PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | t. 19, z. 2, cz. 1 Uwarunkowania internacjonalizacji przedsiębiorstw w dobie gospodarki przedsiębiorczej | 209--217
Tytuł artykułu

Znaczenie dystansu psychicznego w rozwoju relacji biznesowych na rynku zagranicznym

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Impact of Psychic Distance in the Development of a Foreign Business Relationships
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedsiębiorstwa działające na rynku międzynarodowym, chcąc osiągnąć zamierzone cele, podejmują współpracę z innymi podmiotami. Rynek przedsiębiorstw umożliwia bliższe interakcje, które ułatwiają wymianę zasobów oraz rozwój nieformalnych relacji między partnerami biznesowymi [Fonfara, Deszczyński, Dymitrowski 2016]. Posiadanie relacji jest nieodzowną cechą przedsiębiorstwa działającego w podejściu sieciowym [Ford i in. 2011]. Różnorodność podmiotów, z którymi przedsiębiorstwo współpracuje oraz zróżnicowany zakres i charakter tej współpracy sprawiają, iż relacje stają się specyficzne dla danego powiązania [Hauke-Lopes 2017].(fragment tekstu)
EN
During the internationalization companies enter markets characterized with different level of psychic distance. The perception of distance by managers influences the development of the relationship between partners operating in the business network. The aim of the article is to analyze impact of psychic distance in the development of a foreign business relationship. The analysis is realized on the basis of the case of the company's entry into the Saudi Arabian market. Conclusions indicate managerial actions reducing the level of psychic distance in the business network in the internationalization process.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Ambos B., Hakanson L. (2014), The Concept of Distance in International Management Research, "Journal of International Management", t. 20, ss. 1-7.
  • Babbie E. (2008), The basics of social research, Belmont, CA: Thomson/Wadsworth.
  • Brewer P.A. (2007), Operationalizing Psychic Distance: A Revised Approach, "Journal of International Marketing", March, Vol. 15, No. 1, ss. 44-66.
  • Crosby L., Evans K., Cowles D. (1990), Relationship Quality in Services Selling: An Interpersonal Influence Perspective, "Journal of Marketing", Vol. 54, ss. 68-81.
  • Dow D. (2000), A Note on Psychological Distance and Export Market Selection, "Journal of International Marketing", No. 8(1), ss. 51-64.
  • Ebers M. (2002), Explaining inter-organizational network formation [w]: M. Ebers (red.), The formation of inter-organizational networks, Oxford University.
  • Evans J., Mavondo F.T. (2002), Psychic Distance and Organizational Performance: An Empirical Examination of International Retailing Operations, "Journal of International Business Studies", Vol. 33, No. 3, ss. 515-532.
  • Evans J., Treadgold A., Mavondo F. (2000), Psychic distance and the performance of international retailers - A suggested theoretical framework, "International Marketing Review", Vol. 17. Iss. 4/5, ss. 373-391.
  • Fonfara K., Deszczyński B., Dymitrowski A. (2016), Informal Relationships in the Company Internationalization Process - Concept and Empirical Evidence, 32nd IMP Conference, Poland. Ford D., Gadde L., Hakansson H. Snehota I. (2011), Managing Business Relationships, Chichester: Wiley.
  • Hakanson L., Ambos B. (2010), The antecedents of psychic distance, "Journal of International Management", Vol.16, No. 3, ss. 195-210.
  • Hauke-Lopes A. (2017), Konflikty w strategicznej sieci biznesowej działającej na rynku zagranicznym, "Wspołczesna Gospodarka", n. 3.
  • Hutzschenreuter T., Kleindienst I., Lange S. (2016), The Concept of Distance in International Business Research: A Review and Research Agenda, "International Journal of Management Reviews", Vol. 18, ss. 160-179.
  • Johanson J., Vahlne J.-E. (2009), The Uppsala internationalization process model revisited: From liability of foreignness to liability of outsidership, "Journal of International Business Studies", Vol. 40, ss. 1411-1431.
  • Johanson J., Wiedersheim-Paul F. (1975), The internationalization of the firm: Four Swedish cases, "Journal of Management Studies", Vol.12, No.3, ss. 305-322.
  • Małys Ł. (2014), Kształtowanie relacji z nabywcami instytucjonalnymi na rynkach zagranicznych a wyniki przedsiębiorstwa, "Studia Oeconomica Posnaniensia", Vol. 2, No. 11, Poznań.
  • Nebus J., Chai K.H. (2014), Putting the "psychic" Back in Psychic Distance: Awarness, Perceptions, and Understanding as Dimensions of Psychic Distance, "Journal of International Management", Vol. 20, ss. 8-24.
  • O'Grady S., Lane H.W. (1996), The Psychic Distance Paradox, "Journal of International Business Studies", Vol. 27 No. 2, ss. 309-333.
  • Ratajczak-Mrozek M. (2017), Network Embeddedness. Examining the Effect on Business Performance and Internationalization, Palgrave Macmillan, Switzerland.
  • Ritter T., Wilkinson I., Johnston W. (2004), Managing in complex business networks, "Industrial Marketing Management", Vol. 33, no. 3, ss. 175-183.
  • Sousa C., Bradley F. (2005), Global markets: does psychic distance matter?, "Journal of Strategic Marketing", Vol. 13, No. 1, ss. 43-59.
  • Turnbull P., Ford D., Cunningham M. (2002), Interaction, Relationships and Networks in Business Markets: An Evolving Perspective [w:] D. Ford (red.), Understanding Business Marketing and Purchasing, Third Edition, Thomson Learning.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171519581

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.