PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 11 | nr 1 | 90--108
Tytuł artykułu

Assessment of Investment in the Café Service Sector

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Ocena przedsięwzięcia inwestycyjnego w sektorze usług kawiarnianych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Subject and purpose of work: The subject of the work is the issue related to making investment decisions on the Polish market of café services in Warsaw. The work contains a theoretical and an empirical part. The aim of the work is to evaluate the effectiveness of different ways of running a café in the form of creating your own brand, a network café franchise or cooperation based on an agency agreement.
Materials and methods: The work was based on the problem literature, materials made available by companies offering cooperation in the cafeteria industry and reports from a research company regarding the HoReCa market. A prospective ex-ante analysis has been given the form of a business plan for a newly created coffee shop.
Results: The basics of creating a new enterprise were discussed and the undertaking was characterized taking into account the location, competition, employment plan, marketing and risk assessment. A SWOT analysis and financial forecasts were prepared, taking into account capital expenditures, demand forecast, revenues, costs and margins, as well as the analysis of other financial parameters.
Conclusions: Available business models offer the investor a wide range of investment options. The choice of a business model depends both on the investor's expectations and its proneness to risk taking as well as on the location of the planned undertaking. (original abstract)
Przedmiot i cele pracy: Przedmiotem pracy jest problematyka związana z podjęciem decyzji inwestycyjnych na polskim rynku usług kawiarnianych w Warszawie. Praca zawiera cześć teoretyczną i część empiryczną. Celem pracy jest ocena efektywności różnych sposobów prowadzenia kawiarni w postaci stworzenia własnej marki, franczyzy kawiarni sieciowej lub współpracy opartej na umowie agencyjnej.
Materiały i metody: Praca została oparta na literaturze problemu, na materiałach udostępnionych przez firmy oferujące współpracę w branży usług kawiarnianych i raportach firmy badawczej dotyczących rynku HoReCa. Prospektywnej analizie ex-ante nadano postać biznes planu dla nowo tworzonej kawiarni.
Wyniki: Omówiono podstawy tworzenia nowego przedsiębiorstwa i scharakteryzowano przedsięwzięcie z uwzględnieniem lokalizacji, konkurencji, planu zatrudnienia, marketingu i oceny ryzyka. Wykonano analizę SWOT i prognozy finansowe uwzględniające nakłady inwestycyjne, prognozę popytu, wysokość przychodów, kosztów i marż oraz analizę innych parametrów finansowych.
Wnioski: Dostępne modele prowadzenia biznesu dają inwestorowi szeroki wachlarz opcji inwestycyjnych. Wybór modelu biznesowego zależy zarówno od oczekiwań inwestora i jego skłonności do ryzyka jak i od lokalizacji planowanego przedsięwzięcia. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
11
Numer
Strony
90--108
Opis fizyczny
Twórcy
  • Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska / Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
  • Warsaw University of Life Sciences / Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Bartkowicz J. (2015), Wybrane zachowania konsumentów na rynku kawy naturalnej. Handel Wewnętrzny, 2(345), s. 45-57.
  • Bednarski L. (2011), Analiza ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstw. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
  • Cieślik J. (2006), Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Dobrołowicz W. (2012), Inteligencja intuicyjna a sukces w biznesie. Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 114, s. 115-125.
  • Gabrusewicz W. (2005), Podstawy analizy finansowej. PWE, Warszawa.
  • Gabrusewicz W. (2014), Analiza finansowa przedsiębiorstwa teoria i zastosowanie. PWE, Warszawa.
  • Kraśnicka T. (2002), Koncepcja rozwoju przedsiębiorczości ekonomicznej i pozaekonomicznej. Prace Naukowe - Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego, Katowice 2007.
  • Łukasik G. (2006), Analiza Finansowa w procesie decyzyjnym współczesnego przedsiębiorstwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
  • Matusiak K. B., Mażewska M. (2005), Pierwsza praca - pierwszy biznes, vademecum przedsiębiorczości. Biblioteka Rynku Pracy, MGiP Warszawa.
  • Matusiak K. B. (2006), Rozwój systemów wsparcia przedsiębiorczości - przesłanki, polityka i instytucje. Wydawnictwo ITE-PIB Łódź.
  • Matusiak K. (2007), Systemy wsparcia przedsiębiorczości i procesów innowacyjnych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Nr 453, Ekonomiczne problemy usług, s. 145-154.
  • Mućko P., Sokół A. (2011), Jak założyć i prowadzić własną firmę. Wydawnictwo CeDeWU, Warszawa.
  • Skrzypek T. (2009), Biznesplan. Model najlepszych praktyk. Wydawnictwo Poltext.
  • Sierpińska M., Jachna T. (2004), Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Stawicka M. (2009), Franczyza - droga do sukcesu. Helion, Gliwice.
  • Penc J. (2005), Sztuka Skutecznego Zarządzania, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Raport handlowy (2015), Krajobraz centrum Warszawy. Główne ulice handlowe miasta Colliers International, listopad 2015.
  • Raport PMR 2015 (2015), Rynek HoReCa w Polsce 2015 - Prognozy rozwoju na lata 2015-2020, kwiecień.
  • Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, art. 113 (The Act of March 11, 2004 about tax on goods and services, art. 113.)
  • Ustawa z dnia 22 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, art. 22 (The Act of July 22, 2004 about the freedom of economic activity, art. 22.)
  • Wach K. (2005), Jak założyć własną firmę w Polsce. Wyd. Instytut Wspierania Przedsiębiorczości, Kraków.
  • Walczak M. (1998), Prospektywna analiza finansowa przedsiębiorstwa. PWE, Warszawa.
  • Ziółkowska K. (2016), Analiza Finansowa ex-ente jako podstawa podjęcia decyzji inwestycyjnych w sektorze usług kawiarnianych. Maszynopis SGGW Warszawa.
  • Żaro Z., Sasin P. (2005), Jak założyć i prowadzić własną firmę. Poradnik dla przedsiębiorców rozpoczynających lub kontynuujących działalność gospodarczą według nowych przepisów prawnych. Wydawnictwo Sigma, Skierniewice.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171519126

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.