PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 6 | nr 4 Funkcjonowanie i rozwój sektora usług biznesowych w Europie Środkowej i Wschodniej - aspekty makro- i mikroekonomiczne | 49--62
Tytuł artykułu

Kultura organizacyjna zagranicznych centrów usług biznesowych w Polsce

Warianty tytułu
The Organizational Culture of Foreign Business Service Centers in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Na decyzję o wyborze określonej lokalizacji przez zagraniczne centra usług biznesowych, poza czynnikami ekonomicznymi, politycznymi i geograficznymi mają wpływ czynniki kulturowe. Polska w ostatnim dziesięcioleciu stała się jedną z najważniejszych lokalizacji na świecie dla nowoczesnych centrów usług biznesowych. Ważnym czynnikiem kształtującym efektywność międzynarodowych centrów usług jest ich kultura organizacyjna. Podmioty te posiadają własną kulturę organizacyjną, którą kształtuje zarówno kultura narodowa kraju, z którego pochodzi przedsiębiorstwo międzynarodowe, jak i kultura kraju, w którym prowadzona jest działalność. Celem artykułu jest porównanie narodowych kultur organizacyjnych krajów, z których pochodzą zagraniczne centra biznesowe funkcjonujące w Polsce, z narodową kulturą organizacyjną Polski. (abstrakt oryginalny)
EN
The choice of location by foreign business service centers depends on economic, political, geographical and cultural factors. Poland has become one of the most important locations in the world for modern business services centers in the last decade. An organizational culture is an important factor shaping the effectiveness of these multicultural service centers. The impact on the organizational culture in foreign business centers have both the culture of the country from which the international enterprise originates and the culture of the country in which the business operates. The purpose of the paper is to compare the national organizational cultures of countries which foreign business centers come from and the national culture of the employees of the country where the activity is conducted. (original abstract)
Twórcy
  • AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Bibliografia
  • ABSL. (2016). Business services sector in Poland 2016. Pobrane 10 marca 2017 z http://absl.pl/wp- content/uploads/2016/10/Raport_ABSL_2016_PL.pdf.
  • Bardhan, A. D. i Kroll, C. A. (2003). The new wave of outsourcing. Fisher Center for Real Estate and Urban Economics Research Report Series, 1103.
  • Blau, P. M. (1968). Organisations, theories. W: D. L. Sills (Ed.). International Encyclopedia of social sciences. New York: McMillan.
  • Bokszański, Z. (2007). Indywidualizm a zmiana społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Boni, M. (2011). Młodzi 2011. Raport. Pobrane 12 marca 2017 z http://www.nck.pl/ media/study/mlodzi_2011.pdf.
  • Cameron, K. S. i Quinn, R. E. (2003). Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  • Czerska, M. (2003). Zmiana kulturowa w organizacji. Wyzwanie dla współczesnego menedżera. Warszawa: Difin.
  • Ellram, L. M., Tate, W. L. i Billington, C. (2008). Offshore outsourcing of professional services: A transaction cost economics perspective. Journal of Operational Management, 26(2), s. 148-163.
  • Fukuyama, F. (1997). Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Gelfand, M. J., Erez, M. i Aycan, Z. (2007). Cross-cultural organizational behavior. Annual Review of Psychology, 58(1), 479-514.
  • Gesteland, R. R. (2000). Różnice kulturowe w biznesie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Glińska-Neweś, A. (2007). Kulturowe uwarunkowania zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie. Toruń: TNOiK Dom Organizatora.
  • Hofstede, G. H. (1980). Culture's consequences: National differences in thinking and organizing. Beverly Hills: Sage.
  • Hofstede, G. H. (2000). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE.
  • Hofstede, G. H, Hofstede, G. J. & Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind. New York: McGraw-Hill.
  • Hofstede, G.H. (2017). The 6 dimensions of national culture. Hofstede Insights. Pobrane 12 marca 2017 z https://geert-hofstede.com/national-culture.html.
  • Jankowska-Mihułowicz, M. (2011). Kształtowanie organizacji wielokulturowej - strategie behawioralne. Problemy Zarządzania, 9(4), 61-74.
  • Konopka, P. i Wekselberg, V. (2016). Kultura organizacyjna w Polsce a zarządzanie, czyli na co zwracać szczególną uwagę. PersonelPLUS, październik, 62-66. Pobrano 10 marca 2017 z http://iakg.pl/wp-content/uploads/2016/11/10-2016_5_ HRM_Wekselberg.pdf.
  • Koźmiński, A. K. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kumar, K., Fenema, P. C. van i Willcocks, L. (2009). Offshoring and the global distribution of work: Implications for task interdependence theory and practice. Journal of International Business Studies, 40(4), s. 642-667.
  • Lahiri, S. i Kedia, B. L. (2011). Co-evolution of institutional and organizational factors in explaining offshore outsourcing. International Business Review, 20(3), 252-263.
  • Lampel, J. i Bhalla, A. (2011). Living with offshoring, The impact of offshoring on the evolution of organizational configurations. Journal of World Business, 43(3), 346-358.
  • Lewin, A. Y. i Volberda, H. W. (2011). Co-evolution of global sourcing. The need to understand the underlying mechanisms of firm-decision to offshore. International Business Review, 20(3), 241-251.
  • Marcinkowska, E. (2015). Outsourcing i offshoring procesu rachunkowości - modele dostawy usług. W: E. Nowak i P. Bednarek (red.). Rachunkowość a controlling. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
  • Nasierowski, W. i Mikuła, B. (1998). Cultural dimensions of Polish managers: Hofstede's indices. Organization Studies, 19(3), 495-509.
  • Roth, A. i Menor, L. (2003). Insights into services research: A research agenda. Production and Operations Management, 12(2), 145-164.
  • Schein, E.H. (1985). Organizational Culture and Leadership. San Francisco: Jossey- -Bass.
  • Sikorski, C. (2002). Kultura organizacyjna. Warszawa: C.H. Beck.
  • Sitko-Lutek, A. (2004). Wpływ znajomości kulturowych uwarunkowań doskonalenia menedżerów na skuteczność procesów organizacyjnego uczenia się. W: A. Stabryła (red.). Instrumenty i formy organizacyjne procesów zarządzania w społeczeństwie informacyjnym (s. 251-260). Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
  • Steinmann, H. i Schreyögg, G. (1998). Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem. Koncepcje, funkcje, przykłady. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
  • Strelau, J. (1998). Psychologia temperamentu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Trompenaars, F. i Hampden-Turner, Ch. (2002). Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  • Wolfarth, A. i Heidtman, J. (2010). Współdziałanie zamiast rywalizacji. Harvard Business Review Polska, 87.
  • Zbiegień-Maciąg, L. (1999). Kultura w organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171518753

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.