PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 6 | 19--25
Tytuł artykułu

Konsumenckie e-rodzicielstwo, czyli konsumencka aktywność e-rodziców w Internecie

Warianty tytułu
Consumer E-parenting - E-parents' Consumer Activity Online
Języki publikacji
PL
Abstrakty
E-rodzicielstwo jest zjawiskiem dość młodym, lecz rozwija się bardzo szybko, obejmując swoim zasięgiem różne rodzaje aktywności rodziców w Internecie. Część z tych aktywności łączy pełnienie roli rodzica z pełnieniem roli konsumenta, co wskazuje, że niektóre obszary e-rodzicielstwa są dość blisko związane ze zjawiskiem komercjalizacji rodzicielstwa. W artykule podjęto próbę analizy konsumenckiej aktywności e-rodziców w sieci, czyli konsumenckiego e-rodzicielstwa. Można w nim wyróżnić pięć aspektów: zakupy online, poszukiwanie informacji konsumenckiej, opiniowanie produktów jako użytkownik, poszukiwanie wsparcia konsumenckiego oraz edukacja konsumencka. Fakt, że Internet może być wygodnym i efektywnym narzędziem e-rodziców do realizacji ich różnych celów, w tym także konsumenckich, jest oczywisty. Warto jednak podkreślić, jak ważne jest to, by korzystać z niego świadomie, zwłaszcza, że rodzice - jako modele - kształtują także wzorce zachowań swoich dzieci. (abstrakt oryginalny)
EN
Although e-parenting is quite young phenomenon, but it grows very fast and includes various parents' activities in Internet. Part of them connects acting as parents with acting as consumer, what lead to conclusion, that some area of e-parenting are closely connected to the commercialization of parenthood. In presented paper we are trying to analyze consumer e-parenting - e-parents' consumer activity via Internet. It seems that there are five aspects of it: on-line shopping, seeking for consumer information, giving opinion on product as user; seeking for consumer support and consumer education. It is obvious the Internet may be comfortable and effective tool to aim e-parents goals, including consumer goals. But we should underline, that it's important to use Internet in a conscious way. Especially we should take into account that parents set an example for their children and shape youngsters' behavior. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
19--25
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Bibliografia
  • Bakiera, L. (2013). Zaangażowane rodzicielstwo a autokreacyjny aspekt rozwoju dorosłych. Warszawa: Difin.
  • Barletta, M. (2006). Marketing skierowany do kobiet. Warszawa: Wydawnictwa Fachowe.
  • Bernhardt, J.M. i Felter, E.M. (2004). Online Pediatrie Seeking Among Mothers of Young Children: Results from a Qualitative Study Using Focus Groups. Journal of Medical Internet Research, 6 (1).
  • CBOS (2015). Komunikat z badań CBOS. Internauci 2015. Pozyskano z: http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2015/K_090_15.PDF (24.02.2016).
  • Chwiałkowska, A. (2015). Blogi parentingowe jako narzędzie marketingu szeptanego. Marketing i Rynek, (2), 31-36.
  • Chwiałkowska, A. i Turkiewicz, J. (2014). Blogerzy jako liderzy opinii - badanie blogów parnetingowych. Marketing i Rynek, (12), 13-22.
  • Dunham, P.J., Hurshman, A., Litwin, E., Gusella, J., Ellsworth С. i Dodd P.W.D. (1998). Computer-Mediated Social Support: Single Young Mothers as a Model System. American Journal of Community Psychology, 26 (2), 281-306.
  • Duszyńska, J., Grodner, M. i Kolenda, P. (2013). Internet na tle innych źródeł wiedzy. W: E-konsumenci. Consumer Journey Online. Wpływ Internetu na proces zakupowy produktów i usług. IAB Polska. Pozyskano z: https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2013/10/2013_IABPolska_Ekonsumenci_ConsumerJourneyOnline_raport.pdf (14.04.2014).
  • Dworkin, J., Connell, J. i Doty, J. (2013). A Literature Review of Parents' Online Behavior. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 7 (2).
  • Dwornik, B. (2010). Szeptanie jest w cenie. W: Marketing szeptany. Interaktywnie com. Pozyskano z: interaktywnie.com/index/index/?file=raport_marketing_szeptany.pdf (14.04.2014).
  • Gurau, C. (2008). Integrated Online Marketing Communication Implementation and Management. Journal of Communication Management, 12 (2), 169-184.
  • Jasielska, A. i Maksymiuk, R.A. (2011). Skomercjalizowane rodzicielstwo - nowy aspekt wczesnej dorosłości. Psychologia Rozwojowa, (2), 33-49.
  • Jennings, L. i Brace-Govan, J. (2014). Maternal Visibility at the Commodity Frontier: Weaving Love into Birthday Party Consumption. Journal of Consumer Culture, 14 (1), 88-112.
  • Lewandowski, G. (2007). Fenomen alfa mamy. Marketing przy kawie. Pozyskano z: http://www.marketing-news.pl/article.php?art=1137 (28.03.2010).
  • Long, N. (2004). E-parenting. W: M.S. Hoghughi i N. Long (red.), Handbook of Parenting: Theory and Research for Practice. London: Sage.
  • Łazorko, K. (2015). Promotion of Sustainable Consumption of Food by Virtual Communities. Acta Scientiarum Polonorum Oeconomia, 14 (2), 95-105.
  • Maher, J.M. i Saugeres, L. (2007). To Be or Not To Be a Mother? Women Negotiating Cultural Representations of Mothering. Journal of Sociology, 43 (1), 5-21.
  • Makarewicz, L. i Wilk, A. (2011). Life caching, czyli o cyfrowych zbieraczach wspomnień, Referat na: XII Kongres Badaczy Rynki i Opinii. Warszawa.
  • Maksymiuk, R.A. i Jasielska, A. (2010). Komunikacja marketingowa w Internecie. Między prosumentem, producentem i konsumentem. W: G.E. Kwiatkowska i K. Markiewicz (red.), Komunikowanie się. Nowe wyzwania. Lublin: Wyd. UMCS.
  • Mazurek, G. (2008). Blogi i wirtualne społeczności - wykorzystanie w marketingu. Kraków: Wolters Kluwer.
  • Mazurek-Łopacińska, K. (2015). Rola kodów kulturowych i zachowań konsumentów w kreowaniu innowacji. Marketing i Rynek, (2), 26-36.
  • Niesiobędzka, M. (2012). Wpływ rodziny na skłonność do kupowania kompulsywnego. Przegląd Psychologiczny, 55 (3), 271-287.
  • Niesiobędzka, M. i Gessek, M. (2014). Wpływ tempa muzyki na zachowania e-konsumenta. Marketing i Rynek, (3), 25-30.
  • Ohme, R.K. (1993). O redukcji napięcia emocjonalnego wywołanego porażką. Fenomen "towarzyszy niedoli". Przegląd Psychologiczny, (3), 293-303.
  • Rachocka, J. (2003). Dekonsumpcja, domocentryzm, ekologizacja życia - nowe tendencje konsumenckie w rozwiniętych gospodarkach rynkowych. W: T. Bernat (red.), Problemy globalizacji gospodarki (185-191). Szczecin: PTE.
  • Radziszewska-Manikowska, M. i Zielenkiewicz, M. (2009). Młode matki piszą blogi. Marketing w Praktyce, (6), 136-140.
  • Szulc, R. i Ciszewski, P. (2013). Marketing sąsiedztwa - stosowanie metod komunikacji mobilnej w działaniach marketingowych. Marketing w Praktyce, (2), 24-32.
  • Winsch, K. (2012). Macierzyństwo kontra kobiecość - starcie w sieci. Media i Marketing Polska. Dodatek specjalny. Pozyskano z: http://pic.media.com.pl/pic/SKLEP/Do_pobrania/2012/Macierzynstwo_09_2012.pdf (10.12.2015).
  • Wojciszke, B. i Baryła, W. (2002). Jak odstrzelić sobie stopę: psychologiczne konsekwencje narzekania. Kolokwia Psychologiczne, (10), 213-235.
  • Wolny, R. (2015). Innowacyjność podmiotów na wschodzących i wzrastających rynkach e-usług. Marketing i Rynek, (2), 109-119.
  • Wolny, R. (2016). From e-consumer to e-prosumer - changes in behaviour of e-services' purchasers. Acta Scientiarum Polonorum Oeconomia, 15 (1), 145-152.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171518616

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.