PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | vol. 16, nr 1 (73), cz. 2 Facets of Entrepreneurship | 61--74
Tytuł artykułu

Growth Orientation and the Profile of Micro-Entrepreneurs From the Pomorskie Province

Warianty tytułu
Orientacja wzrostowa a profil mikroprzedsiębiorców z województwa pomorskiego
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The article begins with the presentation of the concept of Entrepreneurial Orientation. Entrepreneurial Orientation assumes that some enterprises, regardless of size, behave in an entrepreneurial way and are proactive, innovative and willing to take risks. The relationships between Entrepreneurial Orientation and the results of enterprises are also subject to research, although its results are not clear - mainly due to the different measures used. On the other hand, the research on the relationship between EO and the enterprise growth is very rare. This prompted the author to develop a separate measure, Growth Orientation, which could be a predictor of growth of micro-enterprises. This tool was built on the basis of the previous research on the effectiveness and shortcomings of the Entrepreneurial Orientation measure, as well as the specifics of the functioning of micro-enterprises. On the basis of the constructed measure, an analysis of the Growth Orientation of 146 micro-entrepreneurs. (original abstract)
Koncepcja orientacji przedsiębiorczej zakłada, że niektóre przedsiębiorstwa niezależnie od wielkości, zachowują się w sposób proaktywny, innowacyjny i niestroniący od ryzyka. W oparciu o tak zdefiniowaną koncepcję, badaniami obejmuje się także relacje pomiędzy orientacją przedsiębiorczą, a rezultatami osiąganymi przez przedsiębiorstwo, jednak związek ten nie jest do końca zdefiniowany, przede wszystkim z powodu z różnorodnych metod wykorzystywanych w badaniach. Pomimo licznych publikacji dotyczących tego zjawiska, niewiele jest takich, które opisują związek pomiędzy orientacją przedsiębiorczą a wzrostem firmy. To skłoniło autorkę do stworzenia nowego narzędzia, orientacji wzrostowej przedsiębiorcy, pozwalającego na przewidywanie przyszłego wzrostu przedsiębiorstwa. Opracowując to narzędzie, wzorowano się na koncepcji i sposobie mierzenia orientacji przedsiębiorczej i starano się wyeliminować opisane w literaturze jej wady oraz dostosować do specyfiki funkcjonowania mikroprzedsiębiorstw. W oparciu o tak skonstruowane narzędzie przeanalizowano orientację wzrostową 146 mikroprzedsiębiorców. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Strony
61--74
Opis fizyczny
Twórcy
  • Gdańsk University of Technology, Poland
Bibliografia
  • 1. Anderson, B.S., Kreiser, P.M., Kuratko, D.F., Hornsby, J.S. and Eshima, Y. (2015). Reconceptualizing entrepreneurial orientation. Strategic Management Journal, 36, 1579-1596, http://dx.doi.org/DOI: 10.1002/smj.2298.
  • 2. Audretsch, D.B., Coad, A. and Segarra, A. (2014). Firm growth and innovation, Small Business Economics, 43(4), 743-749, http://dx.doi.org/10.1007/s11187-014-9560-x.
  • 3. Basso, O., Fayolle, A. and Bouchard, V. (2009). Entrepreneurial orientation: The making of a concept. International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 10(4), 313-321, http://dx.doi.org/10.5367/000000009790012327.
  • 4. Brown, T.E., Davidsson, P. and Wiklund, J. (2001). An operationalization of Stevenson's conceptualization of entrepreneurship as an opportunity based firm behavior. Strategic Managemen Journal, 22(10), 953-970.
  • 5. Casillas, J.C. and Moreno, A.M. (2010). The relationship between entrepreneurial orientation and growth: The moderating role of family involvement. Entrepreneurship and Regional Development, 22(3-4), 265-291, http://dx.doi.org/10.1080/08985621003726135.
  • 6. Chandler, G. and Hanks, S. (1993). Measuring the performance of emerging businesses: A validation study. Journal of Business Venturing, 8, 391-408, http://dx.doi.org/10.1016/0883-9026(93)90021-V.
  • 7. Coad, A. and Guenther, C. (2014). Processes of firm growth and diversification: Theory and evidence. Small Business Economics, 43(4), 857-871, http://dx.doi.org/10.1007/s11187-014-9566-4.
  • 8. Covin, J.G. and Lumpkin, G.T. (2011). Entrepreneurial orientation theory and research: Reflections on a needed construct. Entrepreneurship Theory And Practice, 35(5), 855 - 872, http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-6520.2011.00482.x.
  • 9. Covin, J.G. and Wales, W.J. (2011). The measurement of entrepreneurial orientation. Entrepreneurhsip Theory and Practice, 36(4), 677-702, http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-6520.2010.00432.x.
  • 10. Covin, J. and Slevin, D. (1989). Strategic management of small firms in hostile and benign environments. Strategic Management Journal, 10(1), 75-87.
  • 11. Delmar, F., Davidsson, P. and Gartner, W. (2003). Arriving at the high-growth firm. Journal of Business Venturing, 18, 189-217, http://dx.doi.org/10.1016/S0883-9026(02)00080-0.
  • 12. Dutta, D.K. and Thornhill, S. (2008). The evolution of growth intentions: Toward a cognition-based model. Journal of Business Venturing, 23, 307-322, http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusvent.2007.02.003.
  • 13. Gilbert, B., McDougall, P. and Audretsch, D. (2006). New venture growth:A review and extension. Journal of Management, 32(6), 926-950, http://dx.doi.org/10.1177/0149206306293860.
  • 14. Ipinnaiye, O., Dineen, D. and Lenihan, H. (2007). Drivers of SME performance: A holistic and multivariate approach. Small Business Economics, 48(4), 883-911, http://dx.doi.org/DOI 10.1007/s11187-016-9819-5.
  • 15. Kor, Y.Y., Mahoney, J.T. and Michael, S.C. (2007). Resources, capabilities and entrepreneurial perceptions. Journal of Management Studies, 44(7), 1187-1212, http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-6486.2007.00727.x.
  • 16. Kurczewska, A. (2008). Problemy pomiaru wzrostu małych i średnich przedsiębiorstw. Conference materials: Ekonomiczne wyzwania XXI wieku, Uniwersytet Szczeciński, Międzyzdroje.
  • 17. Levie, J. and Autio, E. (2013). Growth and growth intentions: A meta-analysis of existing evidence (ERC White Papers No. 1). Enterprise Research Centre.
  • 18. Lumpkin, G. and Dess, G. (1996). Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. Academy of Management Review, 21(1), 135-173.
  • 19. McKelvie, A., Brattström, A. and Wennberg, K. (2017). How young firms achieve growth: Reconciling the roles of growth motivation and innovative activities. Small Business Economics, 49(2), 273-293, http://dx.doi.org/10.1007/s11187-017-9847-9.
  • 20. Miller, D. (1983). The correlates of entrepreneurship in three types of firms. Management Science, 29(7), 770-791.
  • 21. Miller, D. (2011). Miller (1983) revisited: A reflection on EO research and some suggestions for the future. Entrepreneurship Theory and Practice, 35(5), 873-894, http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-6520.2011.00457.x.
  • 22. Moran, P. (1998). Personality characteristics and growth-orientation of the small business owner-manager. International Small Business Journal, 16(3), 17-36, http://dx.doi.org/10.1177/0266242698163001.
  • 23. Naldi, L., Nordqvist, M., Sjöberg, K. and Wiklund, J. (2007). Entrepreneurial orientation, risk taking, and performance in family firms. Family business review, 20(1), 33-47, http://dx.doi.org/10.1111/j.1741-6248.2007.00082.x.
  • 24. Navaretti, G.B., Castellani, D. and Pieri, F. (2014). Age and firm growth: Evidence from three European countries. Small Business Economics, 43(4), 823-837, http://dx.doi.org/10.1007/s11187-014-9564-6.
  • 25. Randerson, K. (2016). Entrepreneurial orientation: Do we actually know as much as we think we do? Entrepreneurship and Regional Development, 28(7-8), 580-600, 10.1080/08985626.2016.1221230.
  • 26. Rauch, A., Wiklund, J., Lumpkin, G. and Frese, M. (2009). Entrepreneurial orientation and business performance: An assessment of past research and suggestions for the future. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3), 761-787, http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-6520.2009.00308.x.
  • 27. Stevenson, H.H. and Jarillo, J.C. (1990). A paradigm of entrepreneurship: Entrepreneurial management. Strategic Management Journal, 11, 17-27.
  • 28. Storey, D.J. (1994). Understanding the small business sector. London: Routledge.
  • 29. Triguero, A., Córcoles, D. and Cuerva, M.C. (2014). Persistence of innovation and firm's growth: Evidence from a panel of SME and large Spanish manufacturing firms. Small Business Economics, 43(4), 787-804.
  • 30. Tsai, W., MacMillan, I. and Low, M. (1991). Effects of strategy and environment on corporate venture success in industrial markets. Journal of Business Venturing, 6(1), 9-28.
  • 31. Wales, W.J. (2016). Entrepreneurial orientation: A review and synthesis of promising research directions. International Small Business Journal, 34(1), 3-15, http://dx.doi.org/10.1177/0266242615613840.
  • 32. Wasilczuk, J.E. (2005). Wzrost małych i średnich przedsiębiorstw aspekty teoretyczne i badania empiryczne (Seria Monografie nr 56). Gdansk University of Technology.
  • 33. Wasilczuk, J.E. (2017). Growth orientation of women and men owners of micro firms in Pomeranian region. International Journal of Contemporary Management, 3 (in press).
  • 34. Wiklund, J. and Shepherd, D. (2005). Entrepreneurial orientation and small business performance: Configurational approach. Journal of Business Venturing, 20(1), 71-91, http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusvent.2004.01.001.
  • 35. Wolff, J.A., Pett, T.L. and Ring, J.K. (2015). Small firm growth as a function of both learning orientation and entrepreneurial orientation: An empirical analysis. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 21(5), 709-730, http://dx.doi.org/DOI: 10.1108/IJEBR-12-2014-0221.
  • 36. Zahra, S.A., Randerson, K. and Fayolle, A. (2013). Part I: The evolution and contributions of corporate entrepreneurship research. M@N@Gement, 16(4), 362-380.
  • 37. Żur, A. (2013). Entrepreneurial orientation and firm performance - Challenges for research and practice. Entrepreneurial Business and Economics Review, 1(2), 7-28.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171519901

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.