębiorczych wśród studentów, "e-mentor", (3 (45)).
  • Mason C. & Brown R. (2013), Entrepreneurial Ecosystem and Growth Oriented Entrepreneurship, Paper presented at the the workshop organised by the OECD LEED Programme and the Dutch Ministry of Economic Affairs, HAgue, Netherlands, [online] https://www.oecd.org/cfe/leed/Entrepreneurial-ecosystems.pdf.
  • North D.C. (1990), Institutions, Institutional Change and Economic Performance, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Ocasio W., Mauskapf M., Steele C.W.J. (2016), History, Society, and Institutions: the Role of Collective Memory in the Emergence and Evolution of Societal Logics, "Academy of Management Review", 41(4), pp. 676-699.
  • Park H.W. (2014), Transition from the Triple Helix to N-Tuple Helices?, An interview with Elias G. Carayannis and David F.J. Campbell, "Scientometrics", 99(1), pp. 203-207.
  • Schumpeter J.A. (1942/1995), Kapitalizm, Socjalizm, Demokracja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Senor D., Singer S. (2013), Naród start-upów. Historia cudu gospodarczego Izraela, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa.
  • Skąpska G. (red.) (2002), Buddenbrookowie czy piraci. Polscy przedsiębiorcy okresu głębokich przemian, Iniversitas, Kraków.
  • Skąpska G. (red.) (2003), Bieda i bogactwo w polskiej kulturze i świadomości, Universitas, Kraków.
  • Spigel B. (2017), The Relational Organization of Entrepreneurial Ecosystems, "Entrepreneurship Theory and Practice", (1), pp. 49-72.
  • Strzyżewska M. (2008), Współpraca konkurentów w grupie polskich małych i średnich przedsiębiorstw, "Problemy Zarządzania", (2 (20)), ss. 71-87.
  • Thomas A.S. & Mueller S.L. (2000), A Case for Comparative Entrepreneurship: Assessing the Relevance of Culture, "Journal of International Business Studies", 31(2), pp. 287-301.
  • van Burg E., Romme A.G.L. (2014), Creating the Future Together: Toward a Framework for Research Synthesis in Entrepreneurship, "Entrepreneurship Theory and Practice", March, pp. 369-397.
  • Welter F. (2011), Contextualizing Entrepreneurship - Conceptual Challenges and Ways Forward, "Entrepreneurship Theory and Practice", 1, pp. 165-184.
  • Welter F., Smallbone D. (2006), Exploring the Role of Trust in Entrepreneurial Activity, "Entrepreneurship Theory and Practice", July, pp. 465-475.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171517756

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.