PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | t. 19, z. 2, cz. 1 Uwarunkowania internacjonalizacji przedsiębiorstw w dobie gospodarki przedsiębiorczej | 161--169
Tytuł artykułu

Eksport jako forma ekspansji międzynarodowej polskich przedsiębiorstw IT w erze digitalizacji

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Export as a Foreign Expansion Mode of Polish IT Companies in the Digital Era
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rozwój gospodarki cyfrowej sprawia, że zanikają granice charakterystyczne dla tradycyjnej gospodarki, w tym o charakterze przestrzennym. Nowe możliwości w tym zakresie niosą ze sobą czynniki napędzające rozwój cyfryzacji, do których zalicza się m.in.: Internet rzeczy (Internet of Things - IoT), Internet wszechrzeczy (Internet of Everything - IoE), wszechobecną łączność (hyperconnectivity), czy też aplikacje i usługi oparte na chmurze. W efekcie każdy biznes wykracza poza tradycyjnie ujmowane granice krajowe, a dla przedsiębiorstw funkcjonujących w wymiarze międzynarodowym cyfryzacja to nowe możliwości rozwoju, czego wyrazem jest rosnąca liczba transgranicznych transakcji handlowych dokonywanych w przestrzeni wirtualnej, jak też zagrożeń. Zmieniają się charakter barier wejścia i ryzyko związane z ekspansją międzynarodową przedsiębiorstwa (np. cyberataki).
EN
The aim of this paper is to try to answer the question of how digitization influences the benefits and risks of export as a mode of foreign expansion, using the example of Polish IT exporters. The research shows that although the main export products in the Polish IT sector are intangible, the behaviour of enterprises are characterized by a "traditional" approach to international expansion. Digitization is considered to build a better relationship with the customer, but not new opportunities in the field of internationalization.(original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Cieślik J. (2011), Internacjonalizacja młodych innowacyjnych firm, PARP, Warszawa.
  • Chen S. (2005), Strategic Management of e-Business, John Wilej &Sons Ltd., West Sussex.
  • Gorynia M. (2007), Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
  • Pakulska T. (2017), Digitalizacja podłożem konkurencyjnych przewag instytucjonalnych przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", nr 3.
  • Pan Y., Tse D. (2000), The Hierarchical Model of Market Entry Modes, "Journal of International Business Studies", vol. 31, no 4.
  • Paprocki W., Pieriegud J., Gajewski J. (red.) (2016), Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa-szanse i wyzwania dla sektorow infrastrukturalnych, Europejski Kongres Finansowy, Gdańsk.
  • PARP (2017), Perspektywy rozwoju polskiej branży ICT do roku 2025, Warszawa.
  • PARP (2016), Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, Warszawa.
  • Poniatowska-Jaksch M. (2016), Biznes cyfrowy - wyzwania wobec internacjonalizacji przedsiębiorstwa, "Horyzont Polityki", vol. 7, nr 20.
  • Rymarczyk J. (2012), Biznes międzynarodowy, PWE, Warszawa.
  • Rymarczyk J. (2004), Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  • Talar S., Kos-Łabędowicz J. (2014), Internacjonalizacja w warunkach gospodarki internetowej na przykładzie firm micromultinationals, "International Business and Global Economy", no 33.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171519547

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.